افزایش ۲ برابری انتقال ایدز از طریق تماس جنسی

به گزارش یزدی نیوزمعاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن اشاره به افزایش انتقال جنسی ایدز از ۱۵ به ۳۰ درصد طی سالهای گذشته، مشکلات فرهنگی کشور را یکی از دلایل موفق نبودن ایران در زمینه کنترل ایدز عنوان کرد.
 
دکتر علی اکبر سیاری در نشست معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با معاونین آموزشی و بهداشتی وزارت بهداشت، عواملی مانند کم تحرکی، مصرف غذای ناسالم، مصرف دخانیات، الکل و عوامل بیولوژیکی مانند فشار خون و چربی خون بالا را به عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر معرفی کرد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در حوزه HIV گفت: اولین مورد HIV در ایران در سال ۱۳۶۵ مشاهده شد. این خانم فاکتور ۸ دریافت می‌کرد. بعد از آن موجی درباره انتقال تزریقی HIV در کشور به راه افتاد.
 
سیاری ادامه داد: ایران از ۲۰ سال پیش برای اولین بار در کرمانشاه کلینیک‌های مثلثی را جهت پیشگیری از ایدز راه‌اندازی کرد که در این کلینیک‌ها به افراد مشاوره و راه‌های انتقال ایدز به آنها توضیح داده می‌شد. همچنین سرنگ و متادون نیز در اختیار آنها قرار می‌گرفت. بعد از راه اندازی این کلینیک‌ها، اقدامات مشابه را در زندان ها گسترش دادیم. البته در سال ۷۸ به زندانی مراجعه کردیم و دیدیم که زندانیان با استفاده از یک خودکار برای یکدیگر تزریق انجام می‌دهند. این موضوع را پیگیری کردیم تا بالاخره اجازه دادند اقدامات مشاوره و دادن سرنگ به زندانیان را در زندان نیز پیاده کنیم.
 
وی با اشاره به متادون تراپی ۵۰۰ هزار نفر در کشور ، اظهار کرد: ما معتقدیم که اگر نمی‌توانیم چیزی را از بین ببریم، باید آن را کنترل کنیم. بر همین اساس نیز تلاش کردیم با متادون تراپی که خطر انتقال ایدز را ندارد، کار را پیش ببریم و این بیماری را کنترل کنیم.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰۰ پزشک عمومی مشغول متادون‌تراپی هستند، گفت: برای معتادان خیابانی و کارتن خواب، مراکزی به نام DIC ایجاد شد که معتادان به این مراکز مراجعه می‌کنند، به آنها صبحانه داده می‌شود و اگر بخواهند استحمام می‌کنند. سپس به آنها سرنگ، دارو و در برخی موارد متادون هم داده می‌شود.
 
ایجاد مراکز کاهش آسیب برای زنان خیابانی
 
سیاری در خصوص اقدامات انجام شده برای زنان خیابانی نیز گفت: برای زنان خیابانی مراکز کاهش آسیب ایجاد کردیم.به این ترتیب آنها در این مراکز معاینه شده و از نظر بیماری‌هایی مانند هپاتیت B، C و ایدز شناسایی و آموزش‌های لازم به آنها ارائه می‌شود. وسایل پیشگیری نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
 
معاون بهداشت وزیربهداشت، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در زمینه ایدز، انتقال آن از طریق تماس جنسی است، گفت: از سال‌های گذشته تا کنون، میزان این انتقال از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است. این موضوع ضرورت اطلاع رسانی عمومی را در این حوزه نشان می‌دهد؛ چرا که باید در این زمینه کار شود. البته از آنجایی که ما در این زمینه با مشکلات فرهنگی مواجه‌ هستیم، نمی‌توانیم بسیاری از مسائل را به مردم بگوییم، به همین دلیل است که نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم.
 
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..