یک مقام مسئول خبر داد:

خارج شدن ۱۰ منبع آبی یزد از مدار بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: طی سه تا چهار سال گذشته، 10 منبع آبی به دلیل افت کیفیت آب از دست رفته و از مدار بهره‌برداری خارج شده است.

به گزارش یزدی نیوزعلی اسلامی اظهار داشت: در دشت یزد ـ اردکان سطح آب سالی ۴۳ سانتیمتر پایین تر می‌رود و سالانه بسیار بیشتر از میزان مجاز برداشت آب از منابع آبی این دشت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دشت یزد ـ اردکان سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب افت سطح دارد، عنوان کرد: دو مورد از ارزشمندترین منابع آبی استان یزد در این دشت واقع شده که اگر این دو منبع از دست برود، حیات یزد دچار مخاطره می شود.

اسلامی این دو منبع را شامل یزدگرد و چرخاب دانست و خاطرنشان کرد: این دو منبع آبی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه به شدت در حال از بین رفتن و کاهش ذخیره آبی است و اگر فکری برای آنها نشود، این دو منبع نیز از دست خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: طی سه چهار سال اخیر نیز ۱۰ منبع آبی استان یزد به خاطر کاهش کیفیت آب از دست رفته و از مدار بهره‌برداری خارج شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در استان یزد وجود دارد، یادآور شد: ۱۶۴ حلقه چاه آب و ۶۴۲ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی نیز در کل استان یزد وجود دارد و ۲۰ ایستگاه نیز کار پمپاژ آب در این استان را انجام می دهند.

اسلامی با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف استان یزد نیز وضعیت منابع آبی نامناسب است، افزود: به عنوان نمونه در باغشهر تفت که زمانی چندین جوی آب از بالادست آن عبور می کرد، امروز شرایطی داردکه هر منبع آبی آن تنها هفت لیتر در ثانیه آب دارد.

وی ادامه داد: در شهر نیر در شهرستان تفت نیز اکنون با بحران شدید آب مواجه هستیم و قطعی آب در این شهر در تابستان امسال خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه در شهرستان میبد نیز با وجود اینکه ۳۶۰ لیتر در ثانیه نیاز آبی وجود دارد، ظرفیت منابع آبی ۲۴۰ لیتر در ثانیه بوده که این امر زنگ خطر و هشداری برای بروز بحران در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه در دیگر شهرستانهای استان یزد همین شرایط وجود دارد، افزود: نیاز آبی همه شهرستان‌های استان در حال حاضر بسیار بیشتر از میزان تولید و منابع موجود آبی است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..