محمدرضا تابش در گفتگوی ویژه خبری:

اصولگرایان مجلس را بیش از ۱۴ برابر، گرانتر از اصلاح‌طلبان اداره کردند

نائب رئیس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه پیام رأی مردم آرامش، تغییر، حل مشکلات معیشتی و احیای غرور ملی بود، بازگرداندن مجلس به جایگاه اصلی خود را از مهم‌ترین وظیفه مجلس دهم دانست و از سوی دیگر با اشاره به ترکیب نمایندگان تاکید کرد: وقتی دوکفه برابر است تعامل وقتی حاصل می‌شود که به همان اندازه در قد...

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری گفت: سر به سجده حق می‌سایم که در عهد جمهوری اسلامی ایران با همت مردم شریف شهرستان اردکان برا پنجمین دفعه توفیق حضور در خانه ملت را داشتم و امیدورام برای زحماتی که مردم کشیدند و خونهای که در این راه داده شده است و تحمل سختی‌های که مردم کشیده‌اند ادای دین کنم.

وی در رابطه با مهمترین ویژگی مراسم افتتاحیه مجلس دهم اظهار داشت: خیلی ویژگی خاصی را احساس نکردم و مسئولان همانند دفعه‌های قبل دعوت شده بودند و مقداری تشریفاتی که می‌شد کمتر باشد بود.

تابش با بیان اینکه پیام رهبری به مجلس دهم قابل توجه بود اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم در پیام تبریک به نکاتی اشاره کردند که بار مسئولیت ما بر دوش ما سنگین‌تر می‌کند و هم در پیام امروزشان به نکاتی مهم اشاره کرذند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا باید برای مجلس دهم منشور خاصی را در نظر گرفت که براساس آن سنگ مجلس دهم محک زده شود گفت: یکی از ضعف‌های مشهود در جمهوری اسلامی ایران ضعف ساختاری نهادها است، هم قوه مقننه و هم قوه مجریه و هم قوه قضاییه از نظر ساختاری دچار مشکل هستند، حدود ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه شاهد این ضعف ساختاری است.

این منتخب مجلس دهم ادامه داد: حجم انبوه ظرحهای که ما در مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهیم شاهد این ضعف ساختاری است، ما می‌توانیم طرحهای زیادی ارائه دهیم اما در کنار آن نظارتمان را نیز بیشتر کنیم، مثلاً ۱۵ نماینده می‌توانند یک موضوع را در قالب طرح مطرح کنند در حالیکه این طرح باید یک پیوست قوی داشته باشد ممکن است یک صفحه طرح ارائه دهیم ولی باید توجیح فنی اقتصادی و مالی آن نیز مشخص شود.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امکان نظارت بیشتر نیست گفت: آیین نامه صوری اصلاح شده است و مقداری نیز امور را تسریع کرده است ولی از نظر محتوایی به آن نپرداخته‌ایم و ما باید در صدر کارهایمان بهینه کردن ساختار مجلس را قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه میثاق ما قانون اساسی است گفت: ما سوگند یاد کرده‌ایم و مقام معظم رهبری نیز به درستی به این سوگند اشاره کرده‌اند، وظایفی که یک نماینده دارد عمدتاً در این سوگند مستتر است، در پیام رهبری به مجلس دهم فرازهای بسیار قشنگی آمده است، ایشان نسبت به اعمال و افعال شخصی نمایندگان به ساده زیستی، پاک دستی، ترجیح منافع ملی برخواسته های شخصی و جناحی، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و قدرت‌های استکباری، منش جهادی در اندیشه و عمل و کاربرای خدا در خدمت به خلق خدا، نمایندگان را توصیه کردند.

تابش ادامه داد: ما می گوییم مجلس در رأس امور است، درراس امور بودن مجلس بستگی به رفتار ما دارد، مقام معظم رهبری امروز توصیه بسیاررزیبای در همین راستا به مجلس دهم داشتند و تاکید کردند که نمایندگان باید مجلس را با حکمت، خردمندی و اخلاص در جایگاه رأس اموری خویش بنشانند.

وی اضافه کرد: ماباید با رفتار، عملکرد و ذی طلبگی و صفات و اوصافی که رهبری به آن اشاره کردند مجلس را در جایگاه خودش بنشانیم.

