آیین سنتی گنبد طلا در خاتم برگزار شد

به گزارش یزدی نیوزمراسم تاریخی گنبد طلا همزمان با روز شهرستان خاتم و با حضور مدیر کل میراث، فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، فرماندار، دیگر مسئولان و جمعی از مردم در روستای هرابرجان برگزار شد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم  گفت: روستای هرابرجان از توابع شهرستان خاتم می باشد آنها هرساله روز هفتم فروردین ماه را مبارک دانسته و به برگزاری جشن همت گمارده و همدیگر را در این نشاط و سرور شریک می کنند.

علی اصغر دشتی زاد اضافه کرد: برای برگزاری مراسم جشن اهالی روستا و حتی کسانی که اکنون دیگر در روستا ساکن نیستند از هر نقطه ای از کشور که باشند به روستای هرابرجان سفر کرده و در مکانی در جنوب غربی روستا گرد هم می آیند.
وی بیان کرد: در این مراسم طبخ آش محلی و سپس صرف آن به صورت دسته جمعی و همچنین ساز و آواز و بازی های محلی به خصوص تخم مرغ بازی انجام می شود و در پایان ساکنان برای یکدیگر سالی سرشار از موفقیت و توام با سلامتی آرزو می کنند.
وی افزود: این مراسم سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد که جزئی از فرهنگ مردمان این روستا است و همچنین هرساله تعداد زیادی از مسافرین نوروزی از این مراسم بازدید می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این مراسم در کنار مزار باستانی روستا و در اطراف گنبد خشتی یکی از سادات که بنا به گفته اهالی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است از ساعتی پیش از طلوع آفتاب روز هفتم نوروز هر سال شروع می شود هر خانواده هرابرجانی یک دیگ آش در محل پخت می کند .
در این رسم سنتی، انواع مختلف آش نظیر ماش ،رشته ،حلیم ،گندم و آش جو پخت می شود و تمامی کسانی که ساکن روستا و یا استانهای اطراف نظیر فارس، کرمان ویزد که اصالتا هرابرجانی هستند بر اساس این سنت قدیمی خود را مکلف به شرکت می دانند و در این روز در این نقطه از روستا گرد هم می آیند
در این گردهمایی مردمی و بسیار زیبا، کدورتهای یکساله و اختلافات فامیلی و غیر فامیلی کنار گذاشته می شود و سنت حسنه صله رحم در یک فضای صمیمی و بسیار دلپذیر انجام می گیرد.
در حاشیه این مراسم بازی های محلی، آواهای محلی و پخت آش صورت گرفت که در پایان به برگزیده گان پخت آش هدایایی اهداء و همچنین در ادامه مسئولان با حضور در سرچشمه نهر مسیح در شهر هرات دیدن و از نمایشگاه نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم در این مکان نیز بازدید کردند.
خاتم دارای ۲۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که ۵۶ اثر ثبت ملی شده و این شهرستان با ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴۰ کیلومتری یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..