استاندار یزد هشدار داد:

پرهیز از تفسیر شخصی در تعیین مرز موسیقی و غنا/ ضرورت تمرکز دیدگاهها در حوزه فرهنگ و هنر

استاندار یزد در نشست صمیمی با جمعی از اهالی هنرگفت: زبان هنر موثرترین زبان برای تاثیرگذاری در جامعه است که انحصاری نبوده و بسیار گسترده و متنوع است .

به گزارش یزدی نیوز"سیدمحمد میرمحمدی" در این نشست اظهار داشت: هنر موجب لطافت و نرمش قلب  می شود، عشق ، شادابی و نشاط درونی را افزایش داده و در قلوب تاریک، چراغ های امیدواری به آینده و بهبود شرایط را روشن می کند .
وی ادامه داد : لطافت و ظرافت موجود در زبان هنر برای جوانان که تشنه محبت وصفا هستند ، بسیار لذت بخش و مجذوب کننده است و ما باید در توسعه فضاهای هنری ، نیرو و امکانات هنری تلاش کنیم  و جامعه را به سمت اخلاق مداری و فرهنگ سوق دهیم .
استاندار یزد افزود : بعضی وقت ها مشاهده می شود یک مصراع یا یک بیت شعر دنیایی از مفاهیم را در بردارد، وقتی به این مصرع از شعر حکیم فردوسی توجه می کنیم :" توانا بود هر که دانا بود ، ز دانش دل پیر برنا بود " می بینیم که  تمام محتوای کتاب دو جلدی جابجایی قدرت تافلر نیز در این بیت خلاصه می شود و یک بیت شعر به این زیبایی می تواند مفاهیم چند صد صفحه ای را در برگیرد که نشان از ظرفیت بالای آن دارد.
میرمحمدی خاطر نشان کرد : یک اثر خوشنویسی همچنین آنقدر جذابیت دارد و انسان را به فکر فرو می برد که سعی می کند تمام زوایای آن را بررسی و علت ها را در این نوشتار کشف کند و باعث خلاقیت ذهن ، زایش فکر و شادابی و نشاط معنوی می شود .


پرهیز از تفسیر شخصی در تعیین مرز موسیقی و غنا


استاندار یزد با اشاره به تاثیر گذاری موسیقی گفت : نظم موجود در موسیقی بسیار با اهمیت و اصلی ترین مسئله است، وقتی می گوییم آهنگ یعنی تمام اعصاب ما متمرکز شده و این تمرکز فکر را به دنبال دارد.  
وی ادامه داد : آهنگ یکی از درمان کنندگان بسیار موثر در عدم تمرکز است و تمرکز فکری در حل مسائل ، تصمیم گیریها و تقویت اراده بسیار تاثیرگذار است .
میرمحمدی  با بیان اینکه در تعیین مرز موسیقی و غنا تفسیر و برداشت های مختلفی وجود دارد، اظهار داشت : هنگامی که فتواهای حضرت امام خمینی (ره)  یا سخنان شهید آیت الله بهشتی (ره) را در خصوص موسیقی مطالعه می کنیم ، مشاهده می شود که امروز تفاوت های بسیاری میان موسیقی های رایج ما و غنا با آنچه نظر بزرگان ما بوده مطرح می شود .
وی نبود مرز مشخصی میان موسیقی و غنا را از نقص های این حوزه دانست و عنوان کرد: حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع تقلید فرمودند آنچه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود ، اسلامی است بنابراین کسانی که تنگ نظرانه برخورد می کنند در واقع به صورت نا خودآگاه به آسیب های اجتماعی دامن می زنند در حالیکه در خیال خود از ارزش های اسلامی دفاع می کنند .
عالی ترین مقام اجرائی استان افزود : یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد این است که موسیقی منجر به لهو ولعب نشود اما این فقط مختص امور هنری نبوده و نیست و اگر مسیر صحیح دنبال شود ، لهو و لعب به دنبال نخواهد داشت.
میرمحمدی مطرح شدن دغدغه های اجتماعی و فرهنگی هنرمندان استان را مسئولانه ارزیابی وعنوان کرد : اینکه یک هنرمند به عنوان عضوی از جامعه ، دغدغه اش ناهنجاریهای اجتماعی بوده و در هجمه فرهنگی بیگانه به فکر نسل آینده و تغییر فرهنگ نادرست باشد تا فرزندانمان در یک فضای سالم اجتماعی و بستر فرهنگی غنی تنفس کنند ، بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین هنرمند خدای متعال است افزود : هنر تبدیل ظرفیتها ، امکانات و استعدادهای بالقوه به بالفعل است و مرز محدودی ندارد اما شیوه های هنر ی متفاوت است، ظرفیت های زیادی در هنر موجود است و هر چه بتوان به درستی از این ظرفیت ها استفاده کرد ، موجب رشد و پیشرفت جامعه و کشور می شود.


