عارف:با اصولگرایان به هیچ عنوان ائتلاف نمی‌کنیم

به گزارش یزدی نیوزراهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم همان نقشه راه آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ است؛ «اتحاد و اجماع». همین بود که بازیگران سیاسی اصلاح‌طلب اقدام به تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی و واگذاری فرآیند انتخاب کاندیدا در استان‌ها کردند. اگرچه ردصلاحیت ٩٩ درصدی کاندیداهای اصلاحات راه سختی را برای موفقیت رفرمیست‌های سیاسی ایران ایجاد کرد اما این دلیلی نشد تا اصلاح‌طلبان بازی انتخابات را رها کنند. آنها در عصر عسرتی که از سر گذرانده‌اند امروز بهتر از هر زمان دیگری می‌دانند که سیاست، علم تبدیل ناممکن‌ها به ممکن‌هاست. بر همین اساس بود که جدای از بررسی رزومه کاندیداهای گمنام و بر حسب ضرورت میدان انتخابات اقدام به ائتلاف انتخاباتی با حزب اعتدال و توسعه (حامیان حسن روحانی) کردند. محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و امید شماره یک اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس عصر روز گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» از آخرین جزییات لیست انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه خبر داد. به گفته محمدرضا عارف این لیست انتخاباتی در صورت مشارکت ٧٠ درصدی مردم تهران به موفقیت کامل خواهد رسید. به اعتقاد عارف  اگرمشارکت پایین باشد اصولگرایان دوباره مجلس را می‌گیرند و این را مقدمه‌ای برای یک دوره‌ای شدن دولت روحانی می‌داند. عارف همچنین در این گفت‌وگو خبر احتمال ائتلاف با اصولگرایان را رد کرد و گفت: «با اصولگرایان به هیچ عنوان ائتلاف نمی‌کنیم.» عارف در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد هیچ ائتلافی با صدای ملت نخواهد داشت. رییس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اما علی مطهری را یک استثناء دانست که با دیدگاه‌هایی نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌تواند در لیست جای بگیرد. نگرانی‌اش اما هزینه‌های انتخاباتی بود. گفت که اصلاح‌طلبان به کانون‌های رانت اقتصادی وصل نیستند و بر خلاف رقیب نتوانسته‌اند خیابان‌های تهران را با بنرهای زرد رنگ بپوشانند. اما امیدوار بود کمک‌های بدون مطالبه‌گری از سوی خیرین برسد و باری از دوش ستاد برداشته شود.

 
 
 
   در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی شما فکر می‌کنید شرایط مشارکت مردم به چه شکل باشد؟
انتظار ما از همه چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها این است که مردم را به حضور حداکثری دعوت کنند. این حضور برای ما خیلی مهم است. شرایط کشور و مسائلی که در منطقه داریم ایجاب می‌کند با حضور گسترده مردم حماسه‌ای باشکوه‌تر از خرداد ٩٢ توسط مردم عزیز کشورمان رقم بخورد.
   این درخواست و مشارکت حداکثری کمتر از سوی اصولگرایان مورد توجه است. علت آن چیست؟
طبیعی است. درصد مشارکت پایین یعنی پیروزی رقیب و پیروزی آنها یعنی تقابل دوباره مجلس با دولت. و دولت با چالش‌های بیشتر و بدتری مواجه خواهد شد. این را مردم باید بدانند که در صورت پیروزی آنها چه بر سر دولت منتخب‌شان می‌آید.
   و این مقدمه‌ای است برای یک دوره‌ای شدن دولت روحانی؟
بخشی از جریان اصولگرا خودشان هم این را بارها گفته‌اند و نقشه‌شان را بر ملا کرده‌اند.
 
