زمین‌های رها شده معضل محله رحیم‌آباد یزد

به گزارش یزدی نیوزمحله رحیم آباد از شرق به بلوار صابر یزدی، از غرب به محله جنت آباد، از جنوب به بلوار شهید مدنی و از شمال به بلوار نواب صفوی محدود می‌شود.این محله کوچک با مشکلاتی از قبیل زمین‌های رها شده، وجود زباله در معابر، فعالیت ضایعاتی‌ها در محله و آسفالت نامناسب روبه‌رو است.برای آشنایی بیشتر با مشکلات مردم به پای صحبت‌های مردم این محله و همچنین پاسخ مسئولان برای حل مشکلات نشستیم.

خواسته‎‎های ساکنان محله
مشکلات زمین‌های رها شده
یکی از ساکنان محله رحیم‌آباد حصارکشی زمین‌های رها شده را برای زیباسازی محله و افزایش ارزش ملک بسیار مهم می‌داند و می‌افزاید: مشتریانی که برای خرید خانه‌ام مراجعه می‌کنند، با اطلاع یافتن از وجود زمین افتاده در کنار خانه از خرید منصرف می‌شوند. «سلیمه امیدی» ادامه می‌دهد: زمین‌‌های رها شده گریبان اهالی محله را گرفته اما سود آن برای مالکانی است که از مزاحمت‌های آن بی‌خبرند و قرار نیست با مشکلات آن دست و پنجه نرم کنند. وی اضافه می‌کند: تا زمانی که این زمین‌ها در شهر ساخت و ساز نشود، جوانان مجبورند برای ساخت زمین به حاشیه‌های شهر بروند و هزینه‌های نگهداری شهر را چند برابر کنند. به گفته این شهروند، شهرداری باید مالکان زمین‌‌های افتاده شهر را به ساخت و ساز مجبور کند و یا با خریداری این املاک، فرصت ساخت و ساز را برای متقاضیان فراهم کند تا شهر بیش از این گسترده‌ نشود.

مرمت آسفالت کوچه‌ها
یکی دیگر از شهروندان محله رحیم آباد نیز به فرسوده بودن آسفالت برخی معابر محله رحیم‌آباد اشاره می‌کند و می‌افزاید: عمر آسفالت کوچه‌های محله بسیار زیاد است و دیگر وقت آن رسیده که شهرداری، معابر محله را روکش کند. «محمد نصیری‌زاده» ادامه می‌دهد: آب گرفتگی، خسارت زدن به خودرو، دشواری‌های تردد رانندگان و به ویژه موتورسواران از جمله مشکلاتی است که به دلیل کیفیت نامطلوب آسفالت محله ایجاد شده است. وی می‌افزاید: هنوز کوچه‌هایی در محله وجود دارد که آسفالت نشده است و ساکنان نیز توانایی پرداخت سهم خود برای آسفالت را ندارند. لازم است شهرداری با نگاه ویژه به این محله‌های قدیمی از شهروندان حمایت کند. این شهروند با تاکید بر این‌که داشتن معابر صاف و آسفالت شده، یکی از آرزوهای دیرینه اهالی محله رحیم‌آباد است، اظهار می‌کند: ای کاش مسئولان بخشی از بودجه قابل توجهی را که برای ایجاد طرح‌های عمرانی هزینه می‌کنند، برای بهسازی معابر محله‌های محروم و نیازمند، هزینه کنند.

ضرورت تعریض معابر محله
یکی دیگر از ساکنان محله رحیم‌آباد از کم عرض بودن معابر این محله گلایه می‌کند و از شهرداری می‌خواهد تا به عریض کردن برخی از کوچه‌ها، اقدام کند. «نادر ایرجی» ادامه می‌دهد: برخی از خانه‌های این محله به شدت فرسوده و امکان بازسازی آنها فراهم شده است و شهرداری باید از این فرصت استفاده کند و با جلب رضایت مالکان، عرض کوچه‌ها را افزایش دهد. وی با بیان این‌که تردد خودروها در برخی از معابر محله بسیار دشوار است، ادامه می‌دهد: یکی از دلایل کاهش استقبال مردم به سکونت در محله‌های قدیمی از جمله محله رحیم‌آباد، کم عرض بودن معابر و فراهم نبودن شرایط ورود خودرو به داخل محله است. یکی دیگر از ساکنان این محله نیز با بیان این‌که کوچه‌های کم‌عرض، ارزش ملک در این محله را بسیار کاهش داده است بر ضرورت اجرای طرح بهسازی محله برای افزایش ارزش ملک تاکید می‌کند. «منصور قلندری» ادامه می‌دهد: وضعیت معابر به گونه‌‌ای است که بسیاری از جوانان را از سکونت در محله فراری داده و جمعیت محله رو به کاهش است. وی اظهار می‌کند: ساختار شهری هنگام شکل‌گیری این محله رعایت نشده اما امیدواریم با عنایت مسئولان شهرداری، از این به بعد جلوی توسعه نادرست محله گرفته و معابر استاندارد برای محله تعریف و اجرا شود.

