آخرین وضعیت طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد

به گزارش یزدی نیوز،استاندار یزد ضمن تشریح اهم اقدامات دولت تدبیر و امید در استان یزد، گفت: تحلیل عملکرد دولت باید با در نظرگرفتن تنگناهای اقتصادی مختلف از جمله رکود اقتصادی و کاهش قیمت نفت که دولت کنونی با آن مواجه است، انجام شود.

سیدمحمد میر محمدی در جریان بازدید از دفتر ایسنا، در گفت‌وگوی اختصاصی با این رسانه در رابطه با اهم اقدامات مدیریت خود به عنوان استاندار و عالی‌ترین مقام اجرایی دولت تدبیر و امید در یزد، اظهار کرد: با توجه به گذشت حدود سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید در استان، به منظور شفاف‌سازی بیشتر و مطلع کردن مردم استان از عملکرد این مدت، مجموعه اقدامات دولت از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۴ در یزد در قالب کتابی در دست چاپ است و به زودی منتشر و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که کتاب مذکور تحت عنوان "ارمغان تدبیر و دستاوردهای دولت تدبیر در استان یزد" در حال انتشار است، گفت: در این کتاب به اقدامات صورت گرفته براساس اولویت‌های استان پرداخته شده است.

استاندار در ادامه به اولویت‌های در دستور کار استان نیز اشاره و تصریح کرد: از ابتدا هشت اولویت در جهت توسعه استان تعریف شد که این اولویت‌ها شامل تامین آب شرب و مدیریت مصرف آب کشاورزی، بهره‌برداری علمی از معادن و توسعه صنایع های‌تک و کم‌آبخواه، توسعه گردشگری، توسعه فرهنگ و هنر، توسعه بهداشت و درمان، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، توجه به انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی و نهایتاً توسعه کیفی علم و فناوری، بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این اولویت‌ها براساس اجماع نظرات از طیف‌های مختلف مردم و هشتاد جلد مطالعات انجام شده درباره‌ استان، تنظیم شده است و در جلساتی مانند شورای اداری، شورای برنامه‌ریزی و سایر نشست‌ها، ضرورت‌ اجرای آنها برای مدیران دستگاه‌های استان مطرح و تبیین شده و در دستور کار قرار گرفته ‌است.

میرمحمدی یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه‌ی استان را تامین آب برای استان خواند و در مورد اقدامات انجام شده در این خصوص به ایجاد چاه‌های اضطراری برای استفاده در مواقع بحران و برای جلوگیری از قطعی آب شرب مردم استان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بحث مدیریت آب کشاورزی  نیز توسعه سطح  زیرکشت در استان متوقف شد و علاوه بر بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری، تغییر نوع کشت و استفاده از الگوهای کشت مناسب برای استان؛ چاه‌های آب کشاورزی نیز به کنتورهای هوشمند تجهیز و در تجدید پروانه  آنها میزان برداشت آب مورد توجه قرار گرفته اسیت.

استاندار هم‌چنین به تلاش برای استفاده مجدد از فاضلاب‌های شهری در بخش صنعت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: در رابطه با پوشش‌های گیاهی نیز اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری در حوزه آب را موضوع طرح‌های انتقال آب از خارج از استان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه کارها به روال قانونی در حال دنبال شدن است.

وی عدم صدور مجوز برای ایجاد صنایع پرآبخواه و توجه به صنایع کم آب‌خواه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: البته برخی صنایع پرآبخواه نیز قبل از دولت یازدهم مجوز گرفته و سرمایه‌گذاری‌هایی صورت داده بودند که سعی شد در این رابطه ساماندهی انجام دهیم و در حوزه صنعت بیش از پیش به کیفیت کالاهای تولیدی استان و رقابتی شدن آنها توجه شده است.

میرمحمدی در ادامه با اشاره به وجود سه هزار و ۳۸۷ طرح عمرانی در استان از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید در یزد، گفت: برخی از این طرح‌ها جنبه عمرانی نداشتند بلکه بیشتر جنبه خدماتی داشتند، لذا ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس ردیف‌های اعتباری آنها مشخص شد.

وی افزود: از مجموع حدود یک‌هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی استان نیز برخی در حال واگذاری به بخش غیردولتی و آنهایی که از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخودار بودند، در برنامه برای تکمیل قرار گرفته‌اند.

استاندار در ادامه نیز به طرح‌های آب‌رسانی و گازرسانی استان اشاره و تصریح کرد: از ۵۴۲  روستای استان که در ابتدای کار دولت یازدهم فاقد آب بوده‌اند، هم‌اکنون به۲۹۰ روستا آب‌رسانی شده و مابقی نیز در دست اجراست.

