فهرج با نخستین مسجد تاریخ اسلام در ایران منتظر ورود گردشگران

روستای فهرج یکی از 43 روستای هدف گردشگری استان است که با بهر‌ه‌مندی از آثار تاریخی نظیر نخستین مسجد تاریخ اسلام در ایران، می‌تواند جایگاه خود را در جذب توریست ارتقا دهد.

به گزارش یزدی نیوز نویسنده: زینب زارع/خبرنگار همشهری؛ روستای فهرج یکی از ۴۳ روستای هدف گردشگری استان است که با بهر‌ه‌مندی از آثار تاریخی نظیر نخستین مسجد تاریخ اسلام در ایران، می‌تواند جایگاه خود را در جذب توریست ارتقا دهد.
برخی از فعالان میراث فرهنگی استان معتقدند مجموعه شهدای روستای فهرج می‌تواند به یکی از اماکن گردشگری مذهبی کشور تبدیل شود و رونق گردشگری آن می‌تواند باعث آبادانی روستای فهرج شود.
اگرچه رسیدگی به این روستا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به بخش‌خصوصی واگذار شده است اما می‌طلبد که مراقبت از ظرفیت‌های تاریخی و قدیمی با دقت نظر و نظارت بیشتری دنبال شود.

تشکیل شرکت تعاونی گردشگری در روستا
دهیار روستای فهرج درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری این روستا گفت: امسال، اقدامات خوبی برای تقویت گردشگری در روستای فهرج انجام شده است که از جمله آن می‌توان به تهیه طرحی برای تشکیل شرکت تعاونی گردشگری در این روستا اشاره کرد.
«علی‌اصغر بافقی‌زاده» ادامه داد: طرح‌هایی که ازسوی این شرکت تعاونی تدوین می‌شود در روستا اجرا خواهد شد و از این رو این شرکت تعاونی با مشارکت ۱۰۰ نفر از اهالی روستا شکل گرفته است تا منجر به رونق صنعت گردشگری شود.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات از سوی دولت برای تشکیل این شرکت تعاونی روستایی گردشگری، افزود: ایجاد کمپ کویرنوردی در روستای فهرج و بهره‌برداری از این کمپ در نوروز سال ۹۵ یکی از اصلی‌ترین اقدامات این شرکت تعاونی بوده است.
بافقی‌زاده همچنین به ایجاد رستوران، اقامتگاه بین‌راهی و پذیرایی سنتی در حمام تاریخی این روستا اشاره کرد وافزود: قلعه فهرج نیز در آینده نزدیک از‌سوی این شرکت تعاونی مرمت و احیا خواهد شد.
دهیار فهرج با بیان این‌که همه این اقدامات طی یک سال گذشته با همیاری مردم این روستا انجام شده است، اظهار کرد: روستای نمونه گردشگری فهرج علاوه بر آثار باستانی، جاذبه‌های طبیعی برای طبیعت‌گردی نیز دارد.

ضرورت توجه بیشتر به روستا
دهیار سابق روستای فهرج هم با اشاره به قدمت این روستا بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان استان به این روستای قدیمی و تاریخی تاکید کرد.
«جلیل باقری» گفت: با توجه به این‌که روستای فهرج قدیمی‌ترین مسجد ایران را دارد، یکی از بهترین روستاهای کشور برای تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری است، از این رو باید فرصت مناسبی برای تحقق این ظرفیت فراهم شود.
وی ادامه داد: مجموعه شهدای فهرج یکی از مراکز گردشگری مذهبی این روستا است که بازمانده‌ای از سال ۳۰ هجری است و به عنوان یک زیارتگاه مورد احترام اهالی این روستا و سایر شهرهای استان است.
باقری افزود: موقعیت گذشته روستای فهرج نسبت به شهر یزد مانند موقعیت گذشته ری به تهران بوده به طوری که فهرج به عنوان مرکز استان رسمیت داشته است.
دهیار سابق روستای فهرج اظهار کرد: مردم فهرج در زمان لشکرکشی سپاه اسلام به ایران و اتراق این سپاه در فهرج، مسلمان شدند و به شکرانه آن مسجد جامع فهرج به عنوان اولین مسجد کشور در دوران اسلام، بنا نهاده شد.
باقری در مورد قدمت مسجد جامع فهرج گفت: معماری مسجد جامع فهرج مربوط به دوره ساسانیان است و مشعل‌های مقعر اطراف مسجد گواه خوبی بر این مدعاست.
وی ادامه داد: اولین شخصی که تاریخ و ارزش این بنا را تشخیص داد و آن را از تخریب حفظ کرد، دکتر «محمد‌کریم پیرنیا» باستان‌شناس ایرانی بود. او زمانی که متوجه شد برخی تصمیم به تخریب مسجد گرفته‌اند، از این اتفاق جلوگیری کرد.
وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکنون برای مرمت این مسجد ۴۰۰‌میلیون تومان اعتبار هزینه کرده است تا مسجد را به سبک قدیمی مرمت کند.
دهیار سابق روستای فهرج در مورد حضور گردشگران در این روستای هدف گردشگری نیز گفت: مسئولان این شهرستان برای افزایش بازدید از بافت زیبای روستای فهرج و جلوگیری از تخریب بافت تاریخی آن، همکاری اداره کل میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان را در دستور کار قرار دادند.
به گفته وی، به این ترتیب در سال ۸۰ این روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری مطرح و بازسازی مسجد تاریخی آن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دنبال شد.به گفته باقری گردشگران خارجی  همه ساله از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر بازدید می‌کنند.
 به گزارش همشهری یزد، این در حالی است که در صورت معرفی بناهای تاریخی فهرج، این روستا ظرفیت بیشتری برای جذب گردشگر دارد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..