حاشیه های شورای شهر یزد:

تصویب پروژه بزرگترین پروژه تجاری تفریحی یزد/بادبزن هایی که نظم جلسه را به هم ریخت

جلسه علنی ۲۷۸ شورای شهر یزد با تصویب بزرگترین پروژه تجاری تفریحی شهر یزد به مساحت ۲۲ هزار و ۶۶۳ متر در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین(ع) و با زیربنای ۱۵۶ هزار و ۹۳۸ متر مربع احداث می‌شود برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزاعضای شورای شهر یزد در جلسه ۲۷۸ علنی خود با حضور ۱۲ نفر از اعضا آغاز کردند، در این جلسه، مرتضی شایق رئیس کمیسیون عمران و توسعه حضور نداشت که رئیس شورا علت عدم حضور وی در این جلسه را بیماری عنوان کرد.

حجت الاسلام عباس زارع رئیس شورای شهر یزد در ابتدای این نشست با تبریک عید مبعث رسول گرامی اسلام، به حضور چند نفر از اصحاب رسانه در این جلسه اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای شورا از حضور اصحاب رسانه در جلسات شورا استقبال می‌کنند.

وی افزود: اصحاب رسانه نقش مهمی در  رصد و بررسی مشکلات مردم و انتقال آنها به مسئولان برای رفع این مشکلات دارند، همچنین اطلاع رسانی آنها از برنامه‌ها و اقدامات شورای شهر، می‌تواند زمینه مشارکت بیشتر مردم در مدیریت شهری را فراهم کند.

رئیس شورای شهر در دقایق ابتدایی این جلسه با اشاره به اینکه سه شنبه این هفته نشست مشترک شورای شهر مشهد، آبفای مشهد، شورای شهر یزد و آبفای یزد برگزار می‌شود، از اعضا خواست نسبت به تغییر زمان جلسه علنی شورا به روز دوشنبه رای دهند و اعضای شورا جلسه علنی سه شنبه صبح شورا را به ساعت ۷ روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت تغییر دادند.

پس از تصویب این درخواست، رئیس شورا به برنامه دیدار با مردم "خلف باغ" اشاره کرد و از اعضا خواست که ساعت جلسه را به ساعت ۱۰ تغییر دهند تا اعضا بتوانند صبح در جمع مردم "خلف باغ" حضور پیدا کنند که اعضا این درخواست را قبول نکردند و مقرر شد که جلسه دیدار با مردم "خلف باغ" پس از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه دوشنبه انجام شود.

ارائه گزارش شهردار یزد در ارتباط با پروژه‌های شهری یکی دیگر از دستورکارهای این جلسه شورا بود که محمدرضا عظیمی زاده شهردار یزد در ارتباط با این دستورکار توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرحهای شهرداری بحث ساماندهی خیابان قیام یزد است، گفت: برای این خیابان دو طرح در نظر گرفته شده است که یکی همانند خیابان مسجد جامع با دو پیاده رو عریض و یک مسیر سنگ فرش شده برای عبور و مرور احتمالی خودروها است.

شهردار یزد ادامه داد: در طرح دیگر، دو پیاده رو در کنار خیابان و دو راه  چهار متری در وسط مسیر برای عبور و مرور احتمالی خودرو ها در نظر گرفته شود ولی طرح اول بیشتر مد نظر شهرداری است.

لزوم چاره اندیشی در ارتباط با مشکلات خیابان مسجد جامع

حمیده وزیری نائب رئیس شورای شهر یزد در رابطه با بحث خیابان قیام، به بهسازی خیابان مسجد جامع اشاره کرد و اظهار داشت: خیابان قیام اگر همانند خیابان مسجد جامع شود خیلی خوب است ولی باید برای مشکلات این خیابان هم چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: خیابان مسجد جامع خیلی زیبا شده ولی مردم برای عبور و مرور در این خیابان با مشکلاتی روبرو هستند که باید به این مشکلات هم توجه لازم صورت گیرد.

نائب رئیس شورای شهر یزد بیان کرد: باید یک سری ماشینهای کوجک مخصوص حمل مسافر برای این مسیر در نظر گرفته شود که مسافران را به صورت رایگان از اول خیابان به مسجدجامع و بالعکس جابجا کند.

پارک بزرگ آبی یزد دستور کار بعدی شورای شهر یزد بود که با حضور جمعی مشاوران و مدیران طرف قرارداد شهرداری، توضیحات لازم در ارتباط با این طرح ارائه شد.