 
   آخرین وضعیت لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای تهران چگونه است؟
در مورد بستن لیست تصمیم گرفتیم بر اساس شاخص‌های علمی کاندیداها را معین کنیم. به همین دلیل طرح فام (فرم ارزیابی مجلس) ‌را با رویکرد کاملا علمی تهیه کردیم که در آن به کلیه ویژگی‌ها، برجستگی‌ها و سابقه فرد امتیاز دادیم. قرار بود بر اساس این امتیازات لیست بسته شود. مبنای قضاوت هم همین لیست بود. اما با توجه به رد صلاحیت‌هایی که اتفاق افتاد پیش‌بینی می‌کردیم بخشی از دوستان برگردند. باید منتظر می‌ماندیم تا نتیجه روشن شود. در عین حال همزمان در تهران فراخوان دادیم کسانی که می‌خواهند در لیست اصلاحات قرار گیرند اعلام آمادگی کنند. حدود ٣٠٠ نفر درخواست دادند. بررسی‌های اولیه انجام شد بیش از ١٣٠ نفر برای مصاحبه دعوت شدند و از آنها رزومه دریافت شد. بر اساس همان شاخص‌های فام ارزیابی انجام شد. در مرحله اول به ١٠٠ نفر رسیدیم و بعد ٦٠ نفر و سپس ٤٠ نفر در اولویت دوم انتخاب شدند. روی ٦٠ نفر کار کردیم که به تعداد کمتری رسیدیم. همزمان موضوع ائتلاف با حامیان دولت مطرح شد.
   این بحث نخستین بار توسط شما مطرح شد یا حامیان دولت؟
از ابتدا وقتی شورای عالی را تشکیل دادیم حزب اعتدال و توسعه را هم دعوت کردیم. یک جلسه آمدند و بعد دیگر شرکت نکردند اما از اول نگاه‌شان هماهنگی و همکاری با هم بود. ما در ساز و کار استان‌ها از ابتدا حامیان دولت را دیدیم. این‌بار ما تصمیم گرفتیم در تهران دخالتی نکنیم و در استان‌ها عنوان شوراهای ما «اصلاح‌طلبان و حامیان دولت» شد. در هر حوزه هم احزاب و نخبگان اصلاح‌طلب و حامیان دولت حضور داشتند. اما در تهران بحث خاصی داشتیم که مسوولیت بستن لیست به عهده هیات رییسه شورا گذاشته شد. احساس می‌شد که حامیان دولت و به خصوص حزب اعتدال و توسعه قصد دارد لیست جداگانه‌ای بدهد. در همه مواضع و صحبت‌های ما این تاکید وجود داشت  که ساز و کار ٩٢ را که ائتلاف ارزشمندی شکل گرفت ادامه دهیم. بنای ما از اول لیست مشترک با حامیان دولت بود منتها دوستان گاهی این رویکرد را عنوان می‌کردند و گاهی هم عنوان می‌کردند بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل لیست می‌بندیم. با توجه به شرایطی که هر دو گروه بعد از رد صلاحیت‌ها با آن مواجه شدیم ضرورت لیست مشترک بیشتر حس شد.
 
 
   به جز رد صلاحیت‌ها چه وجه مشترک دیگری با اعتدال و توسعه دارید؟
آنها ساز و کار خودشان را دارند. اما در هدف‌گذاری مشترک بودیم و هستیم. ما در لزوم حفظ سرمایه ٩٢ کاملا مشترک هستیم. ما معتقدیم آن سرمایه متعلق به اصلاح‌طلبان است یا می‌توانیم بگوییم سهم بزرگی از این سرمایه متعلق به جریان اصلاحات است. اعتدالیون هم نقش داشتند. حزب اعتدال و توسعه حامی آقای روحانی بود. هر دو معتقد بودیم مجلسی باید سر کار بیاید که دولت را در رسیدن به برنامه‌هایش کمک کند.
  این نگاه ایجابی بود. آیا در اهداف سلبی هم مشترکاتی دارید؟
نگاه درون جریانی ما این بود که لیست‌مان باید کاملا اصلاح‌طلب باشد. طبیعتا اگر بحث ائتلاف مطرح شود ساز و کار تغییر می‌کند. ما نام ائتلاف‌مان را ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گذاشتیم. در روزهای اخیر که بحث ائتلاف پیش آمد ساز و کار جدید را تعریف می‌کنیم. هر دو طرف به دنبال شکل گرفتن مجلس معتدل هستیم.
 
