در یک نشست خبری مطرح شد:

استان خراسان جنوبی از خط دوم انتقال آب به یزد؛ آبدار می شود

در نشست خبری مدیران صنعت آب اعلام شد که منابع آبی دو شهر بیرجند و طبس در وضعیت بحرانی است.

به گزارش یزدی نیوزمدیران صنعت آب استان خراسان جنوبی در نشستی با خبرنگاران از کسری ۱۶۴میلیون متر مکعبی مخازن آبی خراسان جنوبی و هزینه های سنگین جلوگیری از هدر رفت آب در لوله های پوسیده سخن گفتند و خواستار مشارکت مردم در تامین هزینه های تعویض لوله های آب آسیب دیده شدند.

در این نشست که به مناسبت هفته صرفه جوئی مصرف آب ن(یکم تا هفتم تیرماه) برگزار شد، همچنین اعلام شد که: مشترکان آب و فاضلاب استان ۴۶ میلیارد ریال به سازمان آب و فاضلاب بدهکارند.

به گزارش خبرنگار تابناک در بیرجند؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان که میزبان این نشست بود در ابتدای جلسه به خشکسالی ۱۷ ساله اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶۴ میلیون متر مکعب کسری مخازن آبی در استان داریم اما در این مدت اقدامات بسیار خوبی در راستای مصرف بهینه آب در استان صورت گرفته است که آگاهی مردم را نسبت به محدودیت‌های آبی استان بیشتر کرده است.

مهندس امامی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی درگیر خشکسالی های عمیق شده است و این امر در لایه‌های اجتماعی و برای مردم استان اثرات نامطلوبی را دربر داشته افزود: همه باید چشم انداز مثبتی برای استان پیش بینی کنند .

وی با اشاره به توجه ویژه وزارت نیرو به استان خراسان جنوبی اظهارکرد: تامین آب استان از سایر حوزه‌های آبخیز در بلند مدت از اولویت های وزارت نیرو است.

۴۵۰ حلقه چاه غیر مجار در خراسان جنوبی

امامی با اشاره به وجود ۴۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان ، گفت: برداشت آب از این چاه‌ها کمتر از ۱۰ میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۲۳ حلقه چاه عمیق و هزار و ۷۶ حلقه چاه نیمه عمیق و دستی در استان وجود دارد، عنوان کرد کرد: در مجموع یک میلیارد متر مکعب از چاه‌های استان بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: ۱۶۴ میلیون متر مکعب کسری مخازن آبی در استان داریم که با توجه به این محدودیت، به طور متوسط در صدور پروانه‌های بهره برداری با بیش از ۲۵ درصد کاهش در سال جاری مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات باروری ابرها در هیچ نقطه از کشور انجام نشده است، گفت: تأمین آب شرب استان در اولویت است و باید تأمین آب شرب را با اطمینان پذیری بالا انجام دهیم.

امامی ضمن اشاره به اجرای پروژه خط انتقال آب از دریای عمان، تصریح کرد: مردم را نباید در زمینه اجرای پروژه ناامید کرد چراکه اجرای پروژه انتقال آب به زمان نیاز دارد و قطعاً در آینده اجرایی خواهد شد.

وی بابیان اینکه در راستای تأمین آب شرب شهرستان طبس دو حلقه چاه جدید حفاری شده، اظهار کرد: با کاهش صدور پروانه‌های بهره برداری پیش بینی می شود امسال در مصرف آب ۱۷۶ میلیون متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دشت شهرستان بشرویه با کسری مخزن مواجه است، اظهار کرد: در این راستا کنتورگذاری در دشت بشرویه به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

وی بابیان اینکه الگوی کشت در استان تغییر کرده است، گفت: با توجه به نهایی شدن خط دوم انتقال آب به یزد؛ استان خراسان جنوبی سهم مناسبی از این خط خواهد داشت.

هدر رفت ۲۷درصدی آب در شبکه‌های روستایی استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز با بیان اینکه به دلیل پوسیدگی لوله‌ها، در برخی از شهرستان‌ها بالای ۲۲ درصد و برخی از روستا‌ها بالای ۲۷ درصد هدر رفت آب را داریم گفت: ۶ درصد از روستا‌های استان عملا دارای سکنه نبوده و اکثر خانه‌ها فصلی شده در حالی که مصرف میانگین آب مصرفی آنها در آخر هفته بسیار بالا بوده که باید مدیریت شود.

 

بسکابادی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته در حوزه آب و فاضلاب روستائی ، بیان کرد: سهمیه استان از محل صندوق توسعه ملی ۳۸ میلیارد تومان تخصیص یافته که با این رقم خواهیم توانست یک تحولی را در بحث آبرسانی به روستا‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال خرید ۱۰۰ کیلومتر لوله هستیم در حالی که در سال قبل هم ۱۰۰ کیلومتر لوله خریداری شده تا بتوانیم مشکل هدر رفت آب را حل کنیم، تصریح کرد: حدود ۱۸۰۰ لوله فرسوده داریم که در صورت مشارکت مردم با ۱۲۰ میلیارد تومان مشکل هدر رفت آب حل خواهد شد در غیر این صورت هزینه ها از ۲۹۰ میلیارد تومان هم فراتر خواهد رفت.

