حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری:

نام علی، رمز اتحاد است نه رمز تفرقه

نام امام علی(ع) در بین جامعه اسلامی، نقطه اتحاد و اتفاق است نه نقطه تفرقه و دو دستگی و امام علی(ع) که آمد ، موجب وحدت مسلمانان بود.

به گزارش یزدی نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری روز جمعه دوم اردیبهشت پس از دعای ندبه در ادامه مباحث خود پیرامون پژوهش و شرحی بر دعای ندبه ضمن بیان این مطلب افزود: در زمان حیات پیامبر(ص) شخصیت امیر مومنان علی(ع) تحت الشعاع پیامبر بود، اما پس از پیامبر شخصیت امیر مومنان به نمایش در می آید و پدیدار می شود، همانگونه که شخصیت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در زمان امام علی(ع) تحت الشعاع شخصیت امام علی(ع) بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم دعای ندبه مجتمع فرهنگی کوی تل یزد، در پاسخ به این پرسش که می پرسند آیا در زمان پیامبر(ص) هم در اذان، اشهد ان علیا ولی الله می گفتند اظهار داشت: در مواجهه با این پرسش باید پرسید که آیا بیان این مطلب در آن زمان ضرورت داشت؟ در حالیکه ظهور و بروز اشهد ان علیا ولی الله پس از پیامبر ضرورت می یابد.
این پژوهشگر علوم دینی با بیان ماجرای تاریخی از حجة الوداع گفت: ابوذر غفاری در حجة الوداع اذان می گفت، پس از نام پیامبر گفت اشهد ان علیا ولی الله ، عده ای به پیامبر شکایت بردند که ابوذر در دین بدعت گذاشت، پیامبر با شگفتی فرمود مگر من تا کنون غیر از این گفته ام؟!
وی با اشاره به این که در دعای ندبه در کنار نقش تنزیلی پیامبر ، نقش تاویلی امام علی(ع) آمده است، خاطرنشان ساخت: به گواهی متن دعای ندبه، امیر مومنان علی (ع) با اهل کتاب و مسیحیان و یهودیان درگیر نبود، بلکه با یلهای سیاسی عرب درگیر بود، او سراغ اعرابی می رود که خواستار احیای سنت های عرب جاهلی هستند.
انصاری با یادآوری عبارت «صلواتک علیهما و آلهما» و این که در دعای ندبه پیامبر(ص) و علی(ع) هر دو ضمیر صلوات خدا هستند، اظهار داشت: پس از پیامبر(ص)، مرکزیت امام علی(ع) باید در ردیف پیامبر دیده شود و افزون بر آل پیامبر،  آل امیر مومنان هم مورد توجه است، لذا جایگاه تاویلی امیر مومنان در دعای ندبه در کنار جایگاه تنزیلی پیامبر مطرح می شود.
وی سومین جایگاهی که در دعای ندبه برای امام علی(ع) مطرح می شود را جایگاه «هادی» معرفی کرد و افزود: پیامبر منذر است و علی راهنما، با این تفاوت در می یابیم جایگاه انذار و راهنمایی و پیامبری و امامت متفاوت است.
این عالم دینی با تاکید بر جایگاه برجسته امام علی(ع) در ایجاد یکپارچگی در میان امت اسلامی، خاطرنشان ساخت: علی(ع) در بین جامعه اسلامی نقطه اتحاد است نه نقطه تفرقه و دو دستگی و امام علی(ع) که آمد موجب وحدت مسلمانان بود، اسم علی(ع) رمز اتحاد و وحدت است و در دوران کنونی برای رسیدن به نقطه های وحدت و انتخاب مسیرهای درست در زندگی و اجتماع و سیاست، چاره ای جز زنده کردن نام ، یاد و سیره امیر مومنان علی(ع) نداریم.
وی با اشاره به این که گزیده سیره امیر مومنان در نهج البلاغه است یادآور شد: صفویه خواستند حکومت شیعی به پا کنند، اما چشمی به نهج البلاغه امام علی(ع) نگشایند، اما توفیق نیافتند، هر کس بخواهد حکومت دینی با گرایش شیعی برپا کند اما بدون نهج البلاغه ، قابل درک نیست.
گفتنی است برنامه سلسله مباحث پژوهشی در دعای ندبه به صورت ۱۵ روز یک بار صبح جمعه پس از مراسم دعای ندبه مجتمع فرهنگی کوی تل یزد واقع در خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصاب ها مطرح و برگزار می شود.
محمد امامی

بخش نظردهی بسته شده است..