شهروندان یزدی بحران را باور کنند؛

منابع آبی یزد هر سال ۴۳ سانتی‌متر افت می‌کند

مدیر عامل آب و فاضلاب استان گفت:‌سطح برداشت آب از منابع زیرزمینی استان سالانه 43 سانتی‌متر پایین می‌رود واین افت سطح برداشت حتی کاهش کیفیت را نیز به همراه دارد.

به گزارش یزدی نیوز«علی اسلامی» در نشستی خبری ادامه داد: با بیان این‌که منابع داخلی استان تنها برای تامین نیمی از نیاز شهروندان به آب پاسخگو هستند، اظهار کرد: این منابع هم دارای آب با کیفیت و هم بی‌کیفیت هستند.وی تاکید کرد: انتقال آب بحث جدی و لازم بوده و بارها در سطح ملی بر آن تاکید شده است. چرا که اگر انتقال آب صورت نگیرد، کمتر از یک دهه دیگر استان با بحران جدی آب مواجه خواهد شد.وی ادامه داد: موضوع آب نه تنها در دنیا بلکه در کشور ما به ویژه در مناطق جنوب شرق کشور از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. این اهمیت تا انجایی است که بنا بر گزارش‎‎های سازمان ملل، کشور ایران جزو ۲۵ کشوری است که به لحاظ محدودیت منابع آبی طی ۲۰ سال آینده با بحران شدید آب مواجه خواهد شد.
اسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل افت کیفیت منابع آبی استانی، ۱۰ منبع آبی از مدار بهره‌برداری خارج شده است.
به گفته مدیر عامل آب و فاضلاب استان، بارش‎‎های اندک و مصرف بی‌رویه باعث شده که استان یزد سالانه با ۳۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی آب مواجه باشد.
وی اظهار کرد: در صورت استفاده از تمام توان تولید آب استان به احتساب آب انتقالی، چاه‎‎های استیجاری و کیفیت پایین استان، بازهم استان برای تامین آب مورد نیاز خود با ۲۸۹۸ لیتر بر ثانیه کمبود مواجه است.
اسلامی گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد قطعی است و تمام مسئولان ارشد استان با جدیت دنبال تحقق این مهم هستند و این پروژه بزرگ نیاز به اعتبارات کلان ملی دارد.

شهروندان بحران را باور کنند
مدیر عامل آبفای یزد ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ شهر از مجموع ۱۳ شهر استان از آب انتقالی استفاده می‎‎کنند این در حالی است که در ابتدای امر تنها شهرهای یزد، اردکان و میبد از اب انتقالی بهره‌مند بودند.
وی با بیان این‌که منابع داخلی در زمان پیک مصرف تنها ۵۰ درصد نیاز آبی شهروندان را تامین می‌کنند، افزود: این در حالی است که به طور متوسط ۶۵ درصد آب مصرفی از خط انتقالی و مابقی از منابع داخلی تامین می‌شود.
اسلامی با تاکید بر این که شهروندان یزد باید این بحران را باور کنند، گفت: شرکت آب و فاضلاب برنامه‌ای برای برخورد با مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: به این ترتیب هر ۲ ماه یک بار مشترکان پر مصرف به صورت کتبی اخطار می‎‎گیرند و در صورت توجه نکردن به اخطار، اشتراک آنها قطع می‎‎شود. اشتراک و همچنین دستگاه‎‎های دولتی نیز در صورت مصرف زیاد، قطع خواهد شد.

راهی شدن آب شرب به باغچه‌ها
مدیر عامل آب و فاضلاب شهری ظرفیت ذخیره آب را در استان ۵۰۰ هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: استان دارای ۱۶۴ حلقه چاه، ۶۴۲ کیلومتر خط انتقال، ۵۴۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۲۰ ایستگاه پمپاژ است.
اسلامی به فرسودگی ۲۰ درصد از شبکه آبرسانی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد از آب شبکه شرب استان به هدر می‌رود که می‌توان با بازسازی شبکه به جلوگیری از هدررفت ۵ درصد از این میزان اقدام کرد.
وی از هدر رفتن بخشی از آب شرب استان به صورت مجازی برای کاشت صیفی‌ و سبزی در باغ‌ شهرهای استان از جمله تفت، مهریز و اشکذر خبر داد و افزود: باید قبول کرد که برخی از کشت‌ها و صنایع پرآبخواه برای استان مناسب نیست.
وی درباره سرانه مصرف آب شهروندان یزد نیز گفت: سرانه متوسط مصرف آب در زمستان ۲۰۵ لیتر و در تابستان ۳۶۹ لیتر در ثانیه است و این اختلاف سرانه ناشی از روشن شدن ۴۰۰ هزار کولر آبی در روزهای گرم سال است.
اسلامی با بیان این‌که ۲۰ میلیون مترمکعب از ۹۰ میلیون مترمکعب آب استحصالی استان به مصرف کولرهای آبی می‌رسد، بر ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از کولرهای گازی تاکید کرد.
همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..