“خانه قاجاری” مودت در یزد مرمت و احیا می شود

انجمن علمی تالار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با کمک انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در تلاش است یکی از منحصر به فردترین خانه های تاریخی شهر یزد به نام خانه مودت را به طور کامل احیا کند.

به گزارش یزدی نیوز انجمن علمی تالار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با کمک انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در تلاش است یکی از منحصر به فردترین خانه های تاریخی شهر یزد به نام خانه مودت را به طور کامل احیا کند؛ این خانه سنتی که به نام حضرت علی (ع) است برای مراسم عقد جوانان مهیا می شود تا هموطنان بتوانند جشن های ساده ی خود را در فضای سنتی ایرانی با ظرفیت حداکثر ۴۰ نفر به بهترین نحو برگزار کنند.
مسئول طرح احیای خانه مودت و عضو انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در این مصاحبه اختصاصی گفت: طرح مرمت این خانه تاریخی به طور رسمی از ۱۳ رجب آغاز خواهد شد همچنین در ۱۳ رجب برابر با ۲ اردیبهشت اولین مراسم عقد مصادف با میلاد علی ابن ابی طالب(ع)همراه با جشن ولادت اولین امام شیعیان در این خانه برگزار می شود؛ ضمنا خانه وقف حضرت علی(ع) است بنابراین نذورات نیز پذیرفته می شود.
سید هادی رضوی با بیان اینکه متولی اصلی احیای خانه انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران است،گفت: برای راه اندازی ابتدایی خانه، هزینه ای معادل پنج میلیون تومان برآورد شده و تاکنون حدود چهار و نیم میلیون تومان توسط اساتید رشته معماری دانشگاه تهران برای احیای و مرمت خانه جمع آوری شده و دو میلیون تومان نیز تاکنون هزینه شده است.
وی در خصوص تاریخچه این خانه قدیمی در بافت تاریخی یزدگفت: خانه مودت با یک و نیم قرن قدمت، در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده و در ضلع جنوبی خیابان قیام، نزدیک چهارراه شهدا و کوچه گلچینان،جنب دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد واقع است و در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۴۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون مالکیت آن با آقای مودت است که در بهار ۱۳۷۵ دار فانی را وداع گفت اما خانه را به حضرت امیر(ع) وقف نموده و این کار نیک اکنون با هماهنگی و نظارت فرزندان ایشان انجام می شود.
وی درباره اقدامات انجام شده برای احیای این خانه گفت: هزینه های احیای خانه تاکنون به صورت خیریه از اساتید رشته معماری تامین شده و اغلب دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد کارهای احیا ومرمت خانه را برعهده دارند و یک تیم فنی و مهندسی هم برای همکاری دعوت شدند.
وی افزود:  به لطف خدا اقدامات اولیه برای اصلاح سیستم برق کشى در خانه مودت شروع شده و در مرحله اول چراغ ها و سیم کشی خانه تست شد و برای نورپردازی خانه از آنجا که باید با کمترین دخل و تصرف باشد از امکاناتی استفاده می شود که احتیاج به سیم کشی نداشته باشد و بسیار کم حجم باشند.
وی با اشاره به لیست برنامه های درحال اجرا برای احیا و مرمت خانه خیری مودت گفت: مرمت درب های موجود و روغن کاری درها و خریداری ۴ لنگه درب وتعویض شیشه های شکسته ی خانه، خریداری ونصب چفت و بست کلیه ی درها، مرمت درب ورودی خانه، احیای پوشش گیاهی حیاط خانه، حفاظت از ارسی های خانه در مقابل موریانه، بازدید سیم کشی های موجود و تعویض بعضی از قسمت ها، مرمت اتاق تابستان نشین و ….از جمله برنامه های پیش رو برای مرمت خانه که با حمایت اساتید و دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در حال اجرا است.
رضوی گفت: مرمت کامل خانه احتیاج به دو سال کار فشرده ی حرفه ای مرمت دارد که امید واریم با تامین منابع مالی به سرانجام برسد.
 

 

 

 

مراسم عقد همراه با جشن ولادت اولین امام شیعیان در این خانه برگزار می‌شود.

ادامه مطلب در تارنمای دانشگاه یزد: (https://www.yazd.ac.ir/schools/art/news/i/11438)

بخش نظردهی بسته شده است..