بسکابادی با اشاره به اطلاعات وضعیت مشترکین، گفت: در پایان امسال ۱۲۶ هزار و ۲۰۹ مشترک داریم که ۱۱۶ هزار و ۷۷۰ مشترک خانگی هستند.

وی مصرف آب مشرکین اداری را ۵۵۹ لیتر و مشترکین خانگی را ۲۸۵ لیتر کرد و گفت: طبق آمار موجود، مشترکین خانگی در مصرف آب صرفه جویی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه میانگین فروش آب برای ما ۳ هزار و ۱۶۸ریال بوده در حالی که قیمت تمام شده برای مردم۲هزارو ۲۹۵ تومان است، یادآور شد: ۱۹ میلیارد و ۸۰۹ هزار ریال میزان طلب این اداره بوده که عمده طلب از مشترکین نظامی، صنعتی و آزاد است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، با اشاره به اینکه در صورت قطعی آب در روستا‌ها مردم از طریق سامانه ۱۵۲۳با ما در تماس باشند، خاطر نشان کرد: ما امسال کمترین گزارش را در مورد قطعی آب در روستاها داشته ایم در حالی که در روزهای آخر هفته با میزان مصرف بالای مردم مواجعه هستیم.

مطالبه ۴۶ میلیارد ریالی آب و فاضلاب استان از مشترکان

هاشمی مقدم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم در این نشست بر مدیریت مصرف آب تاکید کرد و گفت: منابع آبی دو شهر بیرجند و طبس در وضعیت بحرانی است.

وی با بیان اینکه خدمات آب شرب در سطح ۲۱ شهر استان تأمین شده افزود: چهار شبکه جمع آوری فاضلاب در استان در حال اجرا است و در تنها شهری که شبکه فاضلاب در حال بهره برداری است شهرستان بیرجند است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه ۱۷۲ هزار مشترک در استان تحت پوشش شبکه آب هستند، گفت: از این تعداد ۱۴۷ هزار در بخش خانگی و ۳۶ هزار در بخش‌های غیرخانگی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۸۳ هزار واحد مسکونی از آب شرب بهره مند می‌شوند، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب ۳۹۵ هزار نفر است.

مصرف ۲۹ میلیون متر مکعب آب در استان

هاشمی مقدم با بیان اینکه ۸۱ درصد مشترکین خانگی هستند از مصرف ۲۹ میلیون متر مکعب آب درسال گذشته بیش از در استان خبر داد و افزود متوسط مصرف آب در استان ۱۲.۵ متر مکعب است و خوشبختانه مردم استان خراسان جنوبی آگاهی‌های لازم در جهت کم مصرف کردن آب را کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع شهری و خطوط انتقال آب شهری در استان وجود دارد، عنوان کرد: سالیانه ۲.۵ درصد طول شبکه باید اصلاح شود که به دلیل کمبود اعتبارات امکان پذیر نیست.

هاشمی مقدم با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مطالبات دارد، افزود: از این مقدار ۷۸۰ میلیون تومان از کاربری‌های خانگی بوده و مشترکین خانگی توجه مناسبی به پرداخت مطالبات دارند و نگرانی‌های شرکت آب و فاضلاب شهری در بخش‌های اداری بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه به ازای هر متر مکعب آب ۴۰۰ تومان زیان وجود دارد، گفت: مدیریت تقاضا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تأمین آب شهرستان طبس نگرانی‌های زیادی وجود دارد، عنوان نمود: یک سوم آب شرب این شهرستان از طریق تصفیه خانه شهر تأمین می‌شد که به دلیل کمبود بارندگی‌ها سد خالی شده است.

طبس دو برابر استانداردها آب مصرف می کنند

هاشمی با بیان اینکه علی رغم خشکسالی های اخیر خوشبختانه تا کنون نیازهای مردم شهرستان طبس در بخش آب تأمین شده است، اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ لیتر آب به ازای هر نفر به شبکه شهری طبس تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف هر شهروند بر اساس استاندارها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است، گفت: سرانه مصرف آب مردم طبس علی رغم وجود مشکلات بحرانی آب دو برابر حد استاندارد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ضمن اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت کشاورزی مبنی بر جداسازی مصارف فضای سبز شهری و شبکه‌های توزیع آب شهری، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای استان مطالعات جداسازی انجام شده است و در سال گذشته ۱۳۲ انشعاب فضای سبز از شبکه‌های توزیع آب شهری جدا شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مصوب استان از کلیه منابع ملی و استانی ۴۵ میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: تا کنون تنها ۱۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه به ازای هر کیلومتر اصلاح شبکه ۸۰ میلیارد تومان هزینه لازم است، گفت: برای سه شهر نهبندان، طبس و بیرجند نشت یابی و مرمت در دستور کار است.

منبع: تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..