پایان حاشیه‎‎های حسینیه کوشک‎نو اردکان

به گزارش یزدی نیوزبافت‎‎های تاریخی استان یزد یکی از چشم‎‎نوازترین آثار تاریخی و سنتی کشور را در دل خود جای داده است به نحوی که بافت تاریخی اردکان لقب منسجم‎‎ترین بافت تاریخی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بافت تاریخی اردکان نه تنها به عنوان بافتی منسجم و قابل مورد توجه است، بلکه امتیاز پویایی و حس زندگی در آن نیز جریان دارد.    

یکی از تاریخی‎‎ترین قسمت‌های بافت منسجم اردکان، محله تاریخی کوشک‎‎نو در آن است که به عنوان پایگاه حرکت‏‏های مردمی پیش و پس از انقلاب اسلامی شهرت دارد تا جایی که هر ساله در ایام محرم جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر عزادار در حسینیه‎‎ی این محله پذیرایی می‎‎شوند.

این محله یکی از دو حسینیه بزرگ و قدیمی اردکان را در دل خود جای داده ولی مدتی است که بازسازی و ایجاد طرح جدید آن، مباحثی را مطرح کرده است.

طرح ساماندهی حسینیه کوشک‎نو اردکان یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرستان اردکان در سال‌های اخیر است به نحوی که بر اساس توافق بین هیأت امنای حسینیه کوشک‎نو و دستگاه‎‎ های مربوطه مقرر شده بود که با رعایت قوانین، زمینه‌ی تحقق و ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی ایجاد شود اما متاسفانه بعد از گذشت تقریباً ۱۵۰ روز از کلنگ‌‌زنی آن، این طرح نیمه کاره تعطیل شد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، "محمد مهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وو گردشگری استان در نشستی که با حضور مسئولان و هیئت امناء حسینیه کوشک‎‎نو اردکان برای بحث و تبادل نظر در این رابطه برگزار شد، اردکان را قطب میراث فرهنگی استان یزد خواند و افزود: ما همیشه در استان، موضوع هماهنگی شهرداری و دستگاه‎‎های اجرایی اردکان در همسویی و فعالیت مناسب در حوزه میراث فرهنگی همیشه در استان مثال‏‏زنی بوده است و این در حالی است که تشکل‏‏ها و سازمان های مردم نهاد این شهرستان نیز فعالیت‎‎های چشمگیری در این حوزه دارند.

وی یکی از موضوعاتی که در موقعیت کنونی در شهرستان اردکان مورد غفلت واقع شده را مسئله اشتغال‎‎زایی افراد بومی در حوزه گردشگری اردکان برشمرد و اظهار کرد: بافت منسجم و ارزشمندی در اردکان وجود دارد که در هیچ کجای استان شاهد آن نیستیم و باید این موضوع مورد توجه و استفاده بیشتری قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به این که حسینیه‎‎ی کوشک‎‎نو در یکی از مناطق پر تراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده است، ساماندهی و مدیریت توسعه آن را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و خاطرنشان کرد: در وهله‌‌ی اول، مقررات و واقعیت‎‎ها در خصوص احیاء و بازسازی ساختمان جدید حسینیه کوشک‎‎نو تطابق داده شد و بر همین اساس طرحی از سوی هئیت امنای کنونی ارائه شد که مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: البته در هنگام اجرایی شدن نقشه پیشنهادی، مقرر شد که طبق طرح ارائه شده به شورای فنی اداره کل میراث، اقدام شود و عملیات اجرایی مخالف این طرح با برخورد همراه شود ولی متاسفانه این مهم محقق نشد لذا مجبور به تعطیلی روند اجرایی طرح شدیم.

شرافت با بیان این که در حال حاضر مشکل طرح کنونی، مغایرت طرح اولیه با آنچه اجرایی شده و همچنین اختلاف در ارتفاع و اندازه سازه‎های طرح ارائه شده است، اظهار کرد: به نظر بازرسان و کمیته فنی میراث فرهنگی است باید طرح در حالت کنونی متوقف شود و امیدواریم با طرح جدید و با وساطت ارگان‎‎ها و نهادهایی همچون شهرداری، طرح جدید آماده شود و میراث فرهنگی استان نیز تعهد می‎‎کند که طرح جدید را در اولین فرصت در شورای فنی تایید و آماده اجرا کند.

"هادی مقیمی"سرپرست فرمانداری شهرستان اردکان نیز در این نشست با تشکر از پیگیری‎‎های اداره کل میراث استان در این رابطه، بر ساخت و بازسازیی حسینیه تاریخی کوشک‎‎نو برطبق چارچوب قانونی تاکید کرد.

وی با اشاره به این که بافت تاریخی اردکان شناسنامه و هویت این شهر است و نباید از آن غفلت کرد، افزود: همانظور که قبلاً نیز مورد تاکید اداره کل میراث قرار گرفته بود تا زمانی که این طرح در مسیر درست و کارشناسی آن پیشرفت داشته باشد، میراث فرهنگی و فرمانداری از آن حمایت خواهدکرد لذا در حال حاضر و  تا زمان تغییر طرح و اصلاح مشکلات موجود نمی‎‎توان با اجرایی شدن آن موافقت کرد.

مقیمی با بیان این که طرح مذکور باید برابر با استاندارها و دستورالعمل‎‎های میراث فرهنگی پیش رود، خاطرنشان کرد: هیأت امنای حسینیه کوشک‎‎نو اردکان می‎‎توانند با رعایت قوانین، زمینه‌ی تحقق و ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازند.

وی با اشاره به این که در برابر مردم و قانون مسئول هستیم، تاکید کرد: رعایت قوانین باعث استحکام نظام و قانون است.

این مسئول تاکید کرد: طرح کنونی با توجه به مغایرت‎‎هایی که با قانون دارد باید متوقف شود تا طرح جدید آماده و از سوی میراث فرهنگی تایید شود.

گفتنی است؛ در این نشست پس از بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع، مقرر شد که عملیات اجرایی طرح مصوب اولیه منوط به تغییرات پیشنهادی و طرح اصلاحی اداره کل میراث فرهنگی استان، ادامه پیدا کند.
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..