تکمیل بلوار صابر
«مریم دهقان» از ساکنان این محله قدیمی هم بر ضرورت تکمیل بلوار صابریزدی تاکید می‌کند و می‌گوید: این بلوار در حد ترافیکی که از آن عبور می‌کند، ساماندهی نشده است. دهقان می‌افزاید: اجرای طرح ساماندهی بلوار صابریزدی مدت‌ها به طول انجامیده است و شهروندان از وضعیت نامطلوب آن راضی نیستند؛ از این رو شهرداری باید برای ساماندهی آن سرعت عمل بیشتری به خرج دهد. وی با اشاره به اهمیت این بلوار در مدیریت ترافیک شهر، بر ایمن‌سازی، نصب سرعت‌گیرهای استاندارد، اصلاح سنگ جدول‌ها، حاشیه‌سازی و سایر نیازهای بلوار تاکید می‌کند.

ساماندهی مخروبه‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها
«حمید امیری» از کیفیت جمع‌آوری زباله در این محله نسبتا کوچک گلایه می‌کند و می‌افزاید: شاید بخشی از این مشکلات، متوجه رعایت نکردن برنامه جمع‌آوری زباله از سوی شهروندان است، اما در هر صورت زباله‌هایی که در محله رها می‌شوند، نیاز به جمع‌آوری دارند. این ساکن محله رحیم‌آباد ادامه می‌دهد: در تمام روزهای هفته، شاهد انباشت زباله در برخی از نقاط محله از جمله ورودی کوچه‌ها، داخل و اطراف زمین‌های رها شده و حتی نزدیک به تیرهای برق هستیم که برای همسایگان آنها، ایجاد مزاحمت می‌کند. این شهروند با اشاره به درخواست‌های مکرر از اهالی محله برای قرار ندادن زباله‌ها در نقاط مزبور، می‌افزاید: به این ترتیب گاهی زباله‌ها چند روز هفته در این نقاط باقی می‌مانند تا روز جمع‌آوری زباله فرا برسد. وی این معضل را در روزهای پایانی هفته به ویژه روزهای جمعه شدیدتر می‌داند و می‌گوید: در صورتی که شهرداری باکس‌های ثابتی را برای جمع‌آوری زباله در محله نصب کند، بسیاری از مشکلات ناشی از رها کردن زباله‌ها در نقاط مختلف محله برطرف خواهد شد. یکی دیگر از شهروندان محله رحیم‌آباد هم از رها شدن نخاله‌ها و زباله‌ها در زمین‌های رها شده محله انتقاد می‌کند و از شهرداری می‌خواهد تا مالکان این زمین‌ها را مجبور به حصارکشی زمین‌ها کند. «ناصر یوسفی» ادامه می‌دهد: ساکنان خانه‌هایی که در جوار زمین‌های رها شده قرار دارند از مزاحمت شبانه‌روزی در امان نیستند و همواره نگران انتشار آلودگی‌ها به داخل خانه‌هایشان هستند،کما این‌که مواردی از ورود جوندگانی مانند موش از این زمین‌های رها شده، مشاهده شده است. وی می‌افزاید: مالکان این زمین‌ها حتی برای اهالی نیز شناخته شده نیستند و زمین‌ها را با هدف کسب ارزش افزوده بیشتر، به حال خود رها کرده‌اند و به حقوق سایر شهروندان هم احترام نمی‌گذارند. این شهروند می‌گوید: اگر شهرداری مالکان را به حصارکشی زمین‌ها ملزم کند، بسیاری از مشکلات ناشی از رهاکردن زباله‌ها در مخروبه‌ها از محله‌های شهر به ویژه محله رحیم‌آباد دور خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: البته ساکنان محله هم باید حقوق یکدیگر را رعایت و از قراردادن زباله‌هایشان در این مخروبه‌ها خودداری کنند چرا که آلودگی‌های ناشی از ایجاد این مرکز انباشت زباله، گریبان همه اهالی محله را خواهد گرفت.

مزاحمت ضایعاتی‌ها
یکی دیگر از ساکنان محله رحیم‌آباد هم از گلایه‌های مکرر شهروندان از فعالیت واحدهای ضایعاتی در این محله می‌گوید و می‌افزاید: متاسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت بی حساب این واحدها در منطقه مسکونی وجود ندارد. «طاهره حمیدی» با بیان این‌که محله مسکونی جای فعالیت مراکز ضایعاتی و رفت و آمدها و مزاحمت‌های آنها نیست، ادامه می‌دهد: پیگیری ساکنان محله برای بیرون راندن این مراکز نگهداری ضایعات تا به حال بی‌نتیجه‌ مانده است. رفت و آمدهای مکرر و سر و صدای ناشی از جابه‌جایی ضایعات، مردم محله را به تنگ آورده است و انتظار دارند مسئولان با بازدیدهای مکرر از محله، جلوی فعالیت غیرقانونی مالکان این گاراژها را بگیرند.