 
   تعریف شما از معتدل چیست؟ در جریان اصولگرایی خیلی از گروه‌ها که امروز در لیست آنها هم حضور پررنگی دارند آرزوی مرگ اصلاحات را داشتند.
ما برای هیچ‌کس آرزوی مرگ نداریم. گفتمان اصلاحات با شعار زنده‌باد سازگاری دارد نه مرگ. نگاه ما ایجابی است و می‌دانیم گفتمان اصلاحات می‌تواند راه پیشرفت دولت و توسعه کشور را هموار کند و در عین حال هزینه‌های جریانات تند و مواضع دو سال اخیرشان که موانع جدی برای دولت ایجاد کردند را دیدیم. برجام دستاورد بزرگی برای ملت است و می‌توانستیم آن را بهتر برای مردم معرفی کنیم. ولی یک جریان در مجلس این امکان را از دولت گرفت که در جامعه نشاط پیدا کند. ما فکر می‌کنیم به طور طبیعی با حضور اکثریت اصلاح‌طلبان در مجلس خود به خود آنها حذف می‌شوند. موضع ما حمایت از برجام است. می‌خواهیم مجلسی روی کار بیاید که به دولت کمک کند تا برجام به بهترین نحو اجرا شود و دستاوردهایی که برجام در بخش‌های مختلف خواهد داشت حداکثر استفاده بشود.
  اگر فرض کنیم لیست ائتلافی رای بیاورد کف رایی که برای لیست متصور هستید چقدر است؟
ما در کل کشور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌مان بالای ٧٠ درصد است و تهران را می‌توانیم بالای ٦٠ درصد یعنی بیش از سه میلیون رای‌دهنده تصور کنیم.
  حضور حداکثری مردم چرا اهمیت دارد؟
پشتوانه انقلاب ما مردم هستند. تحلیل غربی‌ها این است که حضور مردم پای صندوق رای نشان‌دهنده مشروعیت نظام است. اتفاقی که بعد از خرداد ٩٢ افتاد را ببینید. غرب تمکین کرد پای میز مذاکره بیاید و ساز و کار مذاکره با ما را هم پذیرفت. ابرقدرت‌ها یک سوی میز و یک کشور در حال توسعه طرف دیگر میز نشستند. من مطمئنم این نتیجه حضور مردم بود. غرب با وجود همه تبلیغاتی که در مورد فاصله گرفتن مردم کرد دید که بالای ٧٠ درصد مشارکت کردند. ما امیدواریم همین فضا و بلکه بهتر از آن شکل گیرد.
 
 
  فارغ از بحث مشروعیت تحلیل شما از نسبت مشارکت در انتخابات و احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان چیست؟
بر اساس تحلیل آمار ادوار گذشته انتخابات تا حدود ٥٠ درصد مشارکت مردم عموما رای تکلیفی‌ها هستند. در این بازه حدود ٢٦ درصد متعلق به اصلاح‌طلبان و ٢٤ درصد متعلق به اصولگرایان است. البته دوستان اصولگرای ما هم تقریبا برعکس همین تحلیل را دارند و سهم خودشان را بیشتر می‌دانند. از ٥٠ درصد به بالا شانس ما به طور طبیعی بالا می‌رود و می‌توانیم آرای بالای ٥٠ درصد به نسبت دو به یک بین ما و اصولگرایان تقسیم می‌شود. به همین دلیل برای ما حضور حداکثری بسیار مفید است. اگر ما بتوانیم به جای ٦٠ درصد ٧٠ درصد مردم را ترغیب به رای دادن کنیم شرایط بهتر هم می‌شود و در آن ١٠ درصد حدود ٧ تا ٨ درصدش متعلق به اصلاحات است.
   ما در مجلس نهم ١٨ نماینده با رای کمتر از ٣٥٠ هزار نفر داشتیم. اگر مفروض بگیریم ٦٠ درصد تهرانی‌ها در انتخابات شرکت کنند چه تعدادی از لیست شانس پیروزی دارند؟
پیش‌بینی سخت است اما ما خوشبینیم که اگر بتوانیم ٧٠ درصد مشارکت جلب کنیم اکثریت لیست ما در دور اول رای می‌آورند. فضایی هم که در کل کشور و به ویژه تهران شاهدیم این را تایید می‌کند.
 
 
   همزمانی این دو انتخابات و نوشتن ٤٦ اسم سر صندوق برای رای‌دهندگان کار مشکلی است و عموما رای‌دهندگان تمام ٤٦ نام را نمی‌نویسند. برای این مشکل چه راه‌حلی وجود دارد؟
در گذشته که این دو انتخابات جدا بود خیلی‌ها لیست را کامل نمی‌نوشتند. الان به جز ٣٠ نفر مجلس ١٦ نفر هم برای خبرگان باید بنویسند. برای ما بسیار مهم است که نام هر ٤٦ نفر نوشته شود. خواهش ما از مردم این است که ١٠ دقیقه وقت بگذارند. هم لیست ٣٠ نفره تهران برای ما مهم است و هم ١٦ نفر خبرگان. رای خبرگان هم ان‌شاء‌الله بالا باشد.
 
