محمد رضا عارف:

اگر دوستان لیست امید به عهدی که بستند پابرجا بمانند تکلیف روشن است/حتی اگر یک اشتباه کنیم مردم ما را نمی‌بخشند

منتخب اول مردم تهران با بیان این که در لیست امید برای انتخابات مجلس دهم به ائتلافی بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلب‌ها رسیدیم، گفت: می‌خواهیم حماسه‌ای که مردم در سال 92 آغاز کردند را با حاکمیت اخلاق و عقلانیت ادامه بدهیم.

به گزارش یزدی نیوزدکتر محمدرضا عارف در نشست تشکیلاتی و هم اندیشی تشکلهای اسلامی دانشجویان  که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با اشاره به شرایط کشور و اتفاقات جنبش دانشجویی طی سالهای مختلف گفت: ویژگی جنبش دانشجویی شادابی، نشاط و انگیزه بالا و پویایی است چرا که زمان عضویت در جنبش دانشجویی محدود است و فرصتی است برای تولید و تربیت نیرو تا افراد آماده نقش آفرینی در جامعه شوند.

جنبش دانشجویی باید آسیب‌شناسی شود
این منتخب مردم تهران در مجلس دهم با تاکید بر این که جنبش دانشجویی باید آسیب‌شناسی شود چرا که در دهه هشتاد آسیب‌های بسیاری دیده است، خاطرنشان کرد: این که امروز دانشجویان تلاش کردند تا به یک اتحادیه برسند کاری بسیار ارزشمند است چون در شرایط فعلی هیچ راهی جز هم‌افزایی نداریم و در این شرایط رسیدن به انسجام کاری قابل تقدیر است.
عارف با تاکید بر این که شرط موفقیت حرکت در مسیر مشترکات است، خاطرنشان کرد: اختلاف نظر از برجستگی‌های انسان است و نه نقاط ضعف انسان چرا که اختلاف نظر با حفظ روحیه برادری، حرکت ایجاد می‌کند که در جنبش اصلاحات نیز همین نگاه را در اوایل دهه ۹۰ مورد توجه قرار دادیم.
وی با بیان این که بعد از عدم حضور جنبش اصلاحات در انتخابات مجلس نود شرط حضور موفقیت برای اصلاحات، وحدت وانسجام درون جبهه اصلاحات بود، گفت: برای اولین بار همه جبهه اصلاحات به اجماع کامل و وحدت رسیدند و یک مرکز مدیریت و فرماندهی و دبیرخانه مشترک جریان اصلاحات را مدیریت کرد که نتیجه آن را در انتخابات شاهد بودیم.
عارف با بیان این که انسجام به خیلی از آنها که انگیزه حضور نداشتند انرژی داد و مردم را تشویق به حضور کرد تا به لیست امید رای بدهند، گفت: برای اولین بار در تهران انتخابات مجلس در دور اول به اتمام رسید و هر ۳۰ نفر از یک لیست رای آوردند.
وی با اشاره به اهمیت حماسه بزرگی که مردم خلق کردند، افزود: باید حماسه‌ای که مردم ایجاد کردند را حفظ کنیم و برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و داشتن دست بالا در مسائل منطقه و همچنین تقویت بیشتر دولت و مجلس برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم، وحدت و انسجام را مورد توجه قرار دهیم.
این منتخب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به این که از اوایل دهه ۹۰ یک صدا را از اردوگاه اصلاحات شنیدیم افزود: البته این به معنای موافقت تک‌تک اعضاء نبوده است اما همه به نظر جمعی تمکین کرده و از سلیقه و منافع فردی عبور کردند؛ اعتقاد نداریم که باید از منافع‌مان دست برداریم اما وقتی یک منفعت بالاتر مطرح می‌شود باید از منافع فردی عبور کنیم و این کاری بود که اصلاح‌طلبان انجام دادند و لیست اصلاحات تحت عنوان ائتلاف امید، شامل افرادی بود که مورد اعتراض خیلی‌ها واقع شد اما ما منافع فراتر از منافع فردی را مد نظر قرار دادیم.
در لیست امید، به ائتلافی بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان دست یافتیم