وی با بیان این که در حال حاضر ۹۹ درصد مناطق شهری استان از نعمت گاز برخوردار هستند، از گازرسانی به شهر بافق و نصب تاکنون بیش از شش هزار علمک گاز در این شهر خبر داد و افزود: گازرسانی به شهر بهاباد نیز در حال اجرای عملیات انتقال و همزمان نیز عملیات شبکه شهری در حال پیگیری است.

استاندار در همین رابطه به برخوداری ۲۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت گاز اشاره کرد و با بیان این که هم‌اکنون ۶۶ درصد روستاهای استان گاز دارند، گفت: عملیات گازرسانی به ۱۶۱ روستای دیگر نیز در حال انجام است.

میرمحمدی هم‌چنین از افزایش بیش از ۶۰ درصدی تولید انرژی در استان طی عملکرد دولت تدبیر و امید اشاره و تاکید کرد: همه کارهایی که در این دولت در بخش‌های مختلف انجام شده علی‌رغم تنگناها و مشکلات اقتصادی زیادی بوده که دولت با آن روبروست و قطعاً شرایط فروش نفت ۱۲۰ دلاری با شرایط نفت ۲۵ دلاری بسیار متفاوت است، لذا باید اگر مقایسه‌ای هم صورت می‌گیرد با در نظرگرفتن واقعیت‌ها و به دور از غرض‌ورزی باشد.

استاندار در ادامه مهم‌ترین اولویت‌های استان در یک سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم را اجرای مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور ذکر کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان یزد ۴۴ طرح و پروژه با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۵ و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال ۹۶ به تصویب رسید که امیدواریم با تخصیص اعتبارات این طرح‌ها تکمیل شود.

وی از دیگر برنامه‌های یکسال آتی استان را تلاش برای برگزاری باشکوه دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این در محورهای اولویت‌دار استان نیز برنامه‌های تدوین شده را دنبال خواهیم کرد.

رییس شورای عالی آب استان در پاسخ به سوالی در زمینه تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم انجام بررسی‌های زیست محیطی در رابطه با طرح‌های انتقال آب، اظهار کرد: از آنجایی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اعضای شورای عالی آب هستند، هیچ طرحی در این شورا بدون ارزیابی زیست محیطی تصمیم‌گیری و اجرایی نخواهد شد، لذا اگر در مورد طرح انتقال آب به یزد در این شورا تصمیمی گرفته شده، به معنای انجام شدن ارزیابی‌های زیست محیطی آن است.

وی در مورد طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان توسط بخش خصوصی نیز اظهار کرد: دولت از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به این طرح، ۴۰۰ میلیون دلار مساعده در نظر گرفته است که باید از مسیر مربوطه دنبال شود.

میرمحمدی با بیان این که در مورد تخصیص جدید باید ارزیابی‌های زیست محیطی انجام شود، عنوان کرد: در رابطه با تغییر محل برداشت این خط انتقال با رئیس سازمان محیط زیست در سفر به استان یزد توافقی صورت گرفت تا مکان مناسب‌تری برای این برداشت آب انتخاب شود و قطعاً بدون اخذ نظر محیط زیست اقدامی در رابطه با انتقال آب صورت نخواهد گرفت.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که استانداری در قبال تمام مردم استان مسئول است، حاشیه‌های مختلفی که گاهی از سوی برخی افراد حقیقی و حقوقی در مورد استاندار و استانداری مطرح می‌شود را مربوط به عده‌ای اندک و کمتر از انگشتان دست دانست و سیاست استان در قبال این افراد را برخورد مداراگونه و ارشادی ذکر کرد.

وی افزود: معقدم برخورد سخت با این افراد اصلاً کاربردی نیست و باید طوری با این مسائل برخورد شود که تاثیرگذاری‌ آنها کم شود.

به گفته‌ استاندار، باید به ریشه‌ این قبیل موضع‌گیری‌ها توجه کرد، چرا که برخی از این افراد از این طریق، ارتزاق می‌کنند و برخی نیز کسانی هستند که قرار بوده به نان و آبی برسند ولی به آن نرسیده‌اند، بنابراین ناراحتی خود را این گونه بروز می‌دهند و ما باید به عنوان مسئول آنها، رفتاری بهتر و مداراگونه از خود نشان دهیم.

وی اظهار کرد: استانداری برای توجه به این مسائل حاشیه‌ای وقت ندارد، چرا که معتقدیم وقت گذاشتن برای این چنین موضوعاتی، مضر است و ما را از خدمت به عموم مردم باز می‌دارد، لذا آنچه برای استانداری مهم است، رفتار عمومی است نه رفتار عده‌ای معدود که در شبکه‌های اجتماعی مسائلی را رد و بدل می‌کنند.

میرمحمدی در پایان نیز اظهار کرد: از مردم استان صمیمانه تشکر می‌کنیم که همواره نشان دادند درهمه زمینه‌ها با ما همکاری می‌کنند که نمونه‌های بارز آن استقبال گرم و پرشور آنها از رئیس جمهور در سفر ایشان به یزد و مشارکت بالای آنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

منبع: ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..