گلایه کاسبان از فعالان صنفی بدون پروانه:

افزایش واحدهای صنفی غیرمجاز در یزد

اتاق اصناف مرکز استان برای پروانه‌دار کردن واحدهای صنفی بدون پروانه، طرح اعطای تخفیف به فعالان صنفی را به مناسبت دهه فجر به اجرا درآورده است چرا که بیش از 5600 واحد صنفی غیرمجاز در شهرستان یزد فعال هستند.

به گزارش یزدی نیوزبر اساس این مصوبه اتاق اصناف مرکز استان فعالان صنفی بدون پروانه که تا پایان بهمن‌ماه سال جاری به دریافت پروانه اقدام کنند، از تخفیف ۵۵‌درصدی ورودیه اتحادیه‌ها بهره‌مند خواهند شد. فعالیت صنوف غیرمجاز یکی از مشکلات این روزهای فعالان صنفی استان به ویژه شهر یزد است چرا که پیش‌بینی می‌شود، از مجموع ۶۰ هزار واحد صنفی فعال در استان، نیمی از آنها در شهرستان یزد مستقرند.
کسبه‌ای که حقوق قانونی فعالیت صنفی را پرداخت کرده‌اند از فعالیت فعالان غیرمجازی که بدون دریافت پروانه و پرداخت هزینه‌های کسب و کار، در کنار آنها به فعالیت مشغولند، ناراضی هستند.
با توجه به حذف قانون حریم صنفی، شکل‌گیری واحدهای صنفی غیرمجاز تشدید شده است از این رو اعتراضات فعالان صنفی مجاز و دارای پروانه افزایش یافته است.

گلایه کاسبان از فعالان صنفی بدون پروانه
یکی از فعالان صنفی خیابان آیت‌الله کاشانی می‌گوید: برداشتن قانون حریم صنفی، سبب افزایش تعداد فعالان صنفی غیرمجاز در نقاط مختلف شهر شده و فرصت رقابت یکسان را از کاسبان سلب کرده است.
«رضا نجفی» می‌افزاید: این روزها هر فردی که بیکار می‌شود، برای خود دکانی باز کرده و به فعالیت صنفی می‌پردازد بدون این‌که حاضر باشد هزینه‌های کسب و کار قانونی را پرداخت کند.
وی ادامه می‌دهد: این وضعیت در شرایط رکود اقتصادی حاکم بر بازار، فشار بازار بر فعالان اقتصادی مجاز و قانونی را تشدید کرده است به طوری که همگی خواستار شناسایی واحدهای غیرمجاز و تلاش برای پروانه‌دار کردن آنها هستند.
این مغازه‌دار یزدی اظهار می‌کند: اتاق اصناف مرکز استان باید برای شناسایی این کاسبان غیرمجاز و پروانه‌دار کردن آنها با جدیت وارد شود تا فضای صنفی بیش از این شلوغ نشود.
وی با بیان این‌که در برخی از صنوف دیگر پروانه صادر نمی‌شود، ادامه می‌دهد: رشد واحدهای صنفی غیرمجاز سبب شده که سیاست‌های استان برای کنترل واحدهای صنفی اجرا نشود و آمار واحدهای صنفی استان به ویژه در شهر یزد روز به روز افزایش یابد.

ضرورت آسان‌سازی شرایط دریافت پروانه
یکی دیگر از کاسبان یزدی هم خواستار فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پروانه‌دار کردن واحدهای صنفی می‌شود و می‌افزاید:بسیاری از کاسبان بدون‌پروانه به دلیل طولانی بودن مسیر دریافت پروانه و پرداخت هزینه‌های گزاف از اقدام برای دریافت پروانه گریزانند.
«محمدعلی زابلی» ادامه می‌دهد: آنها عقیده دارند که اتاق اصناف باید با حمایت از فعالان صنفی شرایط را برای صدور پروانه صنفی مهیا کند تا از رشد واحدهای صنفی غیرمجاز جلوگیری شود.
وی می‌افزاید: پرداخت هزینه‌های گزاف کسب و کار با توجه به رکود بازار و نداشتن مشتری، برای بسیاری از فعالان صنف، دشوار است از این رو اتاق اصناف باید با حمایت از کاسبان، هزینه‌های دریافت پروانه را کاهش دهد تا تقاضا برای دریافت پروانه افزایش یابد.

شناسایی واحدهای بدون‌پروانه در مرکز استان
رئیس اتاق اصناف مرکز استان تعداد واحدهای صنفی بدون‌پروانه شهرستان یزد را ۵۶۰۰ واحد پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: اتاق اصناف در تلاش برای فراهم کردن شرایط لازم برای پروانه‌دار کردن واحدهای بدون پروانه صنفی است.
«مهدی باغستانی» اظهار می‌کند: اتاق اصناف مرکز استان برای حمایت از فعالان صنفی بدون‌پروانه، پیشنهادی را به کمیسیون نظارت بر اصناف استان مبنی بر ارائه تخفیف به متقاضیانی که در ایام دهه فجر برای دریافت پروانه صنفی اقدام کنند، ارسال کرده است.
وی با اشاره به موافقت با پیشنهاد اتاق اصناف و اعطای مهلت به فعالان صنفی تا پایان بهمن‌ماه، بیان می‌کند: فعالان صنفی بدون‌پروانه استان که تا پایان بهمن‌ماه برای دریافت پروانه اقدام کنند، از تخفیف ۵۵ درصدی ورودیه تمام اتحادیه‌های صنفی برخوردار خواهند شد.
باغستانی تاکید می‌کند: البته کاسبانی که در این مهلت برای دریافت پروانه اقدام می‌کنند باید تمام مراحل صدور پروانه را تا اسفند ماه سپری کنند در غیر این صورت هزینه ورودیه به اتحادیه به طور کامل از آنها دریافت خواهد شد.
وی درباره فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای صدور پروانه‌های ساختمانی، ادامه می‌دهد: با شرایطی که فراهم شده است، هر فعال صنفی می‌تواند در طول ۱۵ روز پروانه کسب دریافت کند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان از تلاش برای شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه از سوی اتحادیه‌های صنفی با همکاری واحد بازرسی اتاق اصناف مرکز استان خبر می‌دهد.
وی می‌افزاید: واحدهای صنفی موظف هستند که قبل از شروع به فعالیت صنفی به دریافت پروانه اقدام کنند اما با برداشتن قانون حریم صنفی، کاسبان ابتدا وارد فضای کسب و کار می‌شوند و سپس برای دریافت پروانه اقدام می‌کنند.
باغستانی با بیان این‌که کاسبان غیرمجاز در همه اتحادیه‌های صنفی استان وجود دارند، ادامه می‌دهد: بیشترین فعالان صنفی استان در صنوف لبنیات و پوشاک فعالیت می‌کنند.

تخفیف برای پرداخت حق عضویت اتحادیه‌های صنفی
«مهدی باغستانی» رئیس اتاق اصناف مرکز استان از تخفیف ۲۰ درصدی برای پرداخت حق عضویت اتحادیه‌های صنفی استان به کسبه مرکز استان خبر می‌دهد. وی ادامه داد: به این ترتیب فعالان صنفی که تاکنون حق عضویت در اتحادیه‌ها را پرداخت نکرده‌اند به این مناسبت در صورت پرداخت بدهی‌های حق عضویت، از تخفیف ۲۰ درصدی تا پایان بهمن‌ماه برخوردار خواهند شد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..