ویژه انتخابات:

آغاز تبلیغات انتخابات مجلس در یزد و کم تحرکی ستادها

در حالی که براساس جدول زمانبندی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبلیغات 6 هزار و 230 نامزد انتخاباتی برای کسب 290 کرسی بهارستان از بامداد امروز پنجشنبه آغاز شده هنوز فضای شهر یزد رنگ و بوی انتخاباتی نگرفته و تنها در چند نقطه از شهر عکس نامزدها دیده می شود.

به گزارش یزدی نیوزدر اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن تبلیغات انتخاباتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد امروز ( پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه) آغاز و در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (۶ اسفندماه) یعنی ۲۴ ساعت قبل از ساعت شروع اخذ رأی پایان می یابد.
در دهمین دوره انتخابات مجلس بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که در سه مرحله برسی صلاحیت ها توسط هیات های اجرای، هیات های نظارت و شورای نگهبان، ۶ هزار و ۲۳۰ تائید صلاحیت شدند.
تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان ثبت نام کننده در انتخابات مجلس نهم بیشتر است لذا در مجموع تعداد تائید صلاحیت شدگان داوطلبان انتخابات مجلس دهم در مقایسه با دوره های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر داشته است.
جمعیت واجد شرایط در کشور برای رای دادن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر است .
به گفته رئیس ستاد انتخابات استان یزد، تعداد واجدان شرایط رای دادن در این استان ۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر است که از این تعداد ۵۲ هزار و ۱۱۵ نفر مربوط به حوزه اردکان ، ۸۶ هزار و ۴۱۷ نفر مربوط به حوزه تفت و میبد ، ۱۲۱ هزار و ۲۹۳ نفر مربوط به حوزه های مهریز، ابرکوه ، بافق ، بهاباد و خاتم و ۴۰۵ هزار و ۶۷۹ نفر هم مربوط به حوزه یزد و اشکذر است.
استان یزد با یک میلیون و ۷۰ هزار نفر جمعیت در انتخابات دهمین دوره مجلس مجلس شورای اسلامی چهار نماینده دارد که بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان در حال حاضر برای هر کرسی حدود ۲۵نفر نامزد شده اند.
بر اساس آخرین آمار که صبح امروز از سوی سالاری دبیر ستاد انتخابات استان اعلام شد هم اکنون ۹۶ نفر با تایید شورای نگهبان برای این چهار کرسی با هم رقابت می کنند که این تعداد در دوره قبل ۳۷ نفر بود و بیانگر افزایش ۱۵۰درصدی تعداد نامزدهای استان یزد برای مجلس در این دوره است.
از این تعداد ۴۱ نفر در حوزه یزد و اشکذر ، حوزه مهریز، ابرکوه ، بافق ، بهاباد و خاتم ۲۸ نفر ، تفت و میبد ۱۹ نفر و اردکان هم ۸ نامزد با هم رقابت خواهند کرد.
روز گذشته نیز قبل از آغاز تبلیغات نامزدها و روسای ستادهای تبلیغات آنان در همایش استانی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در یزد نکاتی پیرامون تبلیغات و قوانین موجود عنوان شد .
امروز همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی تحرکات چند نامزد بیش از بقیه است به گونه ای که بخش هایی از سطح شهر عکس هایی در مکان های مشخص شده از سوی شهرداری نصب شده اما خبری از نصب بنر نیست.
رئیس ستاد انتخابات استان یزد درباره نحوه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نامزدهای مجلس شورای اسلامی نیز می توانند آثار تبلیغاتی خود در قالب بروشور، تراکت و زندگی نامه را در اندازه ۲۰ در ۱۵ سانتیمتر چاپ کنند.
محمدعلی افزود: کاندیداهای مجلس شورای اسلامی می بایست طبق قانون از انتشار عکس با سایزهای بزرگ تر از ۱۰ در ۱۵ سانتیمتر خودداری کنند و قانون تبلیغات مجلس شورای اسلامی را رعایت نمایند.
