واحدهای عمده فروشی آهن در یزد تعطیل شد

مسئول اتحادیه صنف آهن فروشان استان مدعی است که همه عمده‌فروشان آهن استان به دلیل رکود اقتصادی، واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.

به گزارش یزدی نیوز مسئول اتحادیه صنف آهن فروشان استان مدعی است که همه عمده‌فروشان آهن استان به دلیل رکود اقتصادی، واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.
رکود صنعت ساختمان، بسیاری از صنوف از جمله آهن فروشان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. عرضه بیش از تقاضا و ارزان شدن قیمت فولاد، آهن فروشان یزد را هم از پای درآورده است.
در حال حاضر ۱۲۰ واحد عرضه آهن در شهرستان یزد فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها خرده فروش هستند.
دریافت مالیات بر ارزش افزوده سنگین از تولیدکنندگان فولاد نیز تاثیر بسیاری بر بازار مصرف گذاشته است.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت و فروش در سال جاری
مسئول اتحادیه صنف آهن فروشان شهرستان یزد می‌گوید: در شرایطی که قیمت آهن از سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، فروش آن در سال گذشته نسبت به سال ۹۳ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
«سیدمحمدصادق مدرسی» می‌افزاید: رکود حاکم بر بازار ناشی از سیاست‌های دولت برای اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی در کنار سیاست‌های خارجی، کمر بسیاری از صنوف از جمله آهن فروشان را شکسته است.
وی می‌گوید: اجرای برجام هم هنوز تاثیری بر رفع این رکود نگذاشته است هر چند بخش عمده‌ای از این رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی دولتی است و همه‌ مشکلات را نمی‌توان به سیاست‌های خارجی مربوط کرد.
مدرسی می‌افزاید: فراوانی فولاد در بازارهای جهانی و ایران، ارزان شدن قیمت فولاد، عرضه بیش از تقاضا و مهم‌تر از همه رکود صنعت ساختمان باعث شده است که فروش آهن به پایین‌ترین سطح ممکن برسد و همین شرایط موجب شده است که همه عمده‌فروشان آهن استان که تعداد آنها حدود ۲۰ واحد بود، تعطیل شوند و تنها ۱۲۰ فروشنده جزء و خرده‌فروش در شهرستان یزد مشغول عرضه آهن‌آلات هستند.
مسئول اتحادیه صنف آهن‌فروشان شهرستان یزد می‌گوید: برخی از عوامل از جمله دریافت مالیات بر ارزش افزوده سنگین از واحدهای فولادی باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار آهن‌آلات شده است.
وی اضافه می‌کند: دپوی فولاد در کارخانه‌های ذوب آهن و میلگرد نشان می‌دهد که این واحدها «کج‌دار و مریز» به کار خود ادامه می‌دهند چرا که بالا رفتن هزینه‌های تولید در کنار کاهش قیمت و تقاضا، درآمد آنها را به حداقل ممکن رسانده است.

تولید آهن آلات در استان
مدرسی درباره تولید آهن‌آلات در استان با توجه به ایجاد واحدهای فولادی می‌گوید: بیشتر میلگردها در کارخانه‌های استان تولید می‌شود اما تیرآهن مورد نیاز استان بیشتر از استان اصفهان تامین می‌شود.
وی اظهار می‌کند: انواع ورق مورد نیاز بازار استان نیز از اصفهان و اهواز و انواع نبشی نیز از شهرهای مشهد، اصفهان، تهران و تبریز تامین می‌شود.
مسئول اتحادیه صنف آهن فروشان شهرستان یزد می‌افزاید: محصولات کارخانه‌های فولاد استان بسته به خط تولید آنها متفاوت است. وی ادامه می‌دهد: همه کارخانه‌های استان خط تولید میلگرد در سایزهای مختلف را دارند اما خط تولید تیرآهن بسیار سنگین است و همه کارخانه‌ها از عهده دایر کردن این خط برنمی‌آیند.

آفت دولتی بودن صنعت فولاد
مدیر عامل یکی از کارخانه‌های فولاد استان با بیان این‌که بازار آهن کساد است، تاکید می‌کند: ۹۵ درصد بازار آهن کشور در دست دولتی‌هایی است که به راحتی با قیمت بازی کرده و به بخش خصوصی فعال در این حوزه آسیب وارد می‌کنند.
«سیدمحمد احرامیان» ادامه می‌دهد: کارخانه‌های دولتی آهن‌آلات را حتی با ضرر و کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه می‌کنند، بخش خصوصی در این شرایط توان رقابت نخواهد داشت.
وی اضافه می‌کند: استمرار فعالیت کارخانه‌های دولتی زیان ده، سد راه توسعه صنعت فولاد است و تا زمانی که نتوانیم فولاد را به قیمت جهانی در بازار تولید کنیم، کلاهمان پس معرکه است.
احرامیان تاکید می‌کند: تا زمانی که صنعت تولید فولاد دولتی است، زیان ده خواهد بود و بخش خصوصی هم نمی‌تواند در این شرایط قد علم کند این در حالی است که ما می‌توانیم قیمت تولید فولاد را در کشور کاهش دهیم و فرصت رقابت را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. وی می‌افزاید: واحدهای تولیدی کوچک نیز به هیچ وجه اقتصادی نیست و در شرایطی که بازار تولید اشباع است، نباید مجوزهای جدیدی برای ایجاد واحدهای فولادی در استان صادر شود.

همشهری یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..