نحوه برخورد با انتشار تصاویر خصوصی

به گزارش یزدی نیوزدکتر علی نجفی‌توانا؛ حقوقدان و استاد دانشگاه در رونامه آرمان نوشت: در اکثر نظام‌های کیفری در دنیا براساس احکام قانونی، مصادیق جزایی به تدریج با رویه قضائی یا تفسیر قضائی معین و بر آن اساس یک روش ثابت اتخاذ و مورد عمل قرار می‌گیرد.

در کشور ما به دلیل تغییر سریع قوانین به ویژه در سه دهه گذشته، در جرایم مخالف ارزش‌های اجتماعی و همچنین جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی یا جرایمی مربوط به پوشش افراد برداشت واحد وجود ندارد و به نوعی در برخی از جرایم یا رفتارها تفاوت عقیده و اختلاف‌نظر ظهور و بروز می‌کند. در بحث انتخاب نماینده سوم اصفهان، تاکنون اجماع حقوقی درباره اینکه در تحلیل نهایی بعد از انجام انتخابات تعیین نماینده اگر موضوعی آشکار شد که در سرنوشت شخص منتخب موثر باشد، چه مرجعی ذیصلاح برای اعمال نظر است و چه باید کرد ما کماکان نه ‌تنها اختلاف‌نظر حقوقی بلکه تفاوت دیدگاه در نهادهای عمومی کشور رو به رو هستیم و ضمن آنکه اصولا اختلاف بر سر اینکه اصولا ارائه یک عکس آن هم اخذشده از فضای مجازی می‌تواند دلیل و مدرک باشد یا آنکه موجب سلب صلاحیت شخص شود و اصولا در بحث دلالت این عکس اختلاف‌نظر باقی است.

اما نظر به تاثیرگذاری خانم خالقی و سرنوشت نمایندگی وی و طبیعتا زندگی مدنی او در اجتماع، یک سوال در اذهان حقوقدان کشور مطرح شده است و آن اینکه آیا صرفنظر از دلالت یا عدم دلالت این تصویر، خانم خالقی می‌تواند به عنوان شاکی در مراجع قضائی تحت عنوان انتشار عکس خصوصی علیه منتشر کننده، اقدام نماید؟ و حکم کیفری چنین رفتاری چیست؟ هنوز رویه واحدی براساس عرف قضائی قابل ارائه نیست. چراکه طرح این شکایت یعنی پذیرش صحت انتساب این تصویر.

به هر کیفیت اقدامی علیه شخص منتشرکننده تصویر در دادسرا صورت پذیرفته و دادستان محترم تهران دستور انجام تحقیقات در این زمینه را صادر نموده‌اند. لذا اگر خانم خالقی به عنوان شاکی احضار شده باشد این اقدام از لوازم انجام تحقیقات مقدماتی است. آنچه مسلم است، درباره عنوان کیفری رفتار شخصی که این تصویر را منتشر نموده، تعیین عنوان مشخصی چندان آسان نخواهد بود، چراکه در چارچوب معیارهای اصول حقوق کیفری با لحاظ اینکه اقدام همراه با مطالبی منتشر نشده و صرفا تصویری از خانم خالقی در فضا منتشر شده است.

 انتساب عناوین مجرمانه‌ای مانند نشر اکاذیب یا افترا چندان قابل دفاع نیست و اگر در بحث ضوابط حاکم بر فضای مجازی موضوع پیگیری شود، در صورتی که این عکس ساختگی باشد، یا با حک کردن در سایت خصوصی خانم خالقی به دست آمده باشد، موضوعی تحت عنوان سرقت اطلاعات یا جعل یا ورود غیرقانونی به سامانه قابل تعقیب خواهد بود. آنچه مسلم است اطلاعات ارائه‌شده به اندازه‌ای شفاف و جامع نیست که بتوان یک تحلیل حقوقی مستدلی ارائه نمود و اما در بحث راجع به اتهام احتمالی منتسب به خانم خالقی وجود این عکس به تنهایی نمی‌تواند موجب مجرمیت ایشان باشد.

 زیرا بر فرض اصالت این عکس ورود به زندگی و حریم خصوصی اشخاص براساس قانون شهروندی، قانون اساسی و مقررات آیین کیفری و قانون مجازات ممنوع و قابل تعقیب است. عکس خصوصی مربوط به حریم خصوصی اشخاص است و تصور نمی‌رود که چنین اقدامی توجیه‌پذیر باشد. طبیعتا کار قاضی محترم تحقیق و رسیدگی‌کننده درباره این پرونده منحصر به فرد از این نظر جالب خواهد بود که موجب ایجاد رویه‌ای خواهد شد که در آینده قطعا در موارد مشابه قابل اعمال و استفاده و تبعیت خواهد بود و حداقل اینکه در چنین مواردی به عنوان یک سابقه قضائی محسوب خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..