جشنواره رضوی یزد، یک حرکت جریان‎‎ساز است

به گزارش یزدی نیوز،رئیس انجمن سینمای جوان استان یزد می‎‎گوید: عدم حمایت از اهالی هنر بیشتر از این‌که علاقمندان به این حوزه را متضرر کند، به جامعه خسارت وارد می‎‎کند و شرایط امروز فرهنگی جامعه شاید تا اندازه‌ای ناشی از کم‎‎کاری در این حمایت‏‏‌هاست.

«حسین روشن‎‎بخش» با حضور در دفتر ایسنا، به تاریخچه شکل‎‎گیری این انجمن از سال ۱۳۶۴ در استان یزد اشاره و اظهار می‎‎کند: سالانه به‌طور متوسط قریب به ۱۰۰ نفر از علاقمندان به هنر هفتم در دوره‏‏‌های آموزشی این انجمن شرکت کرده‎‎اند و در ۳۰ سال گذشته بین چهار تا‎‎ پنج هزار نفر در حوزه‎‎های مختلف از این انجمن فارغ‌التحصیل شده‎‎اند.

وی می‎‎گوید: هرچند که معتقدیم که اگر در هر دوره تنها یک نفر خروجی موفق درعرصه فیلم‌سازی از انجمن داشته باشیم، عملکرد مطلوبی را داشته‎‎ایم، اما بسیاری از هنرجویان این انجمن با حضور در دوره‏‏‌های آموزشی هم‌اکنون در رشته‏‏‌های مختلف سینمایی مانند تدوین، مدیریت تولید، عکاسی، فیلم‎‎نامه نویسی و سایر رشته‎‎های مرتبط با سینما مشغول بکار هستند.

روشن‌بخش اضافه می‌کند: هم‌چنین هستند کسانی که در سطوح بالای مدیریت کلان فرهنگی کشور و مدیریت‌های فرهنگی و سیاسی استان منشأ خیر هستند و فیلم‌سازانی که در عرصه سینمای حرفه‌ای، نام و جایگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان می‎‎کند: خوشبختانه با وجود محدودیت‏‏‌ها و کمبودهایی که در انجمن سینمای جوان استان یزد وجود داشته، این انجمن مسبب اتفاقات خوبی برای جامعه‎‎ی سینمایی استان بوده است، هرچند که تا رسیدن به شرایط مطلوب شاید هنوز راه زیادی در پیش باشد.

وی در ادامه عنوان می‎‎کند: قطعاً این، همه‎‎ی پتانسیل و امکانات بالقوه استان یزد در حوزه نیروی انسانی نیست و بخش عمده‎ای از جوانان علاقمند و مستعد استان در این حوزه آن طور که باید مورد حمایت قرار نمی‎‎گیرند و وظیفه‌ی ‎‎جامعه و دستگاه‎‎های دولتی مرتبط است که حمایت‎‎های لازم در این رابطه را انجام دهند، چون یک سرمایه‎‎گذاری پر سود و منفعت برای استان است.‎

روشن‎‎بخش سرمایه‎‎گذاری در هنر را غالباً زیربنایی و دراز مدت می‏‏‌داند و در این مورد تصریح می‎‎کند: هر چند که شاید علت انجام کمتر این حمایت‏‏‌ها، نگاه غالب جامعه که عمدتاً کمی و بیرونی است، باشد اما نکته حائز اهمیت این است که عدم حمایت از این حوزه، بیشتر از این‌که علاقمندان حوزه سینما را متضرر کند به جامعه خسارت وارد خواهد کرد و شرایط امروز فرهنگی جامعه شاید تا اندازه‌ای به‌علت همین نوع نگاه و کم‎‎کاری بوده است.

وی در این‌باره می‌گوید: اگرچه در همه این سال‌ها معمولاً بیشترین حمایت مقدور از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت شده ولیکن این وظیفه همه ادارات و سازمان‌هایی است که به نوعی نسبت به حوزه فرهنگ مسئولیت داشته باشند.

وی معتقد است که البته جلب حمایت‎ در این بخش نیازمند به ممارست و پافشاری بیشتر از سوی هنرمندان نیز دارد.

رئیس انجمن سینمای جوان استان با اشاره به برگزاری دوره‎‎های آموزشی تابستانه انجمن، می‎‎گوید: در نظر داریم در تابستان امسال در رشته‌های مختلف و تخصص‌های سینمایی، دوره‎‎های آموزشی را در صورت رسیدن هنرجویان به حدنصاب لازم برگزار کنیم و بعضاً نیز از این هفته آغاز خواهد شد.