 
  ١٦  نفر خبرگانی که جریان اصلاحات حمایت می‌کند همان لیست آیت‌الله هاشمی است؟
بله. ما در جلسه اخیر شورا تصویب کردیم از لیست مشترک آقای هاشمی، مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم حمایت کنیم. هر نامی برای آن انتخاب شود ما در کل کشور از این لیست حمایت می‌کنیم و توصیه می‌کنیم مردم به آن لیست رای دهند.
   شما در مجمع با برخی آقایان دوستی خاصی دارید. اگر لیست اصولگرایان رای نیاورد چه پیام سیاسی دارد؟
رفاقت ما با همه کسانی است که آرمان‌ها و ارزش‌های نظام را قبول دارند اما رفاقت را با اختلاف نظرهای سیاسی خلط نمی‌کنیم. اتفاقا مشکلاتی که در گذشته کشور با آن مواجه شد همین بود که برخی رفاقت‌شان را در کار سیاسی دخیل کردند و به حب و بغض تبدیل شد. ما می‌گوییم راهکار حل مشکلات کشور حاکمیت تفکر اصلاحات است. تجربه گذشته نشان داده جریان اصولگرا به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند. عملکرد هشت سال دولت نهم و دهم را ببینید. به صورت واضحی نشان می‌دهد که قانون برنامه و سیاست‌های کلی نظام را کنار گذاشتندو بدهی‌های کلانی را برای دولت آقای روحانی به ارث گذاشتند. اما عملکرد ٨ سال دولت اصلاحات را ببینید. در هر شاخصی نگاه کنید عملکرد ما روشن است. من بر این باورم که این دو جریان حذف شدنی نیستند. بعد از اتمام هر رویداد سیاسی باید با رفاقت و دوستی کشور را اداره کنیم. ما اگر در مجلس اکثریت را به دست بیاوریم حتما از اصولگرایان هم استفاده خواهیم کرد. اما شما رفتار اصولگرایان را در شورای شهر ببینید. در تهران ما ١٣ تا ١٤ عضو اصلاح‌طلب داریم اما آیا آنها کمترین نقشی در اداره شورای شهر تهران دارند؟ ما رفتارمان با رقیب این‌گونه نخواهد بود و حتما در هیات رییسه و اداره کمیسیون‌ها از اصولگرایان استفاده خواهیم کرد. ما اعتقاد به تحمیل اراده و دیکتاتوری اکثریت نداریم. شرایط کشور ما به گونه‌ای نیست که یک جریان سیاسی بتواند به تنهایی کشور را اداره کند. اما پیام سیاسی این اتفاقی که گفتید این است که مردم تفکر اصلاح‌طلبی را برای اداره کشور مفید می‌بینند.
 
 
   شما چقدر علاقه دارید اصولگرایان رای نیاورند؟
ما علاقه داریم اقبال مردم به لیست خودمان باشد. خود به خود طرف مقابل این خواسته، رای نیاوردن رقیب است. اما ما فکر می‌کنیم با رقابت اخلاقی می‌توانیم این بازی را به برد – برد تبدیل کنیم. مبنا منافع ملی است و هر کس رای آورد باید قدردان مردم باشد و به فکر حذف رقیب نیفتد.
   برسیم به لیست انتخاباتی ائتلاف. الان در چه وضعیتی به سر می‌بریم؟
جلسه‌ای قرار بود امروز (شنبه) بعد از ظهر باشد که به دلیل مشغله دوستان به شب موکول شد. ما امیدوار بودیم که امشب (شنبه) لیست را ببندیم اما به دلیل تاخیر در جلسه عملا روز یکشنبه لیست را اعلام می‌کنیم. ما تا پیش از نهایی شدن لیست هیچ اسمی اعلام نمی‌کنیم. ما نه می‌خواهیم سهم‌خواهی کنیم و نه به سهم‌خواهی‌ها پاسخ می‌دهیم. مبنای ما تفاهم است. حزب اعتدال و توسعه نمایندگانی به هیات رییسه شورای عالی معرفی کرده‌اند که ما مشغول تعامل و تفاهم برای بستن لیست هستیم. خوشبختانه حدود ٨٠ درصد نفراتی که آنها اعلام کردند با لیست ما مشترک است. امیدواریم در جلسات آتی روی آن ٢٠ درصد باقیمانده هم به تفاهم برسیم. الان در حال بررسی روی کاندیداهای اختصاصی خودمان هستیم امیدواریم به نتیجه برسیم.
  وقتی نام ائتلاف تغییر کند آیا در گستره وسیع جدیدی که تعریف می‌شود اصولگرایان معتدل هم وارد لیست خواهند شد؟
ما از ابتدا بحث‌مان این بود که با اصولگرایان رقابت می‌کنیم.
 
