شارستان میبد مستندسازی می‌شود

پژوهش، مستندسازی و طرح ساماندهی بافت پیرامون حصار شارستان میبد محدوده دروازه غربی تا شمالی، زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد تهیه و تدوین می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا، "ساشا ریاحی‌مقدم" مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: محدوده دروازه شمالی تا دروازه غربی شارستان میبد از یک سو هم جوار با مسجد جامع کهن شهر و از سوی دیگر در پناه برج و بارو و حصار شهر و در میان باغات هم پیوند قرار گرفته است.

وی افزود: مورفولوژی حاصل از آثار برجای مانده حصار، برج ها، باغ های خندق و خانه باغ های درشت مقیاس، منظر فرهنگی یکتا و منحصر به فردی را نسبت به نمونه‌های مشابه در شهرهای کویری بوجود آورده است.

وی در این باره تصریح کرد: هر چند که اغلب خانه‌های موجود در این محدوده به دلیل عدم حضور دائم مالکین و شرایط مناسب اقتصادی آن‌ها یعنی عدم نیاز مالی، متروک مانده و در حال نابودی است ولی باغ‌ها همچنان شاداب، سرسبز و فعال هستند و شور و اشتیاق به ساخت و ساز در آن ها با هدف ایجاد مکانی مفرح فراوان است.

ریاحی‌مقدم خاطرنشان کرد: محدوده داخل حصار شارستان زیر مجموعه بافت تاریخی، فرهنگی شهرستان میبد با شماره ۳۴۹۰ و محدوده پیرامون حصار شامل برج و بارو و خندق آن با شماره ۳۶۹۹ در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بر این اساس حفاظت، تجدید حیات و مدیریت توسعه در این محدوده با چالش زیادی روبروست و نیاز به راهکارها و راهبردهای پیشنهادی بر پایه سیاست‌گذاری مناسب به منظور حفاظت یکپارچه محدوده امری ضروری است.

وی در مورد رویکرد طرح بیان کرد: به نظر می رسد با توجه با سابقه ی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی محدوده، تشویق مالکان به بازگشت به محله پدری و حضور تمام وقت و زندگی در این خانه ها در مراحل ابتدایی دور از انتظار باشد، در نتیجه برای تجدید حیات و بازگرداندن سرزندگی به بافت این محدوده می‌بایست در امکان سنجی احیا به دنبال محرک‌های با تاکید بر ایجاد و رونق فرصت‌های اقتصادی در محلات بود. وجود امنیت طبیعی حاکم بر محلات بافت، محدود بودن آن بین حصار، باغ های زنده و فعال و ساماندهی های صورت گرفته در گذشته بستر مناسبی را فراهم خواهد آورد تا برای کل مجموعه به صورت یکپارچه برنامه‌ریزی و تصمیم سازی کرد.

وی متذکر شد: البته در این بین نقش مشارکت مردم در فرصت‌های اقتصادی و همکاری مدیریت شهری تاثیر فراوانی خواهد داشت و بر سرنوشت محله و احیای آن موثر خواهد بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد در مورد اقدامات صورت گرفته نیز عنوان کرد: در سال‌های گذشته با ایجاد پایگاه پژوهشی میبد و استقرار محل دائم آن در این محدوده، اقدامات اجرایی معدودی با رویکرد مرمت، نوسازی و ساماندهی بافت شامل؛ مرمت اضطراری حصار شارستان در بخش شمال غربی، ساماندهی کوچه حکیم باشی، بازسازی و ساماندهی دروازه غربی، طرح ساماندهی بافت پیرامون مسجد جامع، بازسازی ساباط سید قنبر، مرمت و بازسازی آسیاب محله باغشاهی، احیای خانه سالاری و نوسازی خانه باغ حکیمی انجام شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست‌های مورد نظر در روند طرح فوق انتظار می رود علاوه بر برنامه ریزی و تصمیم سازی در خصوص رویکرد مداخله در تک تک دانه ها و تدوین ضوابط ویژه حفاظت از باغ های هم پیوند، طرح مرمت و ساماندهی سیمای معابر، جدارهسازی گذرها، کف سازی و تاسیسات شهری برای محورهای فرهنگی، تاریخی موجود در محدوده دروازه شمالی تا مسجد جامع، محور مسجد جامع تا دروازه شمالی و احیا و بازپیرایی بافت پیرامون و خطوط معماری و منظر حصار شارستان در بخش های تخریب شده و یا آسیب دیده نیز تهیه و تدوین گردد.

به گفته‌ی ریاحی‌مقدم، این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۲۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه های ملی، زیر نظر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد از ابتدای خرداد ماه سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مرداد ماه به نتیجه مطلوب برسد.

بخش نظردهی بسته شده است..