رئیس سازمان میراث فرهنگی از آثار تاریخی ابرکوه دیدن کرد

no-thumbs

همزمان باسفر رئیس جمهوری و برخی از اعضای هیات دولت به استان یزد، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از برخی آثار طبیعی و تاریخی شهرستان ابرکوه بازدید کرد.

به گزارش یزدی نیوزمسعود سلطانی از آثار طبیعی و تاریخی شهرستان ابرکوه شامل ،سرو چهارهزار و ۵۰۰ساله ، خانه آقازاده و مجموعه پردیسان و ارگ شهرسب بازدید کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان نماینده رئیس جمهوری و هیات دولت درسفر به ابرکوه علاوه بربازدید از آثار تاریخی و طبیعی و شرکت درجلسه شورای اداری با حضور درگزارشهدا با نثار شاخه گل نسبت به شهدای این شهرستان ادای احترام نمود .
درخت سرو ابرکوه همچنان با گذشت ۴۵ قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوهی یزد خرم و شاداب است.
درخت سرو چهار هزار و ۵۰۰ ساله ابرکوه در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال۷۴۰ هجری قمری تالیف شده است درباره درخت سرو ابرکوه آورده است، در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را 'یافث' پسر نوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع این درخت ۲۵ متر، دور تنه آن را ۵ / ۱۱ متر می باشد.
این درخت در تاریخ ۱۶/۴/۸۶ به شماره ۳ وبعنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین به عنوان یک اثر طبیعی در سال۱۳۸۲ به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.
مجموعه پردیسان ابرکوه شامل خانه ارزشمند آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان مجموعا' با پنج هزار مترمربع وسعت در محله دروازه میدان یکی از محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده است و باتوجه به اینکه ابرکوه بعنوان یکی از ۱۴شهرنمونه گردشگری کشور بوده، علاوه بر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار شاخص در میان گردونه سه استان اصفهان ، فارس ویزد است و با تبدیل خانه های تاریخی این مجموعه به مراکز اقامتی ـ پذیرایی و کارگاه های صنایع دستی، نهایت بهره برداری از بافت زیبای این شهرستان به عمل آید.
خانه تاریخی آقازاده در بافت قدیم دروازه میدان شهرابرکوه واقع است با و دو بادگیر با ۱۸ متر ارتفاع ومساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت درسه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .
این خانه تاریخی از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه می باشد و باداشتن اتاق جنوبی خانه بصورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه بخصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده است و قسمت شاخص و جالب توجه این بنا ، بادگیر دوطبقه و کلاه فرنگی می باشد .
ارتفاع بادگیر آن ۱۸متر و مساحت آن ۱۹متر مربع و ۱۹عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد که در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبائی می باشد که درنوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی (نورگیر) فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره ۱۸۳۰در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است
خانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین بعنوان آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت که در پشت اسکناس ۲۰ هزار ریالی حک شده است.
ارگ شهرسب که بعد از ارگ بم ، ارگ دوم ایران نام گرفته است ، قلعه ای است عظیم با سردری رفیع وآثاری ازمجتمع مسکونی اهالی درگذشته که تقریباً بلااستفاده گردیده است. هستة اولیه این مجتمع مسکونی عظیم را می توان به دورة صفویه نسبت داد وآن قلعه ای است با برج و بارووسردری جداگانه، هشت برج و نیم درچهار زاویه که درمیان قلعة بیرونی واقع شده است.
کوچه ها و خانه های این واحد مسکونی بصورت شطرنجی طراحی شده اند واکثرخانه های مسکونی درطرفین کوچه ها قراردارند.
ویژگیهای بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا خانه های قدیمی برتر با تزئینات گچبری ونقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن است و ۱۷هزارمترمربع مساحت دارد درصورتی که این قلعه بزرگ درکنار جاده ابرکوه یزد مرمت و احیاء شود در جذب توریست و گردشگر بسیار موثر است.
محدوده بافت تاریخی شهرستان ابرکوه ازکمربندی شهرآغاز وبه سمت میدان امام حسین ودر راستای خیابان شهیدباهنر ادامه می یابد.
د رداخل محدوده بافت تاریخی آثارزیادی به جا مانده از ادوارمختلف به چشم می خورد که درنوع خود گاهاً منحصربه فردمی باشد وسعت بافت تاریخی ابرکوه بیش از۱۴۸ هکتاراست.
ابرکوه دارای بیش از۴۰۰ اثرتاریخی ، ۴ اثر ناملموس، ۳ اثر طبیعی ، دو موزه شامل موزه مردم شناسی(خانه صولت) وموزه عبرت (خانه حسینیان) می باشد که تا کنون تعداد ۱۲۳ اثرآن ازجمله موسیقی مراسم محرم ابرکوه به ثبت آثار ملی ایران رسیده است .
ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قراردارد و فاصلة این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان۲۸۰ کیلومتر است .

بخش نظردهی بسته شده است..