چرا باید رای بدهیم؟

به گزارش یزدی نیوز "حق رأی" بزرگترین مشخصه و اصلی‌ترین خصیصه نظام‌های حکومتی مردمسالار به حساب می آید. در بسیاری از کشورهای جهان توده‌های مردم برای بدست آوردن "حق رأی" شاهد جنگ‌های بزرگ و انقلابی‌هایی خونین بوده اند. از جمله دستاوردهای با ارزش انقلاب اسلامی ایران نیز می‌توان به فراهم آمدن زمینه مشارکت مؤثر و گسترده توده‌ها در تصمیمات کلان کشور از طریق صندوق‌های "رأی" اشاره نمود.
البته یک شهروند آزاد است که از حق "رأی" خود استفاده کن و یا از آن بگذرد و این امر می‌تواند دلایل و معانی متفاوتی داشته باشد. قدر مسلم آنست که شرکت کنندگان در انتخابات برای غائبان تصمیم خواهند گرفت و چه بسا یک یا چند رأی محدود، سرنوشت یک انتخابات مهم را به گونه‌ ای دیگر رقم می زند.
مشارکت در انتخابات در کشوری چون ایران که اولاً از سابقه طولانی و تاریخی استبداد زدگی رنج می‌برد، ثانیاً نظامی نوین و شیوه‌ای متفاوت از حکومت¬داری را تجربه می‌کند، ثالثاَ در منطقه‌ای پر آشوب و هیاهو لنگرگاه امنیت و اطمینان است و رابعاَ به دلایلی فرهنگی و یا قانونی، تفاوت کاندیداهای حاضر در میدان، گاه از زمین تا آسمان است و …. اهمیتی دو چندان می‌یابد.
"قدر" صندوق‌های رأی در هر شرایطی باید دانسته شود. باید متوجه بود در هر شرایطی و علی رغم تمامی محدودیت ها، بهترین و سریع‌ترین و در عین حال مطمین ترین مسیر اصلاح جامعه و حل مشکلات موجود، همین صندوق های "رأی" هستند. قطعاَ دیدگاه های افراطی و بنیان برافکن که همیشه مسیرهای تخریبی را برای اصلاح وضع موجود پیشنهاد می کنند راه به جایی نخواهد برد. در جوامعی چون ایران باید در قالب چارچوب‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی پذیرفته شده، از همه روزنه‌های موجود برای کمک به توسعه و تعالی جامعه استفاده کرد و قطعاً هیچ چیز در این مسیر نمی تواند جایگزین جایگاه حساس و حیاتی صندوق‌های "رأی" گردد.
اگرچه نتیجه هر انتخابات آزاد و سالم به طور طبیعی و مستقیم، تابعی از میانگین سطح شعور اجتماعی توده ها خواهد بود اما لازم است بدانیم یکی از مهمترین راهکار‌های ارتقای سواد و سطح فرهنگ سیاسی مردمان، میدان گاه انتخابات است که همراه با آزمون و حتی خطا، می تواند سواد سیاسی جامعه را ارتقاء بخشد.
 باری به نظر می رسد در شرایط کنونی و از منظری اجتماعی و توسعه‌گرایانه، هیچ دلیل موجه و مقبولی برای غفلت از اهمیت انتخابات و سستی از حضور در این صحنه حساس وجود ندارد. امید آن داریم که بار دیگر حماسه حضور آگاهانه مردم در انتخابات، آینده‌ای بهتر و روشن تر را برای امروز و فردای ایران اسلامی رقم زند. انشاالله.

بخش نظردهی بسته شده است..