صرفه جویی، راهکار مقابله با بحران آب یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: اگرچه شهروندان یزدی از دوران قدیم در بحث قناعت و صرفه جویی بسیار با تجربه بوده اند اما در برهه کنونی برای مقابله با بحران آب، فرهنگ صرفه جویی باید بیشتر در بین مردم تقویت شود.

محمدحسین امامی در نشست کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران آب افزود: باید از تمام ابزارهایی که در اختیار بحث فرهنگی و اطلاع رسانی است برای مدیریت مصرف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آب استان تلاش های صورت گرفته در بخش تولید و توزیع آب تنها یک بخش از کار است و باقی مانده را بحث مدیریت مصرف به عنوان یک رکن مهم در حوزه آب تشکیل می دهد.
این مسئول با بیان اینکه هنوز هم شهروندان بحث کمبود آب را باور نداشته و آن را جدی نگرفته اند اظهارکرد: افزایش آگاهی شهروندان و اطلاع رسانی به آنها در خصوص وضعیت آب استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و رسانه ها باید به طور ویژه به این موضوع بپردازند.
امامی فرهنگ سازی درخصوص مدیریت مصرف را بسیار زمان بر عنوان کرد و افزود: همه اداره های مرتبط از جمله شرکت آبفا، آب منطقه ای، آب روستایی و جهادکشاورزی باید در زمینه اجرای اقدام های فرهنگی با یکدیگر هماهنگ باشند تا به نتیجه مطلوب تری برسند.
** وضعیت تامین آب یزد در صورت قطعی در تابستان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد نیز در این نشست موضوع کمبود آب استان را بسیار جدی عنوان و اظهار کرد: اگر یک روز در تابستان آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود تنها نیمی از نیاز شهر از منابع داخلی قابل تامین است.
علی اسلامی مدیریت مصرف را یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران آب دانست و افزود: رسانه های ملی باید مردم را به شکل علمی نسبت به وضعیت آب آگاه کنند.
وی همچنین از ائمه جماعت درخواست کرد تا از طریق مسائل مذهبی و طبق احادیث مردم را به صرفه جویی در مصرف آب تشویق کنند.
وی با اشاره به بالا بودن کیفیت آب جاری در شبکه شهر گفت: در فصل زمستان همه آب مورد نیاز شهروندان از آب انتقالی تامین می شود و تنها در تابستان به دلیل افزایش نیاز مردم علاوه بر آب انتقالی از منابع زیرزمینی با کیفیت مطلوب نیز استفاده می کنیم.
وی افزود: سال گذشته تعدادی از چاه هایی که به دلیل برداشت بی رویه، کیفیت نازل پیدا کرده بودند از مدار خارج و ۱۲ حلقه چاه در منطقه یزدگرد حفر و وارد مدار شد.
خشکسالی در دو دهه گذشته منابع اقتصادی استان یزد و بویژه بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..