ضرورت تمرکز دیدگاهها در حوزه فرهنگ و هنر


استاندار یزد رفع موانع موجود در مسائل فرهنگی و هنری را با تدبیر ، تعامل ، همفکری و رفاقت قابل حل دانست و خواستار جاری شدن یک دیدگاه  واحد در حوزه فرهنگ و هنر در جامعه به منظور خدمت بهتر به مردم و سلامت اجتماع شد .
وی ضرورت ایجاد موزه آفرینش های هنری در استان را خواستار شد و تاکید کرد : هر هنرمندی که هنری می آفریند باید در موزه در معرض دید و بهره برداری مردم قرار گیرد، مردم ببینند این انسان چه هنرها و ظرافتهایی دارد و هنر چقدر عمیق و دقیق است.


گسترش فرهنگ احترام به پیشکسوتان


میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اگر بخواهیم آثار هنری ماندگار شوند باید این آثار را  مستند کنیم و مستندسازی می تواند به حفظ و بهره برداری از ارزشهای هنری برای نسلهای آینده بسیار کمک کند.
عالی ترین مقام اجرائی استان در ارتباط با توجه به پیشکسوتان فرهنگی و هنری آن را از موارد ضروری دانست و اظهار داشت : باید این مهم به صورت فرهنگ درآید، در همه زمینه ها و رشته ها گسترش یابد و احترام به پیشکسوتان و بزرگداشت آنها به صورت نمادی و نمایشی نباشد.


ظرفیتهای بالای فرهنگی و هنری استان


استاندار یزد تصریح کرد : خوشبختانه استان از ظرفیتهای بالای فرهنگی و هنری برخوردار است و وقتی اهالی فرهنگ و هنر استان در قالب انجمن ها فعالیت می کنند یعنی همه می خواهند هدفمند و باهم کار کنند.
وی ادامه داد: اولین دستاورد این انجمنها توان افزایی و افزایش روحیه است و ارتباط این انجمنها می تواند شبکه امور هنری را تشکیل دهد که باز انجمنها تقویت می شوند.
میرمحمدی در پایان سخنان خود جامعه هنری را جامعه ای دانست که از لطافت روحی و روانی بالائی برخوردارهستند و افزود : مردم به شما نیاز دارند و هر هنرمندی یک شمع و چراغی برای جامعه است که همه را به وجد می آورد و موجب شادابی، صفا، شیرینی و بانشاطی جامعه می شود.


بهره برداری از چهار مرکز فرهنگی و هنری در استان در آینده ای نزدیک


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست اظهار داشت : تا پایان سال ۹۶ و از محل تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری مجتمع فرهنگی هنری حضرت امام علی(ع) و تالار مرکزی یزد به بهره برداری کامل خواهد رسید و دو مرکز فرهنگی و هنری نیز در بافق و مروست افتتاح خواهد شد و مشکلات محدودیتهای فضای فیزیکی برای جامعه هنری تا حدی رفع خواهد گردید.
"علی غیاثی" همچنین از کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در ابتدای سال جاری به انجمنهای فرهنگی و هنری دارای مجوز خبر داد و گفت : به هر انجمن در استان یزد حداقل ده میلیون ریال کمک نقدی کرده ایم.
گفتنی است در ابتدای این نشست صمیمی هر یک از نمایندگان جامعه هنری یزد در رشته های فرهنگی وهنری مختلف به بیان مشکلات اهالی فرهنگ و هنر استان پرداختند که کمبود فضاهای هنری، نبود فرهنگسرائی با امکانات لازم برای جامعه هنری،نبود بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان استان در رشته های مختلف، همکاری نکردن شهرداری با هنرمندان هنرهای تجسمی در حوزه مبلمان شهری و زیباسازی شهر و مشکلات بیمه هنرمندان و نویسندگان از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.
 

بخش نظردهی بسته شده است..