پاسخ مسئولان
آمادگی شهرداری برای تعریض معابر

مدیر منطقه یک شهرداری یزد با تایید کم عرض بودن بعضی معابر این محله از آمادگی شهرداری منطقه یک برای تعریض معابر براساس طرح تفصیلی بافت فرسوده شهر یزد خبر می‌دهد. «ابوالفضل کشفی» می‌گوید: عریض کردن کوچه‌ها بر اساس نقشه بافت فرسوده که از قبل در شهرداری تنظیم شده است، انجام می‌شود. وی ادامه می‌دهد: برای انجام عقب‌نشینی‌های پلاک‌ها، شهروندان باید از طریق مراجعه به واحد املاک شهرداری، درخواست خود را ارائه کنند تا با همکاری کارکنان شهرداری و ساکنان، امکان تعریض معابر ایجاد شود. مدیر منطقه یک شهرداری یزد با بیان این‌که برخی از زمین‌های رها شده در این محله دولتی هستند، ادامه داد: البته مالکان زمین‌های خصوصی نیز شناسایی شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: مالکان از شهرداری منطقه اخطار دریافت کرده‌اند و اگر برای حصارکشی اقدام نکنند، شهرداری بر اساس وظایف و برای تامین بهداشت و امنیت محله و رفع خطر، به حصارکشی زمین‌ها اقدام خواهد کرد. کشفی با بیان این‌که شهرداری هزینه حصارکشی انجام شده را از مالکان دریافت خواهد کرد، افزود: بنابراین به مالکان پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مجوز، عملیات حصارکشی را هر چه سریع‌تر انجام دهند. به گفته مدیر منطقه یک شهرداری یزد، شهرداری حمایت‌های لازم را از مالکان برای صدور پروانه حصارکشی انجام خواهد داد. وی تاکید کرد: شهرداری منطقه با تاکید شهردار و شورا ی اسلامی شهر یزد، زمین‌هایی را که مدت طولانی است بلاتکلیف مانده، در لیست سیاه قرار داده است و از هرگونه معامله این زمین‌ها جلوگیری می‌کند. مدیر منطقه یک شهرداری یزد درباره مرمت آسفالت معابر و آسفالت کردن کوچه‌های خاکی نیز می‌گوید: برای آسفالت کوچه‌های خاکی، اهالی باید با ارائه درخواست به شهرداری و انجام بررسی‌های لازم، سهم ۵۰ درصدی هزینه آسفالت را پرداخت کنند. وی درباره تکمیل بلوار صابریزدی نیز می‌گوید: عملیات ساماندهی این بلوار تا انتهای سال آینده به اتمام می‌رسد و اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در شهرداری منطقه یک در نظر گرفته شده است.

جمع‌آوری زباله‌ها در اسرع وقت
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد درباره زباله‌های موجود در محله رحیم‌آباد اظهار می‌کند: در صورتی که زباله‌ها در زمین‌های بدون دیوار ریخته شده باشند، با اعلام ساکنان به سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد، جمع‌آوری خواهند شد. « حمیدرضا رحیمدل» ادامه می‌دهد: کافی است ساکنان موارد را ازطریق با شماره ۳۶۲۳۲۳۳۴ به کارشناسان سازمان مدیریت پسماند اطلاع دهند تا به جمع‌آوری زباله‌ها در اسرع وقت اقدام شود. وی می‌افزاید: همچنین در صورتی که شهروندان موفق به ارتباط با سازمان مدیریت پسماند نشدند، می‌توانند با تماس با شماره ۳۷۲۵۰۰۲۰ موارد را اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. رحیمدل اظهار می‌کند: اما در صورتی که زباله‌ها در خرابه‌ها و مکان‌های دارای حصار ریخته شوند، ورود سازمان مدیریت پسماند به محدوده و جمع‌آوری زباله‌ها نیازمند دریافت مجوزهای قانونی است. وی می‌گوید: به شهروندان پیشنهاد می‌شود برای ساماندهی این زباله‌ها، با تهیه استشهاد محلی و ارائه آن به شهرداری، شرایط را برای ورود سازمان مدیریت پسماند و جمع‌آوری زباله‌ها فراهم کنند.

مجوز دار بودن فعالیت برخی ضایعاتی‌ها
مسئول اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد می‌گوید: بعضی از واحدهای خرید و فروش ضایعات در شهر دارای مجوز هستند و برخی از آنها مجوزی دریافت نکرده‌اند. «سیدمحمد میرجلیلی» با تاکید بر این‌که شهرداری توانایی برخورد با واحدهای ضایعاتی دارای مجوز را ندارد، می‌افزاید: این واحدها در صورتی که از سوی شهرداری پلمب شوند نیز مجوز بازگشایی دریافت خواهند کرد. وی اظهار می‌کند: برای مدیریت و ساماندهی فعالیت ضایعاتی‌ها در شهر، جلساتی با فرمانداری یزد برای متمرکز کردن این ضایعاتی‌ها انجام شده است اما متاسفانه تاکنون نتیجه خاصی حاصل نشده است.  این مسئول ادامه می‌دهد: در صورتی که این واحدهای ضایعاتی به خارج از شهر منتقل شوند، مشکلی از فعالیت آنها متوجه زندگی شهروندان نخواهد شد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..