 
   البته شما اول پیشنهاد ائتلاف دادید.
من یک سال و نیم قبل ائتلاف نسبی را پیشنهاد دادم. گفتم ٣٠ نفر در کل کشور مشترک داشته باشیم که این لولای وصل دو جناح در اداره مجلس باشد اما دوستان استقبال نکردند و برخورد سردی داشتند. پس از آن ما هم گفتیم لیست‌مان اصلاح‌طلبانه خواهد بود و موضوع ائتلاف را کنار گذاشتیم. امروز از آن مرحله عبور کرده‌ایم.
   امکان بازگشت به آن تئوری وجود دارد؟
امروز دیگر خیر. الان وقت ائتلاف با اصولگرایان نیست.
   با این رد صلاحیت‌های گسترده و اینکه طیف آقای لاریجانی هم مصون نمانده و خودشان می‌گویند دستمزد بیرون آوردن برجام بود. با این شرایط هم قرار نیست ائتلافی صورت گیرد؟
آنها در برجام وظیفه‌شان را انجام دادند. مگر قرار بود کار دیگری بکنند؟ ما از آن متشکریم اما برجام دستاورد نظام بود و دولت سیاست‌های کلی نظام و اوامر رهبری را پیگیری کرد. آیا قرار بود مساله‌ای که دستاورد نظام است از مجلس بیرون نیاید؟ البته ما واقفیم که عده‌ای نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد و بابت مدیریت آقای لاریجانی و سایر دوستان هم ممنونیم اما اینگونه نیست که تصور کنید تصویب برجام در مجلس امتیاز ویژه‌ای برای برخی ایجاد می‌کند تا در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرند. خود آقایان در گذشته رییس مذاکره‌کنندگان ایرانی بودند. مجلس باید هم اینکار را می‌کرد. مجلس وظیفه‌اش را انجام داد. بنابراین لیست ما اصلاح طبلی است و اگر با حامیان دولت ائتلاف کنیم فقط با حزب اعتدال و توسعه مذاکره می‌کنیم و در لیست ما اصولگرایان نخواهند بود. در لیست ما نمایندگان اعتدال و توسعه خواهند بود.
 
 
   اگر حزب اعتدال و توسعه نمایندگانی معرفی کرد که در طیف اصولگرایان معتدل قرار می‌گیرند تکلیف چیست؟
در آن صورت ما تصمیم می‌گیریم که چه کنیم. اگر در جلسات و مشورت‌هایی که صورت می‌دهیم به نتیجه برسیم که حضور این افراد به نفع اصلاحات است قطعا ما کاری می‌کنیم که منافع ملی و مرزهای جریان اصلاحات هر دو رعایت شود. باید صبر کنید تا نتیجه مذاکرات و مشورت‌ها در سطوح مختلف روشن شود. ممکن است من به عنوان یک شخص مخالف باشم اما باید منتظر نتیجه فرآیند باشیم.
   تکلیف آقای مطهری چه شد؟
اجازه بدهید من در مورد اسامی صحبت نکنم. ما با هیچ حزبی جز اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه بنای مذاکره نداریم. بنابراین لیست مشترکی بین ما و صدای ملت شکل نخواهد گرفت. با این حال موضوع شخص آقای مطهری متفاوت است. ایشان دیدگاه‌هایی بسیار نزدیک به جریان اصلاحات دارد و در میان افراد اولیه ما خواهد بود اما تا نهایی نشده نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم.
   فرض کنید حامیان آقای لاریجانی، اعتدال و توسعه، صدای ملت و اصلاح‌طلبان با چهار لیست متفاوت وارد انتخابات شوند. در مقابل رقیب چه کار خواهید کرد با چهار لیست؟
فرض ما این است که باید با حامیان دولت یعنی حزب اعتدال و توسعه لیست مشترک بدهیم. ما در سال ٩٢ یک اقدامی انجام دادیم که باید آن را ادامه دهیم. این کار مورد استقبال مردم قرار گرفت و مردم توقع دارند که همان کار را انجام دهیم. ما دست‌مان را برای ادامه آن اقدام دراز کرده‌ایم. اگر نتیجه بگیریم همان کار را انجام می‌دهیم اگر نه هویت‌مان را فدای لیست نمی‌کنیم. مردم و جوانان از ما نمی‌پذیرند دست از هویت خودمان بکشیم.
 
