جاذبه های گردشگری استان یزد:

شیرینی‌های یزد در سراسر ایران

شیرینی‌های یزد در سراسر ایران و حتی در اقصی نقاط جهان طرفداران فراوان دارد.علاوه بر منسوجات و تولیدات پارچه‌ای، انواع شیرینی‌های خاص و مطبوع نیز که شهرت زیادی دارند در کارگاه‌های شیرینی‌پزی توسط استادانی چیره‌دست که به آن‌ها خلیفه می‌گویند، تهیه می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزهر مسافری که حداقل یکبار به این شهرستان سفر کرده باشد شیرینی یزد را حتماً با خود برده است شهرستان یزد ‏، به علت قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، دارای زمستان‌های سرد و نسبتا مرطوب و تابستان‌های گرم و طولانی و خشک است، از سنت غذایی خاصی پیروی کرده و تابستان گرم، خشک و طولانی را با انواع آش‌ها و زمستان سرد را با غذاهای شیرین و شیرینی‌جات معروف خود سپری می‌کند.
همچنین مردم یزد به استفاده از انواع گیاهان دارویی معروف هستند که در سایر شهرهای ایران نسبتا به فراموشی سپرده شده‌است. به علاوه در یزد بسیاری از غذاهای سنتی دارای مفاهیم ارزشی خاص خود بوده و هر یک آن‌ها در مراسم و مناسبت خاصی استفاده می‌شوند.

شیرینی‌پزی در یزد سابقه‌ای طولانی دارد. شیرینی‌های خوشمزه یزد با مواد مرغوب درجه یک تهیه می‌شود و خود یزدی‌ها از طرفداران پر و پا قرص آن‌ها هستند. شیرینی‌های مهم یزد عبارتند از :
باقلوا، قطاب، لوزنارگیل، پشمک، نان برنج، حاج بادام حاج پسته و حاج گردو، زولبیا، گوشه فیل و انواع شیرینی‌های خشک که بسیار ظریف و شکیل و خوشمزه هستند.

 

قطاب در انواع سنتی یزدی و عسلی تهیه می‌شود. قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌است. لایه خارجی آن که نانی سرخ شده در روغن است از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده‌است که پس از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی این شیرینی نیز از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل تشکیل شده‌است.در قطاب عسلی، شیرین کننده اصلی بجای پودر قند، عسل است.

 

تاریخچه حلواسازی در ایران از قدمت تاریخی برخوردار است و آن طور که گفته شده، به زمان صفویه و دوران سلطنت شاه عباس بر می گردد. ارده و حلواارده جزء فرآورده های کنجدی معروف اردکان و یزد می باشند که با نام اردکان عجین شده اند .

 

تاپ توریسم

بخش نظردهی بسته شده است..