وی خاطرنشان کرد: نصب بنرهای تبلیغاتی صرف در محل ستادهای انتخاباتی امکان پذیر است و هر نامزد مجاز به راه اندازی یک ستاد در شهرستان و بخش های تابعه حوزه انتخابیه به تفکیک خواهران و برادران است.
رئیس ستاد انتخابات استان یزد یادآور شد: نامزدهای مجلس شورای اسلامی از تاریخ ۲۹ بهمن ماه لغایت ساعت ۲۴ پنجم اسفندماه فرصت دارد نسبت به تبلیغات صرفا در جایگاههای مشخص شده از سوی شهرداری ها اقدام کنند.
طالبی ادامه داد: روز ۶ اسفند تبلیغات برای دو انتخابات ممنوع است و روز هفتم اسفند نیز از ساعت ۸ صبح به مدت ۱۰ ساعت کار اخذ رأی انجام خواهد شد که در صورت صلاحدید وزیر کشور این زمان تمدید می شود.
به نظر می رسد فضای سرد تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان بر تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی هم تاثیر گذاشته باشد.
بر اساس ماده ۵۹ قانون انتخابات استفاده از بیت المال در مقاصد انتخاباتی مجاز نیست و رسانه های دولتی یا متعلق به نهادهای دولتی از له یا علیه نامزدها منع هستند و افراد، نهادها و کسانی که این ماده قانونی را زیر پا بگذارند مجرم شناخته شده و از سوی وزارت کشور به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.
ایجاد کانال های حمایتی در شبکه های اجتماعی از کاندیداهای انتخاباتی، شیوه نوینی برای تبلیغات است که در شبکه های اجتماعی، کاندیداها با ایجاد گروه ها و کانال های انتخاباتی به تبلیغات خود می پردازند که در اغلب موارد، این کانال ها بیشتر از سوی هواداران و با هدف تخریب رقبا انجام می شود و همین موضوع بر تبلغات گسترده در سطح شهر سایه انداخته و جایگزینی مناسب برای نامزدها تلقی می شود.
برخی مدعی هستند این کانال ها از سوی حامیان است و کاندیداها در اداره آن نقشی ندارند اما ارسال عکس ها و مطالب گزینشی، کاملا برعکس این ادعا را نشان می دهد ضمن اینکه هواداران معمولا سرخود و بدون حمایت های مالی اینگونه وقت و انرژی برای فعال کردن کانال های تبلیغات کاندیداها صرف نمی کنند.
از سوی دیگر، حامیان کاندیداها در جلسات خصوصی حضور ندارند و یا در سفرهای تبلیغاتی با آنها همراه نیستند اما در کانال های آنها همه خبرها و سفرهای آقایان و خانم های کاندیداها اطلاع رسانی و بزرگ نمایی می شود .
به هر حال با توجه به دامنه گسترده استفاده مردم و بویژه جوانان ایرانی از این ابزار جدید رسانه ای در استان یزد هم به عنوان یکی از استانهای پیشرو در استفاده از تلفن همراه ، اینترنت و فضای مجازی این امر با استقبال خوبی مواجه شده به گونه ای که از چند هفته قبل نامزدها در این بخش فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده اند که این بخش نیز از سوی ستاد انتخابات استان رصد می شود.
در این خصوص رییس کل دادگستری استان یزد گفت: تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی در این استان گزارش و ثبت نشده است.
محمدرضا حبیبی افزود: تمامی نامزدهای انتخابات مجلس و هواداران آنها باید به گونه ای عمل کنند و رفتارهای تبلیغاتی در مهلت تعیین شده به گونه ای باشد که همه مقررات را کامل رعایت کنند.
این مسئول اظهار داشت: تمامی فعالیت ها انتخابات از ابتدا تا انتها باید توسط عوامل و کاندیداها در چارچوب مقررات باشد که انجام آن موجب برگزاری انتخابات قانونمند و جدی است .
حبیبی گفت: کسانی که برای قانون گذاری و ایجاد نظم در کشور قصد ورود به مجلس دارد باید از الان و پیش از انتخابات این نظم را در تبلیغات و اقدامات تبلیغاتی خود به خوبی نشان دهد.