 
   ائتلاف با اعتدال و توسعه پایین آوردن سقف اصلاح‌طلبی نیست؟
نه. در هیچ ائتلافی شما روی هویت‌تان خط قرمز نمی‌کشید. ائتلاف ساز و کار خودش را دارد. مصلحت کشور و حامیان دولت ائتلاف است. ما باید همان نقش را ادامه دهیم.
   جلسه نهایی چه زمانی برگزار می‌شود؟
امیدواریم صبح یکشنبه تصمیم نهایی را بگیریم.
   اسم ائتلاف چه خواهد بود؟
پیشنهاد ما این است که نامش را «ائتلاف ٩٢- گام دوم» بگذاریم. هر حزبی هم می‌تواند پایین لیست نام حزب خودش را در تبلیغات بگذارد.
    اگر تفاهم حاصل نشود؟
لیست ٣٥ نفره ما آماده است. شاید چهره‌های شاخص سیاسی اکثریت لیست ما را تشکیل ندهند اما همه چهره‌ها ارزشمند و نخبه هستند.
 
 
   هزینه‌های ستاد ائتلاف چگونه تامین می‌شود؟
ما با کانون‌های اقتصادی ارتباط نداریم یاد گرفته‌ایم روی پای خودمان بایستیم نه رانت‌های اقتصادی. ما یک شماره حساب اعلام کرده‌ایم. از مردم هم می‌خواهیم کمک کنند. برآوردهایی داشته‌ایم که بخشی از هزینه‌ها را احزاب و کاندیداها تامین کنند.
   اسپانسر ندارید؟
تا اینجا خیر، حالا ممکن است یک فرد خیر پیدا شود و کمک‌مان کند.
   اگر آن فرد خیر مطالباتی داشته باشد یا سهمیه‌ای از لیست بخواهد چطور؟
ابدا زیر بار چنین درخواست‌های نمی‌رویم. با هیچ شرطی کمک نمی‌پذیریم. شما ٢٢ بهمن دیدید که رقیب ما بنرهای متعددی داشت اما ما هیچ کاری نکردیم. فعلا مشکل اقتصادی داریم.
 
 
   لیست شما مورد حمایت چه کسانی است؟
ما امیدواریم لیست مورد حمایت همه بزرگان اصلاحات باشد. البته امضای شخصی نخواهد داشت. عکس حامیان لیست را هم که به دلایلی که می‌دانید نمی‌توانیم چاپ کنیم.
   شما در طول مصاحبه چندبار نام رییس دولت اصلاحات را بردید اما می‌دانید که محدودیت‌هایی وضع شده است. اگر وارد مجلس شوید قدرت لابی و چانه‌زنی‌تان با امروز متفاوت خواهد بود. آیا برای مرتفع کردن چنین مشکلاتی برنامه دارید؟
وظیفه مجلس نیست اما در رایزنی‌ها و تعاملات و مسیر اعتماد‌سازی که با حاکمیت داریم راه برای حل برخی مسائل از جمله ممنوع التصویری و مساله حصر هموارتر می‌شود.
   بدنه اجتماعی جریان اصلاحات می‌تواند امیدوار باشد؟
ما حتما برای رسیدن به تفاهم پیگیری می‌کنیم.
   نظر شما در مورد ریاست مجلس چیست؟
من سه دهه خدمت کرده‌ام و نشان داده‌ام در هر شرایطی مسوولیت خودم را انجام می‌دهم. از الان به ریاست فکر نمی‌کنیم.
 
 
   آیا شما این پتانسیل را دارید که در مجلس بخشی از بدبینی‌های موجود نسبت به اصلاح‌طلبان را رفع کنید؟
به دلایلی نوعی بدبینی پیش آمده و به نظر من زاویه گرفتن است. یکی از راهبردهای ما کاهش این بدبینی بوده است. بخشی از حاکمیت نباید احساس کند طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند رو در روی نظام قرار گیرند. به نظرم در طول این دوسال موفق بوده‌ایم. ما در مسیر ادامه این راهبرد هستیم و تا رفع همه بدبینی‌ها همین راهبرد را ادامه می‌دهیم. البته این به معنای نفی رقابت سیاسی با رقیبان اصولگرا نیست.
 