وی با بیان این که در لیست امید مجلس دهم به ائتلافی بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان دست یافتیم، گفت: تشکل‌های دانشجویی نیز باید از خواسته‌های تشکلی خود به نفع جمع عبور کنند و امروز تشکیل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان را تبریک می‌گویم و به شما تاکید می‌کنم که باید یک الگو کامل از بچه مسلمان در دانشگاه باشید تا بتوانید تاثیرگذار ملی داشته باشید.
وی با تاکید بر این که دانشجویان در همه رویدادهای کشور نقش آفرین بوده‌اند، گفت: از سال ۹۲ به بعد شما نقش کلیدی داشتید و صاحب حماسه ۹۲ هستید پس حق شماست که مطالبه‌گر باشید تا حماسه‌ای را که خلق کردید، ادامه یابد.
در ادامه این جلسه عارف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد منشور مطالبات دانشجویان از کاندیداهای لیست امید گفت:‌ بندهای این منشور مترقی و حیاتی برای دانشگاه‌هاست البته دو یا سه بند آن ایده‌آلیستی است که باید در مورد آن صحبت کنیم پس ما منشور را قبول داریم و باید در مورد چگونگی عملیاتی شدنش تبادل نظر کنیم و البته اعتقاد داریم که باید هر اقدامی انجام شود که به جای فضای امنیتی بر دانشگاه شاهد فضای فرهنگی در دانشگاه‌های مان باشیم.
این منتخب مردم تهران در مجلس دهم به موانع امروز تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که رقیب، ۸ سال در کانون‌های قدرت یکه‌تاز میدان بوده و ما امروز می‌خواهیم فضا را عوض کنیم و این اقدام با بخشنامه و دستور ممکن نیست بلکه باید به تدریج اصلاح شود و نیازمند آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی هستیم.
کسی که عقب‌نشینی کند اصلاح طلب نیست
وی همچنین در پاسخ به چند تن از دانشجویان مبنی بر ضرورت پایداری عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم و عقب نشینی کردن او در این رقابت گفت: نمی‌دانم در قاموس اصلاح‌طلبی عقب‌نشینی جایی دارد یا خیر اما در چارچوب نظام ارزش‌های اسلامی آنجا که کسی عقب‌نشینی کند اصلاح طلب نیست، البته تغییر آرایش و موقعیت و تصمیم با توجه به شرایط در ذات گفتمان اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ چون بنای ما این است که از منافع فردی عبور کنیم و کسی که از منافع فردی خود در راستای منافع جمعی کوتاه نیاید، اصلاح طلب نیست.
وی با تاکید بر این که تصمیم صحیح و به موقع گرفتن از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در فضای ناامیدی شما دانشجویان ما بزرگترها را به جلو هل دادید و در آن شرایط تغییر در سیستم اداری کشور به عنوان اصل مد نظر قرار گرفت.
عارف با اشاره به این که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در راستای ادامه مسیری که مردم برای تغییر در پیش گرفته بودند وبرای این که این حماسه پایدار بماند تصمیمی گرفته شد که آن را وظیفه خود می‌دانستم تاکید کرد تصمیمی که گرفته شد این بود که بر اساس عقل و خرد جمعی یک نفر بماند و یک نفر کنار برود که این تصمیم را باید به حساب گفتمان بگذاریم و نه یک فرد خاص و من آن را وظیفه خود می‌دانستم .
