یزد از سمپوزیوم تخصصی بیولوژی تولید مثل میزبانی می‌کند

به گزارش یزدی نیوزنخستین سمپوزیوم تخصصی «بیولوژی تولیدمثل و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» کشور ۱۳ اسفندماه امسال به میزبانی پژوهشکده علوم تولید مثل استان به عنوان قطب درمان ناباروری کشور برگزار می‌شود.
هدف از برگزاری این سمپوزیوم تخصصی، آشنایی با جدیدترین دستاوردهای دنیا در این رشته برای محققان و دانشجویان با حضور بهترین و شاخص‌ترین اساتید و متخصصان این رشته از سراسر کشور است. این سمپوزیوم با همکاری ستاد توسعه علوم سلول‌های بنیادی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، پژوهشکده تولید مثل استان، جهاد دانشگاهی استان و به همت مرکز تحقیقات بیولوژی سلول‌های بنیادی برگزار می‌شود.  برای آشنایی بیشتر با اهداف علمی‌ این سمپوزیوم یک روزه با «بهروز افلاطونیان» دبیر علمی‌ سمپوزیوم، دانش آموخته مرکز تحقیقات بیولوژی سلول‌های بنیادی دانشگاه شفیلد انگلستان، استادیار و مدیر مرکز تحقیقات بیولوژی سلول‌های بنیادی پژوهشکده علوم تولید مثل استان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

  • برنامه سمپوزیوم یک روزه تخصصی بیولوژی تولید مثل در یزد چیست؟

با توجه به شاخص بودن پژوهشکده علوم تولید مثل استان در درمان ناباروری، برگزاری سمپوزیوم یک روزه «بیولوژی تولید مثل و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» به عهده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گذاشته شد. در این سمپوزیوم که میزبان محققان صاحب نام از سراسر کشور است، آخرین دستاوردهای دنیا را در حوزه سلول‌های بنیادی مرتبط با رشته بیولوژی تولید مثل به اشتراک گذاشته شده و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. همچنین یک روز قبل از شروع سمپوزیوم یعنی ۱۲ اسفند امسال، کارگاه تئوری و عملی کار با سلول‌های بنیادی جنینی انسانی با همکاری ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری و به همت مرکز تحقیقات بیولوژی سلول‌های بنیادی پژوهشکده علوم تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برگزار می‌شود. همچنین در این سمپوزیوم درباره منابع سلول‌های بنیادی از دستگاه‌های تولید مثلی، تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های زایا، دورنمای مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در دستگاه‌های تولید مثلی بحث خواهد شد.

  • در باره علم سلول‌های بنیادی بگویید، کاربرد این علم در درمان ناباروری چیست؟

سلول‌های بنیادی در کل به آن دسته از سلول‌های بدن اطلاق می‌شود که دارای قدرت خود تکثیری باشند و قابلیت تمایز و تبدیل به انواع دیگر سلول‌های بدن را دارند. ما امیدواریم که در آینده بتوان از این سلول‌ها در درمان بیماری‌ها یا به نوعی سلول درمانی، کمک گرفت، هرچند که سلول درمانی هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است اما بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب مانند سایر روش‌های دیگر درمان می‌توان از آن بهره برد.

  • این علم نوین در پژوهشکده علوم تولید مثل استان چه جایگاهی دارد؟

این پژوهشکده با توجه به این‌که قطب درمان ناباروری کشور و همتراز با مراکز علمی‌ کشور و دنیاست، در زمینه سلول‌های بنیادی نیز تحقیقات بسیاری انجام داده است. از جمله فعالیت‌های این مرکز، کار با سلول‌های بنیادی جنینی انسانی، سلول‌های بنیادی پالپ دندان، سلول‌های بنیادی اندومتر، سلول‌های بنیادی مغز استخوان، سلول‌های بنیادی خون بندناف و سلول‌های بنیادی بیضه انسان است که نتایج این طرح‌های تحقیقاتی در سمینار‌های معتبر ملی و بین المللی و همچنین مجلات معتبر علمی‌ منتشر شده است.

  • این علم نوین چه چشم اندازی در درمان زوج‌های نابارور ایجاد کرده است؟

تاکید می‌کنم از این علم هنوز برای درمان ناباروری استفاده نشده است و امیدواریم که بعد از تحقیقات و پژوهش‌های محققان داخلی و خارجی این علم در آینده بتواند به درمان زوج‌های نابارور کمک کند. امید است این رویا با تلاش پژوهشگران و حمایت دولتمردان و صبر دانشجویان به واقعیت تبدیل شود؛ البته نباید از سلول‌های بنیادی انتظار غیر واقع داشت و این رشته را به نحوی معرفی کرد که درخواست، تقاضا و انتظار برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماران بیش از توان فعلی این سلول‌ها باشد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..