محمد امامی فعال سیاسی طی یاداشتی مطرح کرد:

چرا متعرضان به حقوق شهروندی در حاشیه امن قرار دارند؟/مسئولان سیاسی و امنیتی پاسخ دهند؟

جای بسی شگفتی و پرسش است که مسئولان سیاسی و امنیتی چه مسئولیتی بالاتر از این دارند که با تمهیدات گوناگون از حقوق شهروندی شهروندان و قانون و مسئولان اجرایی و فعالان فرهنگی و امنیت فرهنگی دفاع و حراست کنند؟

به گزارش یزدی نیوزسرانجام در ماجرای زنجیره‌ای لغو کنسرت‌ها دوباره نوبت به یزد رسید و جماعتی که نه زبان قانون را می‌فهمد و نه حرمت مردم را پاس می‌دارد با ترفندهای گوناگون و با زبان زور و تهدید موفق شدند اجرای یک برنامه دیگر فرهنگی را که تمامی مراحل قانونی اخذ مجوز آن از مراجع قانونی طی شده بود، به تعطیلی و لغو بکشانند.
بار دیگر شاهد بودیم که به بهانه‌های واهی یک فعالیت فرهنگی پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی و صرف وقت و انرژی و هزینه و امیدواری آن دسته از مردم که با خرید بلیت از این برنامه حمایت کرده بودند ، با اعمال فشار ارباب قدرت و ایستادگی در برابر مراجع رسمی فرهنگی و تهدید عوامل اجرایی و مسئولان و نادیده گرفتن حق الناس و اختلال در هفت خوانی که برای برپایی آن مراسم طی شده بود، تعطیل و لغو گردید.
این در حالی است که تلاش مسئولان رسمی فرهنگی و برگزار کننده کنسرت برای رفع ابهام‌ها و دغدغه‌ّهای مطرح شده به جایی نرسید و جا‌لب‌تر این که جماعتی که با بهره‌ مندی از امکانات و بودجه عمومی گستاخانه به ایجاد جنگ روانی و جنجال رسانه‌ای و تحریک و به موضع کشاندن برخی شخصیت ها و امامان جمعه و به صحنه خیابانی کشاندن برخی وابستگان تشکیلاتی خود، و تهدید دست اندرکاران این کنسرت و نیز مسئولان پرداخت، در حاشیه امنیتی کامل قرار دارند!
جای بسی شگفتی و پرسش است که مسئولان سیاسی و امنیتی چه مسئولیتی بالاتر از این دارند که با تمهیدات گوناگون از حقوق شهروندی شهروندان و قانون و مسئولان اجرایی و فعالان فرهنگی و امنیت فرهنگی دفاع و حراست کنند؟
فراموش نمی‌کنیم که همین چند روز پیش (سوم خرداد ۹۵) رهبر انقلاب طی سخنانی روشنگرانه با انتقاد از برخی اقدامات غیر منطقی، و برهم زدن مراسم و رفتارهای غیرقانونی،  مخالفت خویش را به صراحت اینگونه اعلام کردند که:
«گاهی برخی افراد و جوانهایی که ممکن است صالح و مؤمن هم باشند، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه سخنرانی، هیاهو و جنجال به‌راه می‌اندازند و آن مجلس را بر هم می‌زنند، در حالی‌که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده‌ای نیز ندارد، موافق نبوده و نیستم، و معتقدم فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است. ایشان جوانان مؤمن و انقلابی را به هوشیاری فراخواندند و گفتند: البته گاهی برخی افراد از روی اغراض، این کارهای نادرست را انجام می‌دهند و سپس به گونه ای وانمود کنند که کار عناصر حزب اللهی و مومن است، بنابراین باید کاملاً هوشیار بود.» (www.leader.ir)
چرا مسئولان سیاسی و امنیتی برای برخورد قانونی با جماعتی که حتی تذکر چند روز پیش رهبر انقلاب و مخالفت صریح ایشان با برهم زدن مراسم و رفتارهای غیرقانونی و انتقاد ایشان از برخی اقدامات غیرمنطقی را نادیده گرفته و گستاخانه در برابر قانون و حقوق شهروندی قد عَلَم کرده‌اند، تردید دارند؟
