شهردار یزد خبر داد:

پیگیری عضویت یزد در شبکه شهرهای خلاق یونسکو

no-thumbs

شهردار یزد درباره این‌که از نظر یونسکو چه شهری، خلاق به حساب می‌آید گفت: یونسکو با باور به این اصل که فرهنگ می‌تواند نقش اساسی در نوسازی هویت شهرها بازی کند از سال‌۲۰۰۴ پروژه شبکه شهرهای خلاق را آغاز کرد که هدف از آن تقویت نقش فرهنگ و خلاقیت در همه ارکان از اقتصاد گرفته تا تعاملات اجتماعی است.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا عظیمی‌زاده» افزود: شهرهایی که خواهان کسب برند شهرخلاق یونسکو هستند باید از ۷ رشته مد نظر یونسکو یعنی ادبیات،صنایع دستی،سینما، هنرهای رسانه ای، آشپزی و صنایع خوراکی، موسیقی و طراحی شهری و معماری یک زمینه را انتخاب کنند. به گفته وی این شهرها باید برای رسیدن به مدیریت واحد شهری حول زمینه انتخاب شده برنامه ریزی کنند و همچنین ارکان مختلف شهر یعنی بخش‌خصوصی، بخش دولتی، نهاد‌های مدنی و غیره باید برای ساختن شهری خلاق در زمینه انتخابی خود برنامه‌ریزی کنند. شهردار یزد ادامه داد: بنابراین از نظر یونسکو همگرایی بین ارکان مختلف شهر برای کسب برند شهرخلاق حائز اهمیت بسیار است.  وی اشاره کرد: با توجه به معماری سنتی و اصیل شهر یزد ارزیابی‌های اولیه نشان داد که یزد در حوزه طراحی شهری و معماری قابلیت کسب برند شهرخلاق و عضویت در این شبکه جهانی را دارد.
عظیمی زاده در ادامه گفت: شبکه شهرهای خلاق یک NGO جهانی است که شهرها پس از کسب برند شهرخلاق به عضویت این شبکه در می‌آیند و شهرهای عضو با همکاری یکدیگر برای همزیستی مسالمت‌آمیز در سطح بین المللی و و توسعه پایدار شهری با محوریت فرهنگ تلاش خواهند کرد. وی در مورد مزایای این طرح گفت: عضویت در این شبکه فرصتی است تا عقبه درخشان فرهنگی، مذهبی و اجتماعی یزد را در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته و از تجارب دیگر شهر‌های دنیا در زمینه توسعه استفاده کنیم. وی تاکید کرد: به عبارتی عضویت در این شبکه به ما کمک می‌کند با استفاده از عقبه اصیل فرهنگی خود و تجارب دیگر شهر‌های دنیا در یک پلتفرم جهانی برای توسعه محلی تلاش کنیم.
شهردار یزد با اشاره به این که درحال حاضر برای اجرای این طرح همگرایی بسیار خوبی بین شهرداری، دولت و نهاد‌های مدنی ایجاد شده است، افزود: تلاش شهرداری این بود که پرونده اولیه شهر در سال جاری میلادی به یونسکو ارسال شود.  وی ادامه داد: اما با توجه به این‌که چشم‌انداز اول یونسکو برای این شبکه در سال‌۲۰۱۵ میلادی بوده است، سال ۲۰۱۶ سال ارزیابی عملکرد ۱۱سال گذشته این شبکه است و در سال جاری میلادی پذیرشی از سوی یونسکو انجام نمی‌شود و ان‌شاءالله سال ۲۰۱۷ پرونده نهایی یزد برای کسب برند شهرخلاق و عضویت در این شبکه بین المللی به یونسکو ارسال می‌شود.
همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..