یونسی دستیار رییس جمهور در یزد اعلام کرد:

اندیشمندان برای مبارزه با افراطی گری به سارمان کنفرانس اسلامی راهکار ارایه دهند

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها گفت: دکتر روحانی مبتکر طرح جهان علیه خشونت از اندیشمندان ، متفکران و دلسوزان جامعه اسلامی توقع دارد در راستای مبارزه جهانی علیه خشونت و افراطی گری برای سازمان کنفرانس اسلامی راهکار ارایه دهند.

به گزارش یزدی نیوزعلی یونسی  در آیین پایانی هفتمین کنفراس مجمع جهانی اسلام در یزد اظهار کرد: از جانب رئیس جمهوری مسئولیت دارم که همه اقلیتهای قومی، مذهبی و دینی در ایران را به سوی وحدت و انسجام دعوت و از حقوق آنان دفاع و با هرگونه تبعیض تحقر و نابرابری مبارزه کنیم.
وی خطاب به حاضران که از ۳۵ کشور جهان اسلام هستند خاطرنشان کرد: این هدف در جهان اسلام بر عهده سازمان همکاری اسلامی نهاده شده و شما اندیشمندان و متفکران در صدد تدوین و ارایه راهکارهای عملی در این زمینه هستید.
یونسی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه دلایل انحراف از جامعه اسلامی چیست؟ اظهار کرد: امروز جامعه اسلامی گرفتار افراط، تفریط، خشونت، سنگدلی و آدم کشی و به ظاهر اسلام علیه اسلام و دین علیه دین شده است؛ در بیشتر جوامع اسلامی ناامنی، آدم کشی و جنگ داخلی است.
این مسئول ادامه داد: در آسیب شناسی سه عامل دوری از قرآن، فطرت و عقلانیت و سه اصل اساسی تشکیل و تکوین جامعه و امت اسلامی عامل این انحراف است؛ هرگز با شمشیر، انفجار و آدم کشی به جامعه اسلامی بازنمی گردیم بلکه از اسلام دورتر می شویم.
این مسئول با اشاره به قرآن مجید به عنوان تنها سند مشترک همه مسلمانان، مذاهب و فرق اسلامی افزود: نخستین نکته اینکه قرآن در جاهای مختلف بر اصل تنوع، تکثر تاکید کرده است و بدون تنوع و تکثر، حیات بشری قابل تحقق و تعریف نیست.
یونسی اضافه کرد: قرآن تنوع مختلف قومی، مذهبی، نژادی و زبانی و هرگونه گوناگونی دیگر به عنوان فرصت و آیت الهی و نشانه توحید و خداپرستی عنوان کرده است از اینرو باید این تنوع بشری را باید پاس بداریم و به عنوان آیات الهی از آن استقبال کنیم.
وی ادامه داد: در آیاتی به این حقیقت به صورت خاص توجه شده که اگر این اراده و مشیت الهی است باید رنگها، زبان ها و مذاهب مختلف داشته باشیم؛ خدا می توانست همه ما را همانند بیافریند اما این کار را نکرد، همیشه این تنوعات و اختلافات لازمه بشری است و خواهد بود.
دستیار ویژه رئیس جمهوری با بیان اینکه قرآن برای رفع نزاع های قومی و هر نوع نزاع و اختلاف ناشی از تنوع راهکار ارایه می دهد ، تاکید کرد: قرآن نظریه تعارف را برای رفع دعواهای قومی، مذهبی و دینی ارایه کرده که پذیرش و به رسمیت شناختن انتقادات، تفاوتها و اختلاف است.
وی با بیان اینکه در صورت پذیرش یکدیگر برای همدیگر حقوقی قائل می شویم گفت : در این صورت دو نفر، قوم، مذهب و ملت که یکدیگر را قبول کردند به گفت وگو می نشینند و براساس حقوق متقابل برای نزاع هایی که دارند راهکار پیدا می کنند.
یونسی با طرح این پرسش که نحوه تعامل و همزیستی مسلمانها باید چگونه باشد اظهار کرد: در این خصوص از قرآن سه راهکار شامل مسلمان با مسلمان، مسلمان با کافر و مسلمان با مشرک استخراج کردم.
این مسئول با بیان اینکه نحوه تعامل، همزیستی و همکاری مسلمانها با هم بر اساس اصل اخوت اسلامی است افزود: برای راهکار بین مسلمانها و اهل کتاب از جمله مسیحیان، کلیمیان، یهودیان، زرتشتیان و همه افرادی که به دین توحیدی با منشا آسمانی اعتقاد دارند قرآن راه حل داده است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیتها با بیان اینکه نکته اساسی نحوه تعایش و همکاری با مشرکان است گفت: طبق آیه قرآن اگر مشرکان اعلام پناهندگی به جامعه اسلامی کردند وظیفه داریم آنها را بپذیریم و سخن خدا را به آنها اعلام کنیم؛ وظیفه تامین امنیت و ارایه خدمات و رساندن سخن خدا به آنها را دارید.
یونسی خاطرنشان کرد: در برخورد با مشرکان و ملهدان ضددین تکلیف ما اصل بر قسط وعدالت با مشرکان است اگرچه اوحق دارد که مسلمان نشود شما وطیفه دارید سخن خدا را بگویید.
یونسی گفت: این جامعه اسلامی و مدینه فاضله ای که پیامبر اسلام ایجاد کرد برای مسلمانان ایده آل و برای مخالفان و مشرکان قابل تحمل است یعنی آنها هم اگر بر خلاف نظم اسلامی عمل نکنند و در سایه حکومت اسلامی به زندگی شخصی خود در دین یا بی دینی خود ندگی کنند جامعه اسلامی وظیفه تامین امنیت آنان را دارد.