چرا باید امنیت و آرامش استان یزد به راحتی و سادگی توسط برخی قدرت‌طلبانی قرار گیرد که با دست‌اندازی به انواع روش‌های غیر اخلاقی و زور و تهدید و اجبار، و سوء استفاده از موقعیت خود، تا کنون بارها و بارها نقش محوری خود در ناآرامی‌های این استان را در عمل به اثبات رسانده‌اند، مورد تهدید قرار گیرد و با سکوت و مماشات غیر قابل دفاع مسئولان ذیربط سیاسی و امنیتی استان، هر روز گستاخ‌تر از دیروز عرصه را بر مردم و فعالان فرهنگی تنگ‌تر و تنگ‌تر کنند و با هیچ محدودیتی هم روبرو نشوند؟!
مسئولیت تامین امنیت برای فعالیت قانونی و مجوزدار و مورد اقبال مردم در این استان کیست؟ و چه کسانی باید جلوی رفتارهای غیرقانونی و تهدیدهای این جماعتی که به دلیل تشکیلاتی بودن اقدامات، نمی‌توان آنان را خودسر نامید بگیرد؟
چگونه است که برگزاری یک کنسرت مجاز در تهران و بسیاری از استان های کشور آزاد است ولی مردم یزد نباید از آن بهره‌مند باشند و ناچار شوند تن به تحمیل‌ها و نظرهای متحجرانه و قانون‌گریز و بعضا قانون‌ستیز بدهند؟
مگر می‌شود یزد را جزیره‌ای مستقل از کشور دانست و از اجرای قانون در این استان گریخت و سرباز زد؟ یا مگر قانون اجازه داده است یزد به طور خودمختار برخی حقوق شهروندان را نادیده بگیرد و به آزادی‌های قانونی تعرض کند و احدی از مسئولان هم نسبت به این ماجرای غمبار و تاسف برانگیز واکنشی متناسب نداشته باشند؟
در جایی که قانون به ما می‌گوید حتی با وضع قوانین و به بهانه امنیت نمی‌توان آزادی‌های قانونی مردم را محدود کرد، برخی شخصیت‌ها و نهادهای نظامی با چه اختیار و حقی متعرض حقوق شهروندان شده و آرامش جامعه را با این نوع رفتارهای خود برهم می‌زنند؟ و آیا این عزیزان که برای ما نیز در جای خود مورد احترام هستند شهروندان درجه یک محسوب می‌شوند که مصونیت قانونی دارند؟ و اجازه دارند که هر کجا بر خلاف میل و سلیقه و نظرشان دیدند، آن را نادیده گرفته و منکوب کنند؟
با این یادآوری‌ها از مسئولان سیاسی و امنیتی استان یزد انتظار داریم ضمن تامین آرامش و آزادی‌های قانونی شهروندان و دفاع از حقوق شهروندان که ولی‌نعمتان ما هستند، به این پرسش پاسخ دهند که : چرا کسانی که به طور مستمر محور ناآرامی های استان هستند و با زبان تهدید و زور حقوق شهروندی را خدشه دار می‌کنند و به این حقوق تعرض می‌کنند، در حاشیه امنیت قرار دارند؟ و این ماجرا تا کی باید با سکوت و مماشات مسئولان همراه شود؟!

محمد امامی

۱ دیدگاه

  • ايساتيس

    واقعأ اينقدر راحته بهم زدن يك مراسم؟! يعني منم با چنتا از دوستام ميتونم به هر مراسم قانوني كه باب ميلم نيست حمله كنم و عكس رهبرم رو دست بگيرم كه برچسب هم نخورم و نگذارم برگزار بشه يا اين فقط حق عده اي خاص هست؟! خيلي از مراسم ها تا الان باب ميل من و دوستام نبوده مثلأ سخنراني تندرو ها در شهر اصلاح طلب صلح و حامي صلح يزد كه ميان و ميخوان نفاق و كينه رو پرورش بدن. اگه ميشه ايندفعه ما هم بريزيم اين مراسم ها رو كنسل كنيم