تأخیر قطارهای یزد و پاسخ مدیرکل راه‌آهن

به گزارش یزدی نیوزاوایل بهمن‌ماه جاری تاخیر ۲/۵ ساعته قطار مسافربری پردیس یزد – تهران بسیاری از مسافران را ناراضی کرد اما مدیر کل راه آهن استان معتقد است که تاخیر ناوگان ریلی به حداقل رسیده است.

این قطار قرار بود طبق برنامه ساعت ۶:۱۰ صبح از یزد به مقصد تهران حرکت کند که به دلیل نقص فنی و خرابی قطار، این سفر با ۲/۵ ساعت تاخیر، برگزار شد. مدتی بود که از تاخیر قطار در راه‌آهن یزد خبری نبود اما این تاخیر طولانی و بی‌سابقه، گلایه بسیاری از مسافران را به همراه داشت در حالی که آنها احساس می‌کردند، از بین وسایل حمل ونقل عمومی استان، می‌توانند به ناوگان ریلی اعتماد کنند.

بررسی علت تاخیرها به صورت هفتگی
مدیر کل راه‌آهن یزد می‌گوید: تاخیر ناوگان ریلی استان در سال جاری به حداقل رسیده به طوری که در ما‌ه‌های آبان و آذر هیچ تاخیری در استان اتفاق نیفتاده است.
«محمد دهقانپور» می‌افزاید: سفرهای ریلی استان از مبدا یزد اصلا تاخیر نداشته است و مسافران سر ساعت راه آهن یزد را به سمت مقصد ترک کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: به طور قطع می‌توان گفت که قطار یزد- مشهد در ۹ماه اخیر هیچ تاخیری نداشته است و همه این آمارها نشانه تلاش اداره کل راه‌آهن استان برای جلب رضایت مسافران است.
دهقانپور از بررسی علت تاخیر‌ها به صورت هفتگی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این بررسی‌ها با هدف کاهش تاخیر ناوگان ریلی و برگزاری سفرها در ساعات مشخص شده انجام می‌شود. وی همچنین به بررسی عملکرد شرکت‌های حمل ونقل ریلی اشاره و اضافه می‌کند: شرکت‌های حمل و نقلی ریلی موظف هستند که در هنگام تاخیر بیش از یک ساعت، نصف بهای بلیت را به مسافران برگردانند.
به گفته مدیر کل راه‌آهن یزد، در صورت بروز این مورد، رئیس قطار در طول سفر، زمان تاخیر را به اطلاع مسافران می‌رساند و از آنها می‌خواهد ظرف مدت یک ماه برای پس گرفتن نیمی از بهای بلیت به شرکت مراجعه کنند. وی ادامه می‌دهد: حتی اگر خدماتی که در طول سفر به مسافران ارائه می‌شود، از کیفیت لازم برخوردار نباشد، شرکت‌ها ملزم به جبران خسارت و پس دادن بخشی از بهای بلیت هستند.

جابه‌جایی روزانه ۱۶ هزار مسافر
دهقانپور اظهار می‌کند: روزانه ۲۸ رام قطار مسافربری از محدوده اداره کل راه آهن استان عبور می‌کند که ۱۳ هزار مسافر از مله مسافران استان را به مقاصد مختلف از جمله هرمزگان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران جابه‌جا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین روزانه ۷ رام قطار مسافربری از مبدا یزد شامل قطار یزد به مشهد به صورت یک روز در میان و ۳ رام قطار مسافربری از یزد به تهران به صورت رفت و برگشت ۳‌هزار مسافر را جابه‌جا می‌کنند.
مدیر کل راه‌آهن یزد با تاکید بر این‌که بروز نقص فنی برای قطار قابل پیش‌بینی نیست، تاکید می‌کند: به رغم تلاش‌های صورت گرفته، تاخیری که به تازگی نارضایتی مسافران ناوگان ریلی را به همراه داشت، به علت بروز نقص فنی اتفاق افتاد.
وی یکی از دلایل تاخیر قطارها را شلوغی خطوط می‌داند و از دو خطه کردن خطوط برای کاهش ترافیک خبر می‌دهد.
دهقانپور می‌افزاید: دو خطه کردن خطوط ریلی استان به طول ۱۹۰ کیلومتر از یک سال گذشته آغاز شده است و با پیشرفت مطلوبی ادامه دارد.
به گفته مدیر کل راه‌آهن استان ۳ اکیپ در ۴ فاز در حال فعالیت برای تکمیل این خطوط هستند که فار طبرکوه- یزدگرد با طول ۲۸ کیلومتر، با پیش‌بینی‌ اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان در مرحله تجهیز کارگاه است. وی ادامه می‌دهد: فاز دوم نیز از از ایستگاه یزدگرد به نظرآباد به طول ۳۸ کیلومتر با پیش‌بینی ۸۸ میلیارد تومان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دهقانپور اظهار کرد: فاز بعدی این طرح نیز به طول ۲۴‌کیلومتر از ایستگاه نظرآباد تا شمسی با پیش‌بینی ۷۹‌میلیارد تومان اعتبار و پیشرفت فیزیکی ۶۰‌درصدی، در حال اجراست. وی افزود: فاز چهارم دوخطه کردن خطوط ریلی استان نیز از ایستگاه ارژنگ تا شمسی به طول ۲۸‌کیلومتر و پیش‌بینی اعتبار ۵۷ میلیارد تومان، ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیر کل راه‌آهن یزد می‌گوید: مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای دو خطه کردن خطوط ریلی استان ۳۳۷‌میلیارد‌تومان است و اجرای این خطوط با توجه به ترافیک سنگین قطارهای محور استان به ویژه قطارهایی که از محدوده خطوط ریلی استان به مقاصد سایر استان‌ها، تردد می‌کنند، لازم و ضروری است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..