رئیس سازمان مرکز بین‌المللی قنات‌های یزد:

بررسی دیگر قنات‌ها برای پیوستن به پرونده‌ جهانی «قنات ایرانی»

مرکز بین‌المللی قنات را سال 84 با امضای موافقت‌نامه یونسکو ایجاد کردیم و سال 85 کار آن آغاز شد. برای ادامه کار به اعتبار خاصی نیاز بود که وزارت نیرو در سال 87 طرح مطالعه کاربردی توسعه و حفظ قنوات را در مجلس به ثبت رساند و امیدواریم بار دیگر بتوانیم اقدامات آن را گسترده‌تر کنیم.

به گزارش یزدی نیوزعلی‌اصغر سمساریزدی»، رئیس سازمان مرکز بین‌المللی قنات‌های یزد در نشست خبری با تأکید بر اینکه قنات مظهر همکاری سازمان‌های مختلف در کشور بوده گفت: مرکز بین‌المللی قنات را سال ۸۴ با امضای موافقت‌نامه یونسکو ایجاد کردیم و سال ۸۵ کار آن آغاز شد. برای ادامه کار به اعتبار خاصی نیاز بود که وزارت نیرو در سال ۸۷ طرح مطالعه کاربردی توسعه و حفظ قنوات را در مجلس به ثبت رساند و امیدواریم بار دیگر بتوانیم اقدامات آن را گسترده‌تر کنیم.

او گفت: اینکه ۱۱ قنات از بین ۳۷ هزار قنات فعال و زنده در کشور به یونسکو رفتند به این دلیل است که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که دیگر قنات‌ها نیز از آن‌ها بهره‌مند هستند. مانند قصبه گناباد که عمیق‌ترین مادرچاه را دارد، یا قنات زارچ یزد که با ۸۰ کیلومتر، طولانی‌ترین قنات است یا قنات مون در اردستان که دو طبقه است.

وی در ادامه از ادامه مطالعه روی قنات‌های دیگر از بین ۳۷ هزار قنات موجود در کشور با هدف پیوستن به پرونده قنات ایرانی به عنوان یک پرونده زنجیره‌ای خبر داد.

سمسار یزدی همچنین درباره دستاوردهای ثبت جهانی قنات ایرانی گفت:‌ این اقدام باعث جلب توجه جامعه جهانی به قنات‌های بومی و کهن ایرانیان، جذب گردشگر فرهنگی و طبیعی به کشور، افزایش آگاهی‌های عمومی در همه سطوح، کارشناسان و بهره‌برداران، افزایش توجه قشر جوان به جنبه‌های مادی و معنوی قنات‌ها و ارتقاء جایگاه قنات در سطح جامعه، همچنین توجه بیشتر پژوهشگران و اساتید به منابع ایرانی به جای رجوع به دستاوردهای غربی است.

بخش نظردهی بسته شده است..