گفتگو با سعیده غالبی در مورداهداف جمعیت زنان مسلمان نواندیش یزد:

تلاش برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان /جمعیت در استان یزد عضو شورای اصلاح طلبان یزد است

عرصه سیاستی استان در حال تجربه کردن سیاستمدارن جوانی است که نظر هر تحلیل گری را بخود جلب می کند. مخصوصا وقتی شخصیت های جدید از میان زنان پا به عرصه سیاسی گذاشته اند. برای همین سراغ سعیده غالبی رفته ایم.

به گزارش یزدی نیوز  او از معدود  فعالین است که پیوسته در عصره های مختلف فعال بوده است از فعالیت دانشجوی تا فعالیت های اجتماعی. او در انتخابات هفتم اسفند نیز در استان یزد به عنوان یکی از اعضای شورای اصلاح طلبان یزد و قائم مقام ستاد زنان و جوانان ائتلاف اصلاح طلبان نقش ویژه ای در تصمیم گیری ها و فعالیت ستادی اصلاح طلبان داشت. این چهره سیاسی جدید مدتی است که به عضویت جمعیت زنان مسلمان نواندیش درآمده و ریاست شاخه یزد این جمعیت سیاسی را به عهده گرفته. فعالیت وی در این جمعیت سیاسی نوپا و خبر آغاز روند اخذ مجوز شعبه یزد آن بهانه ای شد تا با وی رو در رو در مورد فعالیت این جمعیت به گفتگو بنشینیم.

خانم غالبی! در مورد اهداف جمعیت زنان مسلمان نواندیش بفرمایید.
طبق اساسنامه جمعیت، برای خود ۶ هدف تعیین کرده ایم اما هدف اصلی ما در جمعیت تلاش برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان در امور اجتماعی و تسهیل حضور آنان در درون حاکمیت است. اعتقاد داریم حضور زنان در عرصه های مختلف سیاسی و مدیریتی موجب بهبود وضعیت جامعه می شود و در راستای همین اعتقادمان برای توانمندسازی زنان و حضور آن ها در عرصه های مختلف تلاش میکنیم. قطعا حضور زنان در سیاست در ترویج گفتان محوری بسیار موثر است. برای ما این تلاش جنبه اعتقادی هم دارد. ما معتقدیم اسلام زنان شان بسیار بلایی برای زنان قائل است و جامعه اسلامی بنا به اصول باید شرایط امن تر و مناسبتی برای حضور اجتماعی زنان فراهم کرند.  برای ما مهم است که بتوانیم نشان بدهیم به عنوان زنان مسلمان برای حضور در عرصه های مختلف حضور جدی و مسئولانه داریم.

شما روی افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان تاکید دارید، چه راهکارهایی برای افزایش مشارکت زنان پیشنهاد میکنید؟
خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی از خیلی از جهات عرصه برای حضور زنان به عنوان نصفی از جامعه در عرصه بیش از همیشه فراهم شد. علی رغم همه بهبودها همچنان در جامعه ما همواره مشکلات زیادی پیش روی مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان بوده است؛ محدودیت های سنتی، عدم اعتماد به نفس کافی، فرهنگ مردسالاری و… اعتقاد داریم بسیاری از این مشکلات از طریق آگاهی بخش و آموزش حل می شود. از دیگر عللی که زنان کمتر از مردان در عرصه سیاست حضور پیدا می کنند این است که نسبت به مردان در امور سیاسی کم تجربه تر هستند. امیدواریم با ساختار تشکیلاتی جمعیت، زنان در عرصه سیاسی تقویت شده و برای حضور در سیاست به تجربه کافی برسند.

چه برنامه هایی برای فعالیت این جمعیت در استان یزد پس از اخذ مجوز استانی دارید؟
علاوه بر برنامه هایی که برای افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان یزدی داریم برای برگزاری کارگاه ها و جلسات گفتگو و همفکری با موضوعاتی مانند ادبیات جنسیتی، آسیب های اجتماعی، مساله امنیت زنان، حقوق شهروندی و حقوق زنان و برگزاری دوره هایی برای توانمند سازی زنان برنامه ریزی کرده ایم. امیدواریم با پیگیری و مساعدت مسوولان استانی و صدور هرچه سریعتر مجوز استانی برنامه های خود را آغاز کنیم. بدیهی است حمایت مسوولان برای رسیدن به این اهداف ضروری است.

با توجه به اینکه خود شما یک حقوقدان هستید در مورد این حوزه و آموزش های حقوقی چه برنامه ای دارید؟
آموزش زنان نسبت به مسائل حقوقی و قانونی خود از مواردی است که به طور جد مورد توجه قرار خواهد گرفت. معتقدیم اکثر مشکلات خانواده ها  و گاها أطاله دادرسی در دادگاه های خانواده و تضییع حقوق زنان نتیجه عدم آگاهی و آموزش کافی زنان در مورد مسائل حقوقی انهاست. و البته خوشبختانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم  دادگستری یزد هم به این امر مهم (آموزش) توجه داشته و بحث اموزش را در الویت قرار داده است. ما هم سعی خواهیم کرد آموزش های حقوقی و آگاهی بخشی در این زمینه را به صورت جدی پیگیری کنیم. آموزش حقوق شهروندی و حقوق ویژه زنان و پیگیری مطالبات آنان از برنامه های اصلی ما هستند.

در انتخابات گذشته نقش شما و جمعیت زنان مسلمان نواندیش در استان یزد چه بود؟
جمعیت در استان یزد عضو شورای اصلاح طلبان یزد است که وظیفه انتخاب کاندیداهای اصلاح طلبان در حوزه های انتخابیه استان یزد را بر عهده داشت.  جمعیت زنان مسلمان سعی کرد خواسته های زنان و جوانان را بیشتر در فرایند شورای هماهنگی اصلاحطلبان نمایندگی کند که خوشبختانه فضا در استان یزد به خوبی مدیریت شد و اصلاح طلبان به تصمیم واحدی رسیدند که نتیجه آن را هم دیدیم و با استقبال مردم از تصمیم این شورا در نهایت کاندیداهای اصلاح طلب وارد مجلس شدند.  جمعیت تالاش کرد تا هم در فرایند انتخاب نامزد و هم در ایام تبلیغات انرژی های جدید و ایده نور را در خدمت پیروزی نامزدی که پیگیر خواسته های اصلاحطلبانه مردم باشد به کمک بگیرد. و بعد از انتخابات هم خودمان در مقابل حرفهای و قولهای که به مردم برای اقناعشان به رای دادن به نامزد اصلاحطلبان زده ایم متهد می دانیم که پیگیری وعهده و خواسته های آنها از روشهای مدنی و قانونی باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..