وی با اشاره به این که از فردای روز انتخابات تا پانزدهم رمضان حداقل ۱۱۵ جلسه با اقشار مختلف داشتم، گفت: در همه جلسات مطالبه همه گروه‌ها ادامه مسیری بود که در انتخابات به نتیجه رسیده بود بنابراین کلید انتخابات مجلس را خیلی زود زدیم و از اول مهر ۹۲ اعلام حضور کردیم و راهبردهایمان را نیز مشخص کردیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم تحقق برخی شعارهای اصلاح طلبان به خصوص در حوزه اقتصادی گفت: بخش زیادی از مشکلات از گذشته به ارث رسیده بود که باعث عدم تحقق شعارهای اصلاحات شد و بخشی از این عدم تحقق به خاطر نبود همکاری مجلس با دولت بود.
پاسخ به مطالبات مردم نیاز به مجلسی همسو و همراه با دولت دارد
وی با تاکید بر این که پاسخ به مطالبات مردم نیاز به مجلسی همسو و همراه با دولت دارد، گفت: این که موضوع وکیل‌الدوله بودن را مطرح می‌کنند یک شوخی بیش نیست چرا که مساله نظارت مجلس بر عملکرد دولت از اهمیت بالایی برخوردار است.
این منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان این که مردم در گام دوم حرکت خود اقدامی قوی‌تر از گام اول در اسفند ماه برداشتند خاطرنشان کرد: پیام مردم تاکید بر ادامه مسیر بوده است، پس اگر حتی یک اشتباه کنیم مردم ما را نمی‌بخشند.
عارف با بیان این که ادامه مسیر عقلانیت و اخلاق‌مداری تکلیف ملی است، گفت: راهبرد اصلاحات عقلانیت و اخلاق است و این که بگوییم اینها جزو تاکتیک‌های اصلاح‌طلبان است حرف درستی نیست.
وی با بیان این که نباید نتیجه خرداد ۷۶، تیر ۸۴ می‌شد افزود: باید آگاهانه گام برداریم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود. چرا که تکرار آن ظلم به مردم و گفتمان مردمی است. پس حفظ این گفتمان وظیفه ملی برای ماست و لطف نیست. چرا که مردم برای فرد نیامدند بلکه برای گفتمان آمدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در این مورد که گفته می‌شود عارف کاندیدای مجلس نشود یا بشود باید بگویم که عارف کیست که خلاف نظر جمعی و رای مردم عمل کند؟‌ پس وظیفه امروز ما حضور جدی است تا مسیری که در ۹۲ مردم رقم زدند را ادامه دهیم.
عارف با اشاره به این که در قوه مجریه تغییر از رییس دولت تا وزرا وبخش‌های دیگر ادامه دارد، گفت: در قوه مقننه تغییر محدود است و در ریاست قوه اتفاق می‌افتد.
از مدعیان تحلیل‌گرای اصلاح‌طلب گله دارم
عارف با بیان این که ما هیچ وقت حق تصمیم فردی نداریم و باید به طور جدی جلو آمده و کار کنیم، خاطرنشان کرد: در فضای رسانه‌ای ایجاد شده از رقیب گله ندارم اما از مدعیان تحلیل‌گرای اصلاح‌طلب گله دارم چرا که عده‌ای تحلیل‌گرای عافیت‌طلب می‌گویند که باید بپذیریم حاکمیت ما را در رده بالا راه نمی‌دهد پس در همین رده پایین‌تر خود را حفظ کنیم.
عارف با طرح این پرسش که آیا حاکمیت غیر از خود ما هستیم؟ افزود: معتقدم بخش اصلی نظام را اصلاحات و بچه‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند و از نظام جدا نیستیم که بخواهیم سهم بگیریم. پس این که برای خودمان جایگاه پایین در نظر بگیریم ظلم در حق گفتمان اصلاحات و کشور است.
عارف با تاکید بر این که امروز هیچ راهی جز حضور نداریم، تصریح کرد: تازه مسیر شروع شده است و خرداد ۹۶ را در پیش داریم و باید مسیر عقلانیت را ادامه دهیم.
وی با تاکید بر این که حضور ما جدی و اخلاقی است، گفت: مبنای ما همبستگی ملی و حرکت بر مشترکات است و اصل رقابت را در فضای منطقی و اخلاقی می‌پذیریم و البته اصرار بر همکاری داریم.
عارف افزود: البته حرف آخر را مجلس می‌زند و اگر دوستان لیست امید به عهدی که بستند پابرجا بمانند تکلیف روشن است اما اگر معجزه‌ای رخ دهد باید به خدا توکل کرد و بدانید که هر اتفاقی می‌افتد انشاء‌الله خیر و سلامت بوده است.

۱ دیدگاه