با بررسیهای انجام شده در این جلسه، مشخص شد که آمارهای ارائه شده در این قرارداد همخوانی لازم را ندارند به همین دلیل شهردار لایحه را از صحن شورا پس گرفت تا بررسیهای دقیق تری روی این طرح انجام شود.

تصویب پروژه بزرگترین پروژه تجاری تفریحی یزد

دیگر طرحی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، بحث ساخت پروژه تجاری تفریحی اداری در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین(ع) یزد بود که بعد از بررسی‌های انجام شده توسط اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

این طرح در زمینی به مساحد ۲۲ هزار و ۶۶۳ متر در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین(ع) و با زیربنای ۱۵۶ هزار و ۹۳۸ متر مربع احداث می‌شود.

سهم سرمایه‌گذار در این طرح ۷۲ و نیم درصد و سهم شهرداری یزد هم ۲۷ و نیم درصد در نظر گرفته شده و برای کل طرح مبلغ ۷۸۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

زمان لازم برای ساخت این مجتمع بزرگ که به گفته پیمانکار، در طرح اولیه به حالت دو نخل عزاداری ساخته می‌شود، ۴۰ ماه در نظر گرفته شده است.

این پروژه با تراکم ۵۰۰ درصد دارای ۶۲ هزار متر مربع تجاری، ۱۵ هزار متر مربع تفریحی، ۱۶ هزار متر مربع اداری، ۱۶ هزار متر مربع هتل و رستوران و همچنین نزدیک به ۳۴ هزار متر مربع پارکینگ است.

شهردار در رابطه با این پروژه با اشاره به انتقاد پیمانکار از قیمت گران در نظر گرفته شده برای زمین گفت: با بررسی‌های انجام شده این زمین از دیگر زمینها و موقعیت‌های یزد برای سرمایه‌گذاری ارزش بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح سرمایه‌ای برای آینده یزد است، گفت: می‌توانستیم این زمین را تفکیک کرده و در همین دوره شورا به فروش برسانیم ولی برای آینده استان قرار دادیم.

عدم تصویب طرح بررسی مجدد پروژه توسط مشاور

سیدمحمدعلی پاکنژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یزد هم در رابطه با این پروژه با اشاره به اینکه این طرح را نباید به همین صورت به رای‌گیری گذاشت، اظهار داشت: ما باید ابتدا برای این طرح یک مشاور بگیریم و بعد از بررسیهای مشاور طرح اجرا شود.

اعضای شورای شهر پس از بحث در ارتباط با این نظر پاکنژاد، به درخواست رئیس این پیشنهاد را به رای گذاشتند که اعضا با استناد بر اینکه بررسیهای لازم در کمیسیون برنامه و بودجه به عمل آمده، این پیشنهاد را رد کردند.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد هم در رابطه با این پروژه گفت: متاسفانه این شورا و شورای قبل دست به کار بزرگ آینده‌ساز برای یزد نزده است و این طرح هم که به عنوان سرمایه‌ای برای آینده یزد است را نباید زمین گذاشت و معطل کرد.

بادبزنهایی که نظم جلسه را به هم ریخت

پیشنهادهای و انتقادهای موافقان و مخالفان این پروژه در صحن علنی شورای شهر در حال افزایش بود که بادبزنهایی در بین اعضای شورای شهر توزیع شد که سبب شد نظم جلسه برای دقایقی کوتاه به هم بخورد و مطهریان با شوخی این بادبزنها را فیلیپینی خواند و این اقدام را در راستای به هم ریختن نظم جلسه عنوان کرد.

پس از اینکه اعضای شورای شهر نظرهای موافق و مخالف خود را بیان کردند، به دستور رئیس جلسه طرح به رای گذاشته شد و اعضا این پروژه را تصویب کردند.

تسنیم

۲ دیدگاه

  • شهروند

    خيلي خوبه ولي آيا بهتر نبود اونجا و اون ضلع طرف بلوار كوثر پارك ميشد كه مردم نرن ار فرط بي پاركي وسط ميدون امام حسين تو سراشيبي بشينن با انهمه خطر و جلوه زشتي كه داره؟؟ ميشد حتي اين دو پارك رو با پلي زيبا نظير پل طبيعت تهران به هم وصل كرد! تجربه مجتمع ستاره بس نبود؟! لا اقل اگه ميسازن درست بسازن نه مجتمعي با مغازه هاي يك در سه!

  • ناشناس

    کسی نیست سوال کند اخر کدام یک از شما سواد شهر سازی و عمران دارد لطفا قبل از اینکه مثل سایر خرابکاریهای پیش امده شود طرح را به یک مشاور کاردان بسپارید