نیت احمدی‌نژاد

جامعه ایران، جامعه‌ای است که در آن فکر و فرهنگ منشاء ارزشی دارد، تا حدود زیادی می‌توان گفت که در رده‌هایی از آن تعصبات ارزشی بالا است. از همین روی می‌توان به این باور رسید که هر نوع فراز و فرود فرهنگی- تبلیغاتیِ یک کاریزما می‌تواند جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. سفر اخیر محمود احمدی نژاد به شهرستان کوچک ملارد بود. جامعه ملارد یک جامعه فرودست و حاشیه نشین است که با فقر دست و پنجهنرم می‌کند و اغنیا و ثروتمندان در آنجا زندگی نمی‌کنند اما به هر صورت شعارهای عدالت محور (!) رئیس دولت های نهم و دهم هنوز می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی چنین منطقه‌ای‌ جای خود را باز کند؛ با وجود آنکه هنوز حاکمیت هیچ تصمیمی در خصوص آمدن و یا نیامدن او نداشته است. احمدی‌نژاد اساسا خواهان ایفای دو نقش در سپهر سیاسی ایران است نخست آنکه 
می خواهد در عرصه قدرت سیاسی نقش اجرایی داشته باشد. دیگر آنکه درصدد است تا یک قش فراتری را بازی کند و به عنوان قهرمان تاریخی در تاریخ معاصر ایران معرفی شود. من معتقدم او بیشتر به دنبال نقش دوم است. چون در هر صورت احمدی‌نژاد کسی است که در حوزه ترمینولوژی تاریخ و ادبیات سیاسی معاصر ایران و جهان جای خودش را باز کرده؛ علی‌رغم همه ناکارآمدی‌ها و ضربه‌های سنگینی که به روند توسعه‌ای کشور زد. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. نکته دوم ویژگی‌های شخصی و روانشناسانه آقای احمدی‌نژاد است. 
احمدی‌نژاد در حال طی کردن دوران میانسالی است، بنابراین این خودشیفتگی‌ها و علقه‌های روانی – عاطفی که با خودش برقرار کرده هیچ‌گاه اجازه ساکت شدن و ساکن ماندن به او نمی‌دهد. لذا این نقش را کماکان ادامه خواهد داد. باید به جنبه دیگری هم باور داشت آن هم این است که فضای تندی که علیه آقای روحانی وجود دارد مبنی بر یک دوره‌ای نشان دادن دولت آقای روحانی و همینطور اتصال او به جریان اشرافیت اقتصادی جامعه ایران ، موجب می شود تا احمدی‌نژاد به عنوان یک شخصیت عدالت‌محور و عدالت گستر در زعم بخش فرودست جامعه حضور یابد اما برای قشر تحصیلکرده و طبقه متوسط به مثابه یک عنصر خوفناک حاکم بر قوه مجریه می تواند محسوب شود. در آخر باید گفت که احمدی‌نژاد با تمام این تفاسیر محبوبیت پیشین خود در شهرهای کوچک را از دست داده است و جامعه با روندهای حاکم در ۸ سال ریاست ایشان آشنا شده است به خصوص پس از حصول برجام اما به هر صورت احمدی‌نژاد شخص هوشمندی است که در هر دوره که بخواهد در صحنه سیاسی ایران حضور یابد با یک تاکتیک تبلیغاتی خاصی که بخشی از جامعه را می‌تواند به خود نزدیک کند، حاضر می‌شود.
عبدالله ناصری
منابع استفاده شده:
روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..