 
   از سال ٩٢ به این سو هر بار اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی‌شان به صحنه آمده جریان راست احساس وحشت می‌کند. این ترس چه هزینه‌هایی دارد؟
رشد فکری جریانات سیاسی ارتقا نیافته. رقیب فکر می‌کند اگر جریان اصلاح‌طلب به قدرت برسد آنها را از کانون‌های قدرت‌شان کنار می‌گذارد و این باعث وحشت‌شان می‌شود. آنها با سوبسیدی که در اختیار دارند تلاش خود را برای حذف جریان اصلاحات به کار می‌برند. برخی از تندروهای رقیب ما را تا تهمت به براندازی پیش بردند. رقابت غیر ارزشی همین است اما ما نمی‌توانیم ارزش‌ها را به خاطر اهداف کوتاه مدت سیاسی کنار بگذاریم. نتیجه این رفتار فاصله گرفتن مردم و جوانان از نظام و ارزش‌های اخلاقی است. باید این را دریابیم.
 فعالیت انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری سخت‌تر است یا مجلس؟
کار سنگین و سختی را در این ماه‌ها داشتم. برای نخستین بار یک شورا باید فرماندهی می‌کرد. خیلی کار پیچیده‌ای بود اما خدا کمک کرد. واقعا اگر بگویم در این چند ماه یک شب خواب راحت نداشتم بیراه نیست.
   همه آن تنش‌های قبلی رفع شد؟
در شورا مشکلی نداریم و عموما تصمیمات اجماعی است.
   از قبول ریاست شورا پشیمان نیستید؟
نه. من وظیفه‌ام را انجام دادم. دینم را به نظام و اصلاحات ادا می‌کنم.
 
 
   شما از معدود اصلاح‌طلبانی هستید که هنوز تحمل می‌شوید. گفتمان اصلاحات در مجمع چقدر طرفدار دارد؟
فضای کلی مجمع را در این ١٠ سال عموما کارشناسی و اجماعی دیده‌ام. تقریبا دو جریان اصلی روی راهبردهای کلی تقریبا اجماع داریم و اگر اختلافی داریم این اختلاف کاملا کارشناسی و به دور از قطب‌بندی‌های سیاسی است. این مدل موفقی است. در گذشته مواردی بوده که مساله سیاسی بوده و بحث‌ها سیاسی شده بود. در دولت اصلاحات نمونه این را داشتیم. نباید بگذاریم مسائلی مثل بودجه شورای نگهبان در دولت اصلاحات به یک تقابل جناحی درون مجمع تبدیل شود. باید مراقبت کنیم این مرجع عالیقدر را حفظ کنیم.
   این محصول مدل مدیریت آقای هاشمی است؟
قطعا شیوه مدیریت ایشان نقش برجسته‌ای در شکل گرفتن چنین فضایی دارد. خود اعضا نیز نقش مثبتی دارند. فضای مجمع دوستانه و کارشناسی است. مثلا وقتی بحثی مطرح می‌شود من، آقایان ناطق، حداد، میرسلیم و ولایتی با هم همفکری می‌کنیم و اگر پیشنهادی باشد یکی از ما ارایه می‌کند.
 
 
   گفتمان اصلاحات در مجمع چقدر محبوبیت دارد؟
به هر حال اکثریت اصولگرا هستند اما کسی خط و نشان نمی‌کشد و فضا انصافا دوستانه است. صادقانه می‌گویم حتی با اعضایی که در رسانه‌ها مواضع تندی می‌گیرند هم با رفاقت برخورد می‌کنیم.
   به عنوان مثال یک مقام مجمع امروز تندترین مواضع را علیه اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌کند و فردا صبح در مجمع با هم خوش و بش می‌کنید؟ شما هم به او نمی‌گویید این چه حرف‌هایی بود علیه ما زدی؟
حال و احوال می‌کنیم اما در گفت‌وگو‌های خصوصی با هم حرف می‌زنیم و مواضع‌مان را می‌گوییم. اتفاقا خیلی هم موثر است و فکر می‌کنم در تلطیف فضا موثر است.

بخش نظردهی بسته شده است..