رئیس کل دادگستری استان همچنین از کاندیداها خواست تا از راه اندازی کاروان و کارناوال های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوی سیار در خارج از محل سخنرانی با نصب پوستر و عکس بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی خود داری کنند.
با هماهنگی های صورت گرفته شهرداری ها و دهیاری های استان محل های مناسبی برای نصب آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخابات آماده کرده اند تا فعالیت خلاف قانون و مقررات صورت نگیرد.
درباره وضعیت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس کمیته تبلیغات ستاد انتخابات استان یزد به ایرنا گفت: تبلیغات از بامداد امروز آغاز شده و جایگاههایی در وسط میادین و سطح شهر از سوی شهرداری ها مشخص شده و با هماهنگی فرمانداری و شهرداری یزد این مکان ها در حال افزایش است.
عباس حیدری با اشاره به توجیه نامزدها و روسای ستادهای آنان درباره چگونگی تبلیغات افزود: نامزدها می توانند یک ستاد تبلیغات در قالب یک ستاد برای خواهران و یکی برای برادران در شهرها و بخش ها داشته باشند که این تعداد در یزد بر اساس هر منطقه یک ستاد تعریف شده است.
وی گفت: هر گونه الصاق عکس ممنوع است به جز در محل ستادها که اندازه برای بنرها و عکس ها مشخص نشده و برای معرفی جایگاه موردی در قانون تعیین نشده است.
رئیس کمیته تبلیغات ستاد انتخابات استان یزد با اشاره به فعالیت های این ستاد اظهار کرد: در این خصوص جلسات متعدد و هماهنگی های زیادی با صداو سیما ، رئیس ستاد انتخابات ، اعضای کمیته ها و دبیر ستاد داشته ایم و قرار شده روز اخذ رای نیز رادیو و تلویزیون در محل ستاد اکیپی را مستقر کنند.
حیدری اضافه کرد: با سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ادارات هم برای نصب بنر و پوسترهای تبلیغاتی حضور گسترده مردم هماهنگی کرده ایم تا آنچه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند با مشارکت پرشور مردم محقق شود.
وی تاکید کرد: از مردم عزیز استان نیز دعوت می کنیم در این جریان بزرگ که از یک سو و به فرموده مقام معظم رهبری تکلیف است و از سوی دیگر حق هر واجد شرایطی است استفاده لازم را برده و برای سرنوشت کشوردر چهار سال آینده مجلس شورای اسلامی و هشت سال مجلس خبرگان رهبری تصمیم بگیرند و در آبادانی و شکوفایی ایران اسلامی شراکت کنند.
به هر صورت امیدواریم با مشخص شدن نامزدهای مورد حمایت تشکل ها ، گروهها و احزاب فعال استان ، تبلیغات مجلس داغ تر شده و شور و نشاط و تحرک ستادهای انتخاباتی استان یزد زمینه ساز حضور و مشارکت گسترده مردم در روز جمعه هفتم اسفندماه شود.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
تعداد واجدان شرایط رای دادن در این استان ۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر است که از این تعداد ۵۲ هزار و ۱۱۵ نفر مربوط به حوزه اردکان ، ۸۶ هزار و ۴۱۷ نفر مربوط به حوزه تفت و میبد ، ۱۲۱ هزار و ۲۹۳ نفر مربوط به حوزه های مهریز، ابرکوه ، بافق ، بهاباد و خاتم و ۴۰۵ هزار و ۶۷۹ نفر هم مربوط به حوزه یزد و اشکذر است.
استان یزد با یک میلیون و ۷۰ هزار نفر جمعیت در انتخابات دهمین دوره مجلس مجلس شورای اسلامی چهار نماینده دارد که بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان در حال حاضر برای هر کرسی حدود ۲۵ نفر نامزد شده اند.
برای برگزاری این دوره از انتخابات ۷۱۹ شعبه اخذ رای در استان پیش بینی شده که ۱۶۱ شعبه سیار و ۷ شعبه ویژه اقلیتهای مذهبی است.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..