این منتخب مجلس دهم همچنین بااشاره این بخش از سخنان رهبری که مجلس را سنگری، استوار مقابل قدرت‌های استکباری دانستند گفت: ما نمایندگان مردمی هستیم که از جانشان گذشته‌اند و مالشان رادر راه پیروزی انقلاب اسلامی داده‌اند، ما نباید در مقابل ترفندهای قدرت‌های استکباری کوتاه بیایم، ایستادگی همراه با منطق و عقلانیت داشته باشیم زیرا ما اهل مدارا هستیم.

وی با بیان اینکه مجلس باید جایگاه و پایگاه مردم باشد تصریح کرد: مهم‌ترین مسلئه ای که باید در مجلس دهم به آن توجه کنیم این است که مجلس را در جایگاه رأس اموری بودنش بنشانیم و به بحث اقتصاد مقاومتی نیز توجه کنیم.

تابش در مورد الزامات رسیدن به این اهداف گفت: مجلس خانه ملت است، ما باید بررسی کنیم که در پیام رأی مردم چه چیزی مستتر بوده است، پیام رأی مردم آرامش، تغییر، حل معضلات و مشکلات معیشتی و اقتصادی، احیای غرور ملی بود، ما چگونه می‌توانیم در حکومت اسلامی که شعارش تحقق عدالت بوده است شاهد این همه فقر، تبعیض و بی عدالتی باشیم، بیشترین وظیفه و مسئولیت دراین زمینه به عهده ما نمایندگان مردم است.

وی با اشاره به جمعیت حاشیه نشین، وجود مفاسد اجتماعی که از فقر و تبعیض نشات گرفته است و همچنین آمار معتادان در جامعه خاطرنشان کرد: در دوره نهم معاون وزیر کشور گزارشی به مجلس ارائه کردند و گفت مااین گزارش را شش ساعت و نیم خدمت رهبری ارائه کردیم و ایشان وقت گذاشتند و گفتند به نمایندگان مردم و دولت بگوید این مشکلات و معضلات را حل کنند.

تابش با بیان اینکه مجلس باید به گونه‌ای بستر کار را برای نمایندگان فراهم کند که با سلامت و صلابت کارشان را انجام دهند گفت: متاسفانه بسترهای کار هم در قوه مجریه و هم قوه مقننه به نحوی است که انسانها را به سمت فساد سوق می‌دهد، چرا شورای نگهبان رد صلاحیت دارد؟ چرا شاهد مسائل و مواردی در قوه مجریه هستیم که در خورشان این مردم و جایگاهی که مسولان و دست اندرکاران دولتی و نمایندگان مجلس دارند نیست؟ این مشکلات به این دلیل است که ساختارهای ما به گونه‌ای نیست که بتواند نظارت کند.

وی یادآور شد: بنده در مجلس ششم کارپرداز مالی و ادرای بودم و آن وقتها خیلی‌های و هوی بود که مجلس خیلی خرج می‌کند، بااینکه ما مجلس را بودجه ۲۸ میلیارد تومان تحویل مجلس هفتم اصولگرا دادیم و ساختمان مجلس در بهارستان را تمام کرده بودیم وخانه های سازمانی برای نمایندگان ساختیم و امکانات دیگر نیز برای آنها فراهم کردیم.

این نماینده اصلاح طلب درمجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر بودجه مجلس ۴۰۰ میلیارد تومان است گفت: روزی گفتند ممکن است رهبری نیز بروی این موضوعات احساس دلگیری داشته باشند، من نیز استمزاجی کردم و ایشان فرمودند در حد عرف خودش هزینه شود ولی جلوی فساد و ناروایی را بگیرید.

وی ادامه داد: من همان موقع نیز گفتم یک نماینده مجلس که در طول چهارسال نمایندگی‌اش چهار سفر خارجی می‌رود خانمش نیز با وی برود ولی باید جلوی نمایند ه مجلس که می‌خواهد به یک شرکت، موسسه و گروهی و پیمانکاری وصل شود را بگیریم.

تابش نقطه شروع فساد در جامعه را ساختارهای معیوب و عدم نظارت بر کار دولتیان و مجلسیان دانست.

وی با بیان اینکه خلأ و ضعف ما این است که نظام حزبی در کشور حاکم نیست گفت: اگرنظام حزبی در کشور حاکم بود، دولت و مجلس مکمل هم بودند و شعاری می‌دادند و آن را عملیاتی می‌کردند.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم نظام پارلمانی را دوسطحی کنیم گفت: در نظام پارلمانی دوسطحی بخشی از نمایندگان را توده مردم انتخاب می‌کنند و بخشی نیز همانند مجلس سنای قبلی باشد یا همین مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند به مجلس بالاتر تبدیل شود که حق وتو قوانینی که توسط مجلس پایین‌تر وضع می‌کند را داشته باشد.