یونسی با بیان اینکه جهان اسلام باید برای جوانان و امروز خود الگو اریه دهد گفت: نمونه عینی برای انسجام جهان اسلام رجوع به اندیشه عرفانی و متعالی مولاناست.
به گفته دستیار ویژه رئیس جمهوری، مولانا با تمام وجود جهالت و نادانی را به عنوان درد بشر درک کرده و این درد ریشه تعصب، حماقت و خشونت است.
وی با بیان اینکه مولانا به همه جهان اسلام تعلق دارد ، افزود: از بلخ برخاسته به زبان فارسی سروده و درترکیه آرمیده است ، عرب و ترک و ما ایرانیان به شخصیت وی افتخار می کنیم.
دستیار ویژه رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز برای همه دنیا اثری بهتر از مثنوی مولانا برای معرفی اسلام نداریم خاطرنشان کرد: مثنوی درد بشر را درک و راهکار پرهیز از تعصب را ارایه کرده است ؛ تعصب های قومی ، دینی، مذهبی ملی، هرگونه تعصب یعنی جنگ و خشونت، مولوی تعصب ها را کودکانه و ناشی از حماقت و جهالت می داند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری گفت: ملت ایران رنگین کمانی از گونه های مختلف قومی، مذهبی و دینی ولی از یک انسجام کامل وحدت و امنیتی برخوردار است.
یونسی افزود: امنیتی که امروز در یزد می بینید همه جای ایران وجود دارد، این امنیت بیش از هرعاملی به همکاری، ائتلاف، تعایش و وحدت مردم بستگی دارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از روزی که آغاز شده وحدت خود را در کثرت موجود دیده و امنیت خود را در جذب همه اینها تعریف کرده است؛ امروز اعلام می کنیم این سیاست موکد اسلام و جمهوری اسلامی است که همه ادیان، مذاهب و اقوام در ایران از حقوقی برخوردارند که کسی نمی تواند بر خلاف آن حقوق حرف بزند، همه در تحقق این امنیت سهیم هستند.
این مسئول اضافه کرد: بلوچ های ما هم در امنیت داخلی سهم جدی دارند و هم راه پیوند ما را با مردم پاکستان فراهم می کند، ترکمن های ایران هم در امنیت ایران سهم جدی دارند و هم پیوند ایران با ترکمنستان و آسیای میانه را فراهم می کنند، آذری های ایران هم در امنیت و توسعه ملی سهم اساسی دارند و پیوند ما را با ترکیه و آسیای میانه فراهم می کنند.
یونسی ادامه داد: عربهای خوزستان هم در توسعه و امنیت ایران دخالت و سهم جدی دارند و هم ما را با جهان عرب متصل و پیوند می دهند و کردهای ما هم در امینت و توسعه کشور دخالت مستقیم دارند و هم ما را به همه کردهای منطقه پیوند می دهد ، اهل سنت با شیعه در یک صف در اتحاد و توسعه کشور مشارکت دارند و هم ما را با جهان اسلام پیوند می دهند.
یونسی اضافه کرد: ما همه این اقلبتها و تنوع ها را فرصت، نعمت و ذخیره می دانیم و مسیحیان، زرتشتیان و کلیمیان و همه فرقه های داخلی ایران ما را با جهان بزرگتر ادیان جهان پیوند می دهند.
یونسی اظهار کرد: باید سلام گرم دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را خدمت شما مهمانان تقدیم و از اینکه در این اجلاس بسیار مهم و در شهری مذهبی و فرهنگی یزد شرکت کردید تشکر کنم.
یونسی سخنان خود را با این بیت شعر از مولانا به پایان رساند که سختگیری و تعصب خامی است، تاجنینی کار خون آشامی است.
هفتمین کنفرانس بین المللی اندیشکده های جهان اسلام (مجمع جهانی اسلام) به مدت دو روز در هتل صفاییه یزد برگزار شد.
حدود ۱۱۰ شخصیت سیاسی، اندیشمند، رئیس اندیشکده و استاد از ۴۰ کشور اسلامی در مجمع جهانی اسلام، به عنوان بزرگترین گردهمایی اندیشکده های جهان اسلام و تحت حمایت سازمان همکاری های اسلامی است شرکت کردند.
این اجلاس بزرگترین گردهمایی اندیشمندان و اتاق های فکر کشورهای مسلمان بوده و در ۶ دوره قبلی با حمایت سازمان همکاری های اسلامی در کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق، مصر و جمهوری آذربایجان برگزار برگزار شده است.
نزدیک کردن متفکران جهان اسلام و فعالیت در راستای ایده دکتر روحانی رئیس جمهوری مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری که به صدور قطعنامه ای در این خصوص در سازمان ملل انجامید مهمترین هدف برگزاری این همایش است.
تلاش برای مفاهمه و رسیدن به نقاط مشترک دنیای اسلام و ارائه آموزه های فراگیر از اصول و احکام اسلامی بر اساس آنها و مبارزه با تعاریف نادرست تعالیم اسلامی توسط جریان های انحرافی و خشونت گرا از دیکر اهداف اجلاس عنوان شده است.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..