سرطان سینه؛ شایع‌ترین سرطان در میان زنان یزدی

به گزارش یزدی نیوزیک کارشناس پرستاری، سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان مهاجم در میان زنان معرفی کرد و افزود: ازهر۸ زن، یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

زهرا زارع کارشناس پرستاری با بیان اینکه پیشرفت‌های بسیاری در مورد تشخیص زودهنگام و درمان مناسب این بیماری صورت گرفته است؛ گفت: این درحالیست که سرطان پستان، مهم‌ترین علت مرگ زنان را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد اهمیت بیماری سرطان پستان خاطر نشان کرد: این نوع سرطان به عنوان یک مشکل عمده بهداشتی قرن به شمار آمده که پس از بیماری‌های قلبی وعروقی، دومین علت مرگ را به خود اختصاص داده است.

زارع با اشاره به شیوع بالای این بیماری در ایران، تصریح کرد: سرطان پستان از نظر بالینی از یک مرحله مخفی طولانی عبور می‌کند؛ بنابراین با شناسایی وتشخیص این توده‌ها در مراحل اولیه، می‌توان جان بیمار را از مرگ نجات داد.

وی هشدار داد: خطر ابتلابه این بیماری برای زن‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان پستان در فامیل درجه یک خود داشته‌اند بیش از سایرین است.

کارشناس پرستاری با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته برای تعیین عوامل خطر ابتلا به سرطان اذعان کرد: تعدادی از عوامل خطرقابل تغییر، شناسایی و گزارش است.

زارع حفظ تعادل وزن بدن، فعالیت فیزیکی، شیردادن از پستان به نوزاد وپرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی را از جمله راهکارهای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان برشمرد.

وی غربالگیری را برای تشخیص زودهنگام بیماری مؤثر دانست وافزود: پژوهش‌ها نشان داده است که آزمایش پستان توسط پزشک، پرستار یا ماموگرافی می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

این کارشناس پرستاری با بیان اینکه زنان محور اصلی خانواده را تشکیل می‌دهند ومشکلات ناشی از این بیماری نه تنها خود فرد، بلکه سایر افراد خانواده را درگیر وبنیان خانواده را متزلزل می‌سازد، گفت: جراحی روش مؤثری در کنترل سرطان پستان بوده و متوقف کردن عوامل رشد، یکی از راه‌های اصلی درمان سرطان پستان است.

زارع هورمون‌درمانی وشیمی‌درمانی را از دیگر راه‌های متداول در درمان سرطان پستان برشمرد وافزود: سلول‌های سرطانی برای رشد خود، اغلب به عواملی که فاکتورهای رشد نامیده می‌شوند، وابسته هستند؛ شیمی درمانی به عنوان درمان جانبی به کنترل بیماری کمک کرده و می‌تواند میزان بقا را بهبود بخشد.

یزد بانو

بخش نظردهی بسته شده است..