وی رویکرد انجمن در برگزاری دوره‌های آموزشی را برگزاری کارگاهی این دوره‎‎ها برای اثربخشی و تأثیرگذاری بهتر آموزش در این حوزه ذکر می‎‎کند.

روشن‎‎بخش یکی از مشکلات انجمن علی‌رغم گذشت قریب ۳۰ سال عمر آن را نداشتن یک موقعیت جغرافیایی ثابت برای استقرار دفتر انجمن بیان و اعلام می‎‎کند: فضای کنونی انجمن که با مساعدت‎‎های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فراهم شده، یازدهمین محل استقرار انجمن در این مدت است و متأسفانه این جابجایی‎‎ها  عموماً به ریزش مخاطبان انجمن منجر شده است.

وی از پیگیری‎های مستمر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن برای در اختیار گذاشتن یکی از خانه‎‎های تاریخی یزد برای استفاده درازمدت انجمن خبر می‎‎دهد و می‎‎گوید: ستاد مرکزی انجمن نیز در این باره آمادگی دارد متناسب با حمایت استان در این باره مساعدت لازم را داشته باشد.

وی در خصوص کمبود امکانات و تجهیزات انجمن نیز عنوان می‎‎کند: البته در سال‌های اخیر سیاست انجمن حمایت مالی از فیلم‌سازان برای تامین تجهیزات مورد نیاز از بیرون انجمن بوده است، هر چند که این حمایت‏‏‌های مالی به‌علت مشکلات اقتصادی، خیلی قابل توجه نیست و هرگز نتوانسته‌ایم متناسب با نیاز وشأن هنرمندان فیلم‌ساز حمایت‌های لازم را از آنها به عمل بیاوریم.

روشن‎‎بخش با اشاره به میزبانی یازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند رضوی توسط استان یزد، اعلام می‎‎کند: امسال اعتباری در قالب جشنواره از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای حمایت از تولید سه فیلم کوتاه  متناسب با موضوع جشنواره اختصاص یافته و اگر چه با وجود بیش از ۱۰۰ فیلمساز در استان، این حمایت‎‎های محدود پاسخگو نیست، اما درهمین اندازه نیز جای قدردانی دارد و امید می‌رود آغاز و شروعی برای حمایت‌های گسترده ازاین هنرمندان محسوب شود.

وی برگزاری جشنواره رضوی را یک حرکت جریان‎‎ساز در استان می‎‎داند و عنوان می‎‎کند: خوشبختانه میزبانی یزد از این جشنواره طی سال‌های گذشته به تحرک خوبی در حوزه فیلمسازی استان منجر شده است و هر سال نیز از منظر کیفیت برگزاری و دستیابی به استانداردهای یک جشنواره، در سطح بالا و قابل‌قبولی ارزیابی شده که ماحصل آن در سال گذشته انتخاب جشنواره استان یزد به عنوان بهترین جشنواره رضوی کشور بوده است و مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌عنوان دبیر و متولی برگزاری جشنواره به‌عنوان مدیر شاخص در بین همه جشنواره متعدد انتخاب شده‌اند.

رئیس انجمن سینمای جوان استان این موفقیت را حاصل تلاش مجدانه‎‎ی مجموعه فرهنگ و هنر استان اعم از مراکز دولتی و خصوصی می‎‎داند و پیشنهاد می‎‎کند: به همان نسبتی که برای برگزاری خوب جشنواره سرمایه‎‎گذاری می‎‎شود در بحث تولید فیلم نیز از فیلمسازان یزدی پشتیبانی و حمایت‎‎های لازم صورت گرفته وحمایت های  فعلی گسترده‎‎تر شود.

وی دوری از هرگونه حب و بغض‎‎ در این حوزه را لازمه فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر می‎‎داند و اظهار می‎‎کند: تنها کسانی در این حوزه موفق خواهند بود که بتواند خود را در ابتدا پالایش کنند و مسیر تعالی و رشد را بپیمایند، چون این انسان‌های بزرگ هستند که قادر خواهند بود، فیلم‌های بزرگ بسازند و تأثیر ماندگاری را بر جا بگذارند.

روشن‎‎بخش در پایان می‎‎گوید: خوشبختانه زمینه این خصائص در فرهنگ و اهالی فرهنگ و هنر یزد وجود دارد اگر چه نیازمند مراقبت دائم و رشد و بالندگی مداوم بوده و امیدواریم این ویژگی‎‎ها در مجموعه فرهنگ‌سازان و هنرمندان استان محسوس‎‎تر اتفاق بیفتد تا جامعه بیشتر از این بخش منتفع شود.

بخش نظردهی بسته شده است..