منتخب مردم اردکان در مجلس دهم تاکید کرد: اگربخواهیم مجلس را در جایگاه رأس امورش بنشانیم باید قدرت نظارت مجلس را بیشتر کنیم، ریس جمهور قبلی و فعلی گفته‌اند که اسکله‌های غیر مجاز در کشور زیاد داریم، ورود کالای قاچاق به کشور پدر اقتصاد این کشور را درآورده است، مجلس در رأس امور مجلسی است که بتواند با رانت، فساد و تبعیض پارتی بازی مقابله کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس نمی‌تواند به این وظایف خودعمل کند گفت: ملاحظه کاری اجازه نمی‌دهند.

تابش در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مجلس دهم چگونه باید در بحث جهت گیری‌های سیاسی ازنوع منفی آن برخورد کند گفت: مجلس دهم شاید پدیده بی نظیری در جمهوری اسلامی باشد زیرا همیشه اکثریت قوی بوده است و اقلیت ضعیف بوده است الان تقریباً کفه ترازو متعادل و متوازن است و ما برای همین موضوع طرحی را پیشنهاددادیم و گفتیم برمبنای این طرح اگررقابت در سطح رئیس مجلس نیز اجتناب ناپذیر است که مردم نیز این توقع را دارند پس با هم رقابت در عین رفاقت کنند و ارکان هیات ریسه را با مدل تعاملی حل کنیم.

وی بااشاره به کمیته تعامل تشکیل شده بین فراکسیون امید و فراکسیون ولایت خاطرنشان کرد: تشکیل این کمیته کاملاً دموکراتیک بود و بین جناح اصلاح طلب انتخابات انجام می‌شد بعد افرادی که از ما انتخاب شده بود و از افرادی که از طرف مقابل انتخاب می‌شد با تعامل دو رئیس فراکسیون برای معرفی در صحن علنی انتخاب می‌شدند و متاسفانه دوستان فراکسیون ولایت قبول نکردند و اگرخدای ناکرده ضعفی پیش بیاید ما آن را متوجه آقایان می دانیم.

تابش اضافه کرد: ما برای ریاست مجلس ازیک ماه و نیم قبل پنج نفر را برای تفاهم کلی معرفی کردیم ولی آقایان جواب ندادند که تا چندروز قبل که آقای عارف به آقای لاریجانی زنگ زدند و سه نفر را معرفی کردندو آقای لاریجانی نیز افرادشان را معرفی کردند.

وی گفت: در صحن مجلس نیز گفتم که ما جای شریف امامی و خطیبی نشسته‌ایم ما می‌خواهیم این کشور را اداره کنیم و اگردر سطح کلان و بالا نتوانیم به تفاهم برسیم چطور می‌خواهیم این پیام آرامش و تغییر مردم را جواب دهیم، در مدلی که ما پیشنهاد دادیم اگرریس رأی می‌آورد مجموعه هفت عضو در هیات ریسه رأی می‌آوردند و نتیجه این بود که هر کسی برنده بود رئیس می‌شد و با هفت عضو هیات ریسه در هیات ریسه حضور داشت و آن فردی که پایین می نشست با پنج عضو بود.

تابش خاطرنشان کرد: وقتی دوکفه برابر است تعامل وقتی حاصل می‌شود که به همان اندازه در قدرت سهیم شوند، نمی‌شود چون ما ۱۰ نفر کمتر داریم را کناربگذارند و اجازه ندهند در قدرت سهیم بشنود.

وی در مورد مقایسه نمایندگان فعلی با شریف امامی گفت: جایگاه ما الان جایگاه آنهاست تاریخ در مورد آنها قضاوت می‌کند و در مورد ما نیز باید با عملکرد خوبمان، خوب قضاوت کند.

۱ دیدگاه

  • احمد

    چرا اقای تابش دروغ میگوید ایا چگونه خودش دکتری گرفته کسی که تمام وقت ۱۶ سالاست در مجلس است چگونه فوق لیسانس و دکتری که باید تمام وقت و در کلاس باشد گذرانده است. ۳۵ سال خدمتکرده در جهاد چرا بازنشست نشده و …لذا توصیه میشود متن فوق را یکبار برای خود اجرا کند