معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:

اصالت بافت تاریخی یزد با هیچ ثروتی خریدنی نیست

معاون وزیر کشور گفت: پیشینه و اصالت بافت تاریخی تنها چیزی است که با پول خریده نمی‌شود و انتظار داریم شهرداران، بخش‌داران و دهیاران استان یزد اجازه ندهند به راحتی آثار ارزشمند این شهر تاریخی تخریب شود.

به گزارش یزدی نیوزمعاون وزیر کشوردر نشست مشترک بخشداران، شهرداران و دهیاران استان یزد از عقد تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و بیان کرد: قصد داریم در اقدامی مشترک جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی را با هدف تأمین درآمدهای پایدار برای استان های دارای پتانسیل فراهم کنیم.
«هوشنگ خندان‌دل»افزود: نقطه به نقطۀ استان یزد گنجایش ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی دارد و یزد یکی از مهمترین استان‌هایی است که این تفاهم‌نامه معطوف به آن می‌شود.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه هدف این سازمان از برگزاری نشست با شهرداران، بخشداران و دهیاران استان‌ها ضمن شنیدن مشکلات آنها، شنیدن نظرات‌شان برای تدوین قوانین و رویکردهاست، گفت: برخی مشکلات ریشه در قوانینی دارد که هنگام بررسی و تدوین آنها دقت کافی نشده است از این رو لازم است همۀ شهرداران، بخش داران و دهیاران استان یزد نیز برای اصلاح این قوانین با کشور همراه و همدل باشند.
«خندان‌دل» افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید سعی شده است مشکلات با فراهم کردن بسترهای قانونی رفع شود؛ در عین حال باید توجه کرد تا هنگامی که قوانین جاری هستند وظیفۀ ما پیروی از این قوانین و تقویت اراده برای تصحیح آنهاست.
معاون وزیر کشور گفت: لایحه‌هایی بررسی و تنظیم شده که برخی در مرحلۀ تنظیم، برخی به دولت ارائه شده و برخی به تصویب رسیده است که در صورت پیگیریِ همۀ مدیران شهری و روستایی و تصویب این لوایح، آیندۀ نویدبخشی برای حوزۀ عمرانی کشور رقم خواهد خورد.
وی ضمن بیان اینکه استخدام در شهرداری‌ها با اعمال پیچیدۀ قانونی روبه‌روست، محصول این پیچیدگی را ناعدالتی در بهره‌مندی کارکنان از امکانات دانست و بیان کرد: ما نیز قبول داریم حقوق شهرداران و کارکنان شهرداری‌ها کم است و زمینۀ استخدام آنان فراهم نیست از این رو راهکارهایی برای برون‌رفت از این ناعدالتی در قالب لایحۀ «اداری استخدامی» به دولت ارائه شده است و امیدواریم با رایزنی و پیگیری ها این مشکل حل و فصل شود.
خندان‌دل دربارۀ مشکلات بیان شده از سوی دهیاری‌ها مبنی بر اختلاف نظر در صدور پروانه، ناهماهنگی با دستگاه های اجرایی، ناامنی دهیاران و نبود حمایت‌ها گفت: به زودی مصوبۀ دولت برای لایحۀ دهیاری‌ها صادر خواهد شد که با این لایحه نگرانی دهیاران رفع و تعیین تکلیف می‌شود.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در این لایحه اختیارات خوبی به دهیاران داده شده و در مقابل، در قبال جرایم احتمالی نیز سختگیریِ لازم شده است.
معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد: دو لایحۀ «درآمدهای پایدار» و «مدیریت شهری» در صحن علنی دولت مطرح شده است و در این لایحه ها وابستگی شدید شهرداری‌ها از درآمدهای ناشی از ساخت‌وسازها منطقی شده و نظام مدیریت شهری جدید که شرایط متفاوتی نسبت به وضعیت فعلی رقم می زند، مطرح شده است.
وی از دهیاران، بخش‌داران و شهرداران استان خواست: حل بسیاری از مشکلات مطرح شده از سوی دهیاران، بخشداران و شهرداران استان یزد مانند مسائل مربوط به پسآب و جداسازی آب شرب از فضای سبز با انتقال درست و به موقع به معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار پیگیری شود.
خندان‌دل در خصوص مشکل ارزش افزوده که از سوی اکثر مدیران شهری بیان شد، گفت: در لایحۀ برنامۀ ششم توسعه پیشنهاد کرده‌ایم که از این پس منابع ارزش افزوده در شورای برنامه‌ریزی و توسعۀ استان قرار گیرد و با مشارکت سازمان مدیریت و تحت نظارت وزارت کشور توزیع شود تا همۀ شهرها به یک اندازه از آن بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: دولت این لایحه را تصویب کرده و زمینۀ بررسی آن در مجلس فراهم شده است که لازم است برای تحقق این لایحه با  نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی شود تا شاهد حفظ تعادل در شهرها باشیم.
معاون وزیر کشور گفت: زمینۀ تأمین قیر برای شهرداری‌های زیر ۵۰ هزار نفر فراهم شده است، از رئیس‌جمهوری هم خواسته‌ایم تأمین قیر برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر را پیگیری کند و از استان‌ها هم می‌خواهیم همراه با مسئولان کشور پیگیری کنند قیر در آیندۀ نزدیک برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر نیز تأمین شود.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان سخنان خود دربارۀ مشکل شهرداری‌ها با دیوان محاسبات بیان کرد: قانون، بررسی صورت‌های مالی را به عهدۀ شوراهای شهر گذاشته و این در حالی است که شوراها باید صورت‌های مالی و درآمدها را در زمان مشخص اعلام کنند و اگر این وظایف به خوبی انجام نشود به طور طبیعی دیگر بخش‌ها به این امور ورود خواهند کرد از این رو انتظار داریم اگر شوراهای اسلامی شهر و روستا در این‌باره کوتاهی کردند تذکرهای لازم به آنها داده شود.
گفتنی است در این جلسه بخش‌داران، شهرداران و دهیاران استان مشکلات حوزۀ تحت مدیریت خود را بیان کردند و خواستار رسیدگی به مسائل شهری و روستایی شدند.

بخش نظردهی بسته شده است..