گزارش تحلیلی:

روحانی نامزد پیروز خرداد ۹۶/ خیال اصلاح‌طلبان راحت، افکار اصول‌گرایان مخدوش

افرادی مانند احمدی نژاد هم هستند. افرادی که مشخص نیست در عرصه رقابت حاضر خواهند شد یا ترجیح می‌دهند فعال سیاسی باقی بمانند.

به گزارش یزدی نیوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ باقی است و زنگ رقابت برای این کارزار به صدا در آمده است. نامزدهای احتمالی این انتخابات به صورت نامحسوس خود را برای رقابت بزرگ آماده می‌کنند. به نظر می‌رسد قطعی‌ترین نامزد این انتخابات حسن روحانی است. رئیس دولت یازدهم برای ادامه فعالیت‌های خود و به ثمر رسیدن فعالیت‌های چهارساله‌اش خود را برای انتخابات سال آینده انتخاب می‌کند.
 
 روحانی برای به سرانجام رسیدن برجام و چشیدن طعم شیرین دوران پسا تحریم احتیاج به یک چهار سال دست نخورده دارد و به خاطر همین چشم به انتخابات ریاست جمهوری دارد. ثبات در کشور و توافق هسته‌ای باعث شده است تا بسیاری او را نامزد پیروز انتخابات سال آینده بنامند.
 
اصلاح‌طلبان جریکی از دو جریان سیاسی مهم کشور هم از حامیان اصلی حسن روحانی در این انتخابات است. این حمایت باعث می‌شود آنها نامزدی را به عنوان رقیب به میدان نفرستند و تمام بزرگان این جریان سعی خواهند کرد از روحانی حمایت کنند. پیروزی روحانی فضا را بعد از ۸ سال سخت زمان احمدی نژاد برای اصلاح‌طلبان باز کرد و آنها توانستند بعد از ۱۲ سال به پارلمان راه پیدا کنند و حتی نایب رئیسی مجلس را هم به خود اختصاص دهند.
 
بزرگان این جریان از روحانی به عنوان تنها نامزد خود یاد می‌کنند و حتی بر این باور هستند که روحانی هم مانند اسلاف خود یک دوره هشت ساله را سپری خواهد کرد.
 
از سوی دیگر اصول‌گرایانی قرار دارند که همچنان در شوک باخت انتخابات مجلس دهم در تهران هستند. آنها هنوز نمی‌دانند که برای این انتخابات نامزد معرفی کنند یا همچون اصلاح طلبان از روحانی حمایت کنند. در این میان برخی همچون مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت می‌خواهند وارد عرصه رقابت شود و حزبی مانند موتلفه نیز اعلام کرده است قطعا برای انتخابات آینده نامزد معرفی خواهد کرد. از سوی دیگر افرادی مطرح این جریان همچون قالیباف، جلیلی، حداد عادل و … هم از ترس تکرار شکست‌های گذشته چندان تمایلی به حضور ندارند. آنگونه که از شواهد پیداست اصول‌گرایان نمی‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری به یک سازوکار واحد و مشخص برسند.
 
افرادی مانند احمدی نژاد هم هستند. افرادی که مشخص نیست در عرصه رقابت حاضر خواهند شد یا ترجیح می‌دهند فعال سیاسی باقی بمانند. احمدی نژاد حتی احتمال رد صلاحیت نیز دارد و همین باعث شده است تا هنوز نتوان از او به عنوان یک نامزد قطعی یاد کرد.
 
همه این شرایط نشان می‌دهد که حسن روحانی می‌تواند در خرداد ۹۶ به راحتی و برای بار دوم به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند و سیاست‌های خود را در دولت دوازدهم ادامه دهد.

نامه نیوز

بخش نظردهی بسته شده است..