تلاش شهرداری برای توسعه پارکینگ‌های عمومی در یزد

no-thumbs

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد از تلاش این شهرداری برای خرید زمین و ایجاد پارکینگ‌های عمومی در شهر خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز  معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد از تلاش این شهرداری برای خرید زمین و ایجاد پارکینگ‌های عمومی در شهر خبر داد.
تامین پارکینگ به ویژه در هسته مرکزی شهر یزد یکی از نیازهای اصلی محسوب می‌شود و میدان تاریخی امیرچخماق یکی از اصلی‌ترین توقفگاه‌های شهری برای شهروندان و همچنین گردشگران و مسافران است که به خصوص در ایام نوروز کمبود آن به شدت احساس می‌شود؛ از این رو به نظر می‌رسد که باید تعداد پارکینگ‌های عمومی در این میدان افزایش یابد.
در این میان، تعداد پارکینگ‌های درون محله‌ای که در محله‌های مختلف بافت قدیم ایجاد شده نیز قابل توجه است اما باید توجه داشت که بیشتر این پارکینگ‌ها نه تنها برای مسافران بلکه برای شهروندان هم شناخته شده نیستند و بیشتر برای ساکنان محله مورد نظر، مفیدند.

ظرفیت محدود پارکینگ‌های درون‌محله‌ای
یکی از شهروندان یزدی گفت: تعداد پارکینگ‌های عمومی در هسته مرکزی شهر به ویژه در مجاورت میدان تاریخی امیرچخماق کم است.
«زیبا مظفری» افزود: فضاهای محدودی که به‌عنوان پارکینگ درون محله‌ای در این بخش از بافت تاریخی ایجاد شده برای برطرف کردن نیاز شهروندان در مواقع شلوغی شهر به ویژه در ایام نوروز، کافی نیست و ما هر سال شاهد مشکلات مردم در این زمینه هستیم.
وی با اشاره به شلوغی بیش از حد میدان امیرچخماق در تعطیلات نوروزی بر ضرورت ایجاد پارکینگ‌های عمومی بزرگ در این نقطه از شهر تاکید کرد.
این شهروند افزود: ایجاد پارکینگ‌های درون‌محله‌ای، اقدام مناسبی است اما برای نیاز این نقطه از شهر کافی نیست و باید برای ایجاد پارکینگ با ظرفیت گسترده در چنین مکان‌هایی اقدام شود.

ضرورت افزایش پارکینگ در شهر
یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای پیاده‌راه کردن خیابان قیام و اقداماتی که برای ممنوعیت ورود خودروها در خیابان مسجد جامع اجرا شده است، ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی را در بافت تاریخی یزد ضروری دانست.
«حمیدرضا کریمی» ادامه داد: معابر مرکزی شهر یزد بسیار شلوغ هستند و تمام محل پارک‌های حاشیه خیابان از سوی مغازه‌داران اشغال شده است از این رو شهروندان و گردشگرانی که به این نقطه از شهر می‌آیند، همواره با معضل پیدا کردن محل پارک خودرو مواجه هستند.
وی با بیان این‌که پارکینگ‌های درون محله‌ای، فضای مناسبی برای رفع نیاز افراد خارج از محله نیستند، ادامه داد: این پارکینگ‌ها عمدتا ظرفیت محدودی داشته و مسیر دسترسی مشخصی نیز ندارند.
این شهروند پیشنهاد می‌کند که شهرداری با خرید زمین‌ها و مخروبه‌های بافت تاریخی در متراژ بزرگ، برای ایجاد پارکینگ‌های مسطح به ویژه در معابر اصلی و قابل دسترسی برای همه شهروندان و مسافران اقدام کند.

خرید گاراژهای قدیمی و تبدیل آن به پارکینگ
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم بر ضرورت بهره‌برداری از فضاهای قابل تبدیل به پارکینگ در بافت تاریخی برای استفاده گردشگران و مسافران تاکید کرد.
«حامد رجبی» ادامه داد: برخی گاراژ‌های قدیمی در بافت تاریخی به ویژه محدوده اطراف میدان تاریخی امیرچخماق وجود دارد که می‌تواند به پارکینگ موقت تبدیل شود اما متاسفانه از این فضاها به‌خصوص در ایامی مانند نوروز که ضروری است، استفاده نمی‌شود.
وی گفت: شهرداری می‌تواند با تملک این گاراژها به رفع نیاز شهروندان اقدام کند یا با مشارکت بخش خصوصی با اجاره این گاراژها، فضای پارک مورد نیاز مسافران نوروزی را تامین کند اما لازم است که در نهایت برای حل مشکل پارکینگ به ویژه در خیابان‌های محدوده بافت تاریخی، فکری اساسی کرد.

رسیدگی به پارکینگ‌های درون‌محله‌ای
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد اما از اجرای طرح ساماندهی پارکینگ‌های شهر برای استفاده شهروندان و مسافران در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی سخن گفت.
«محمدرضا شفیعی» از جمله اقدامات انجام شده برای ایام نوروز را ساماندهی پارکینگ‌های درون‌محله‌ای و نصب راهنمای مسیریابی برای این پارکینگ‌ها در روزهای پایانی سال گذشته و ایام نوروز سال ۹۵ عنوان کرد.
وی با بیان این‌که عمده پارکینگ‌های شهر، درون‌محله‌ای هستند، گفت: شهر یزد ۴ پارکینگ طبقاتی دارد و بقیه پارکینگ‌ها به صورت مسطح یا درون‌محله‌ای اجرا شده است.
شفیعی گفت: تامین روشنایی پارکینگ‌های درون‌محله‌ای در محله‌هایی مانند فهادان، شش بادگیری و تل، یکی دیگر از اقداماتی است که در سطح پارکینگ‌های درون‌محله‌ای انجام شده است.
معاون شهردار با تایید کمبود پارکینگ در معابر هسته مرکزی شهر به‌ویژه در میدان تاریخی امیرچخماق یزد، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای ترافیک میدان تاریخی امیرچخماق، لازم است که در اطراف این میدان پارکینگ‌های عمومی ‌برای پوشش ترافیک ایجاد شود. وی ادامه داد: با مشارکت سازمان عمران و مسکن‌سازان، گاراژ «علی‌چی» از ۲۰ اسفندماه سال ۹۴ به عنوان پارکینگ عمومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که تا ۲۰ فروردین‌ماه همین کاربری را خواهد داشت.
به گزارش همشهری، وی افزود: یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای توسعه پارکینگ‌های عمومی در شهر، تملک زمینی در میدان بعثت واقع در پشت مسجد شاه طهماسب است. به گفته شفیعی، شهرداری در حال مکان‌یابی برای تملک و ایجاد پارکینگ‌های درون محله‌ای است چرا که شهرداری برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در بافت تاریخی با محدودیت ارتفاع روبه‌رو است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..