امام جمعه موقت یزد:

راز توسعه سریع اسلام ، حاکمیت خیرخواهی و مهربانی است

امام جمعه موقت یزد گفت: راز توسعه سریع و شگفت آور اسلام را باید در حاکمیت روح خیرخواهی ، مهربانی ، جامع نگری ، صلابت و متانت جستجو کرد.

به گزارش یزدی نیوزحجت الاسلام محمدحسن معزالدینی  در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در یزد افزود: واقعیت کنونی جهان و ارزیابی تحولات چند دهه اخیر در جوامع بشری و بروز تنش ها و ناهنجاری ها در جهان اسلام چاره اندیشی برای برون رفت از این وضعیت را ضروری کرده و این موضوع دغدغه همه دوستداران صلح جهانی است.
وی اظهار کرد: قرآن همه انسانها را به پیمودن راهی برای سامان دادن به این امر رهنمون کرده راهی که بازگشت به هویت اصیل اسلام و نگاه کریمانه به انسان است.
امام جمعه موقت یزد اضافه کرد: در نگاه اسلام انسان دایره امکان بوده که بر فطرت خدایی و دین حنیف آفریده شده و پیامبران آمده اند تا خطوط تربیتی را برای انسان بر مبنای بهره مندی آزادانه ترسیم کنند.
معزالدینی تصریح کرد: آخرین پیامبر یعنی پیامبر اسلام هم با سیمایی جذاب و قلبی مهربان و روحیه ای مسالمت آمیز با تصدیق همه پیامبران پیشین آمده تا همه را به پیروی آگاهانه و آزادانه از دینش فراخواند که ندای رحمانیش تا دیوارهای چین هم پیش خواهد رفت.
این استاد حوزه علمیه گفت: اسلام دینی است مبتی برا آموزه های مختلف که معتقد است دین سرمایه است نه سربار و باید آزادانه انتخاب و نه اینکه مستبدانه تحمیل شود.
وی اضافه کرد: مروری بر این آموزه ها نشان می دهد که جان مایه این دین مسالمت با انسان ها و تکریم جوهره آدمیت و پذیرش اختلاف بینش ها ، منش ها و روش های آدمیان و کنار آمدن با افکار و آرای مخالف است.
امام جمعه موقت یزد با اشاره به صفات و خصوصیات پیامبر اسلام (ص) نیز یادآور شد: ایشان تذکر دهنده بودند نه سلطه گر، مخاطب خود را باطل محض نمی داندند ، دعوتش به یکتاپرستی بر مبنای برهان است ، عدالت در عداوت شعارش بودند ، خویشتن دار ، مردم دار و دارای رحمت خاص و عام بودند.
وی اضافه کرد: پیامبر اسلام با عقل و اخلاق ، جامعه را مدیریت می کرد و بر کسی ستم روا نکرد و اهل بیت ایشان نیز پرورش یافتگان همین مکتب بودند و این خصلت های نیکو را داشتند از این رو مسلمین باید این صفات را الگو قرار دهند.
معزالدینی خاطرنشان کرد: همه این نکات نشان می دهد که در اسلام ، اختلاف انسان ها و تنوع افکار امری پذیرفته و در واقع از سنت های الهی قلمداد شده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم حقوق اقلیت ها بر همین اساس به رسمیت شمرده شده است.
وی اظهار کرد: در همین شهر یزد که امروز هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در آن در حال برگزاری است مسلمانان و غیر مسلمانان بصورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و با این الگو و پشتوانه قوی معرفتی در مسیر تحکیم و توسعه کشورها گام برداشت و زندگی توام با صلح و آرامش داشت.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..