آخرین آرایش انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان

به گزارش یزدی نیوزدر روزهای گذشته، با توجه به اینکه شورای نگهبان اسامی تایید و رد صلاحیت شگان کاندیداها را اعلام کرد، دو گروه رسما وارد فاز انتخابات شده اند، اما در این میان به نظر می رسد که جبهه اصول گرایی بیش از گروه رقیب تحرکات خود را آغاز کرده است و حتی لیست های انتخاباتی خود را در برخی از از شهر های بزرگ تکمیل کرده است.

 تنها ۱۷ روز دیگر به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری زمان مانده است، هر چه قدر زمان جلو تر می رود تحرکات در دو جبهه اصلاح طلب و اصول گرا بیشتر می شود و مرز بندی های بین دو جناح بییشتر به چشم می خورد.

در روزهای گذشته، با توجه به اینکه شورای نگهبان اسامی تایید و رد صلاحیت شگان کاندیداها را اعلام کرد، دو گروه رسما وارد فاز انتخابات شده اند، اما در این میان به نظر می رسد که جبهه اصول گرایی بیش از گروه رقیب تحرکات خود را آغاز کرده است و حتی لیست های انتخاباتی خود را در برخی از از شهر های بزرگ تکمیل کرده است.

از روز گذشته نیز با تکمیل شدن لیست شورای ائتلاف در شهر تهران و بعضی از کلان شهرهای دیگر نزیر اصفهان، برخی کاندیداهای وفادار به شورای اصولگرایی از جمله ابرهیم آقامحمدی، حسین ابراهیمیان و حجت الاسلام سقای، به احترام لیست نهایی شورا انصراف خود را از کاندیداتوری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.

به گزارش «تابناک»،با این وجود و صرف نظر از این اعتراضات انفرادی ،دو جریان و یا دو جمعیت دیگر اصولگرایی که ممکن است روزهای آینده قصد ارائه فهرست انتخاباتی در تهران را داشته باشند، یکی اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس کنونی هستند که با رصد فعالیت های انتخاباتی آنان می شود این گونه نتیجه گرفت که آنان به هر صورت در درصدد ارائه فهرست انتخاباتی در تهران هستند؛ حال ممکن است آنان یا به صورت مستقل فهرست خود را اعلام کنند و یا با ائتلاف با جریان اعتدالی در دولت به این کار مبادرت ورزند که هذر دوی این گزینه ها در حال حاضر محنمل به نظر می رسد.

از سویی دیگر در انتخابات مجلس در چهار سال گذشته در کنترل دو جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری، علی مطهری و دوستان نزدیک به وی ائتلاف صدای ملت را معرفی و با آن لیست در انتخبات مجلس شرکت کردند. این روزها اگر چه زمزمه پیوستن علی مطهری به لیست اصلاح طلبان به گوش می رسد، اما وی خود در چندین نوبت گفته است که وی لیست صدای ملت را ارائه خواهد کرد. این در حالی است که نام علی مطهری در لیست های کاندیداهای متقل نیز به چشم می خورد.

همه این احتمالات در کنار یک احتمال دیگر مطرح است و آن اینکه شورای ائتلاف اصولگرایان هم این انعطاف را خواهد داشت که در روزهای آینده در صورت ضرورت تغییراتی محدود را در لیست انتخاباتی خود ایجاد کند. چرا که این شورا در روزهای گذشته با تغییر در لیست خود و افزودن برخی چهره های جوان به این لیست، نشان داد که آمادگی های لازم برای تغییرات جدید را دارد.

با اینکه به نظر می رسد اتحاد به صورت کامل در جریان اصول گرایی ایجاد خواهد شد، خبر ها در جبهه رقیب کم رنگ تر است، اصلاح طلبان همچنان در انتظار تجدید نظر شورای نگهبان هستند، و امید وار هستند تا در روزهای باقی مانده شورای نگهبان قانون اساسی تغییراتی در لیست تایید صلاحیت شده ها ایجاد کند.

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتقاد دارد که هنوز زمان کافی برای بستن لیست منسجم باقی مانده و باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان بود، همچنین وی در باره زمان و چگونگی انجام آن نیز گفته است: اصلاح‌طلبان لیستی خواهند داد تا مردم با خیال راحت بتوانند به همه آن لیست رأی دهند و تا چند روز آینده با توجه به اینکه اعلام شده ممکن است تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا کند لیست خود را ارائه خواهیم کرد و چگونگی انتشار لیست و اجماع احتمالی با سایر جریان‌ها بماند برای زمانی که لیست اعلام عمومی شد.

آخرین تحرکان انتخاباتی دو جناح را در زیر دنبال کنید:

اصول گرایان:

حداد میخواهدرئیس مجلس شوداماچرخ بازیگر،بازیچه ها دارد

امیر محبیان، در گفت و گو با اعتماد با اشاره به فهرست منتشر شده از اصولگرایان برای شهر تهران و انتقادات وارد شده به آن، گفت: فهرست فعلی مطرح شده توسط ائتلاف اصولگرایان فعلا تنها فهرست است و در میان اصولگرایان هیچ کس ولو آنکه انتقادات جدی به فهرست کنونی داشته باشد، مایل نیست نقش وحدت‌شکن داشته باشد. این تحلیلگر مسائل سیاسی در مورد ترکیب فهرست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان و جای خالی برخی چهره‌های موثر این جریان، خاطرنشان کرد: به صورت روشن، علی لاریجانی در فهرست تهران نادیده گرفته شده است؛ اما به نظر من لاریجانی قصد درگیری با شورای ائتلاف را ندارد. محبیان در مورد میزان اقبال اصولگرایان به فهرست شورای ائتلاف، یادآور شد: منتقدان فهرست تهران بر این باورند که ظرفیت رای‌آوری این فهرست بیش از ٢٠درصد نیست .محبیان با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی حداد عادل در اردوگاه اصولگرایی گفت: طبعا حداد عادل وضعیت خود را در مجلس آینده خوب می‌بیند و خود را برای ریاست مجلس دهم آماده می‌کند زیرا به نظر می‌رسد توانسته تایید موتلفه و بعضی گروه‌های سنتی را هم داشته باشد؛ اما چرخ گردونه سیاست‌، بازی‌های بسیار دارد.

شعار اصولگرایان در انتخابات معیشت، امنیت و پیشرفت است

حداد عادل گفت: شعار اصولگرایان در این انتخابات «معیشت، امنیت و پیشرفت» است و این سه مفهوم ظرفیت این را دارد که مقاصد ما را در مجلس دهم در بر بگیرد.

حداد عادل با اشاره به تفکیک آماری نامزدهای فهرست اصولگرایان گفت: این فهرست شامل ۱۲ متخصص اقتصاد، ۶ نفر در حوزه اجتماعی، ۱۰ نفر متخصص حوزه فرهنگی و عده‌ای هم با تخصص علمی، فناوری و دفاعی هستند و همچنین ۲۵ نفر دارای درجه دکترای تخصصی و ۵ نفر بقیه نیز دارای کارشناسی ارشد و تحصیلات حوزوی هستند.

سخنگوی شورای ائتلاف با اشاره به حضور ۴ روحانی و ۶ خانم در لیست اصولگرایان تهران تصریح کرد: ۱۲ نفر از این فهرست جدید هستند که قبلا سابقه نمایندگی نداشته‌اند و ما سعی کردیم در ترکیب متوازنی بین کسانی که دارای سابقه نمایندگی هستند و چهره‌های جدید ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در بین این سی نفر ۴ نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۴ نفر بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۲ نفر بین ۵۰ تا ۶۰ سال، ۸ نفر بین ۶۰ تا ۷۰ سال و ۲ نفر بالاتر از ۷۰ سال سن دارند و متوسط سن فهرست اصولگرایان تهران ۵۴ سال و ۶ دهم سال است.

 حضور اصلاح‌طلبان را در مجلس تهدیدی برای نظام نمی‌دانیم

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم گفت: اگرچه اصلاح‌طلبان به عنوان حزب رقیب، تهدیدی برای اصولگرایان محسوب می‌شوند اما اصلاح طلبانی که به مجلس می‌آیند و رأی می‌آورند را به هیچ وجه تهدیدی برای نظام نمی‌دانیم.

باهنر یادآور شد: در بین اصولگرایان شاید ۳ یا ۴ گرایش جدی وجود داشته باشد کما اینکه در بین اصلاح‌طلبان هم گرایش‌های مختلفی هست که چون خط و مرزشان مشخص نیست آدم‌ها ممکن است خیلی راحت از این جریان به آن جریان منتقل شوند، بنابر این تعهدات حزبی و تشکیلاتی معمولا تعهدات قرص و محکمی نیست.

دعوت از کاندیداهای فهرست اصولگرایان در جلسه ماه آینده جامعه اسلامی مهندسین

محمدرضا باهنر در جلسه مشترک شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و شورای جام استان تهران که عصر روز دوشنبه در دفتر مرکزی جام برگزار شد، در واکنش به لسیت نهایی ائتلاف اصولگرایان در تهران، گفت: درمجموع تفاهم و وحدتی که در میان اصولگرایان به وجود آمد بسیار ارزشمند است. ما سعی کردیم در فهرست اصولگرایان در بخش‌های مختلف اعم از تخصص‌ها، جوانان، بانوان، روحانیت و… توازن ایجاد کنیم.وی افزود: البته هرکدام از دوستان ممکن است ایراداتی به این لیست بگیرند اما بالاخره این کار، کار سخت و نفس‌گیری بود.

لیست انتخاباتی رهروان ولایت تا آخر هفته نهایی می‌شود

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس از نهایی شدن لیست انتخاباتی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در تهران و شهرستان‌ها تا آخر هفته جاری خبر داد و تاکید کرد: به طور حتم با افراد معتدل جریان‌های سیاسی ائتلاف خواهیم کرد.

اصلاح طلبان:

چند اصلاح طلب دیگر تأیید صلاحیت شدند

پروانه مافی عضو حزب کارگزاران از تأیید صلاحیت خود از طرف شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تهران خبر داد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، با بررسی شورای نگهبان نام چهره‌هایی همچون الیاس حضرتی و پروانه مافی به میان تایید صلاحیت‌شدگان اضافه شد.

محمود صادقی، محسن دلاویز و حسن مهدوی از دیگر چهره‌هایی هستند که صلاحیت آنها برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید شده است.

فردای پایان اختلافاتمان به لیست نهایی خواهیم رسید.

صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در مورد زمان اعلام لیست نهایی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهارداشت: فردای پایان اختلافاتمان به لیست نهایی خواهیم رسید.

وی همچنین در مورد تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: در کل کشور ۲۷ تا ۲۸ نفر از اعضای حزب ندای ایرانیان برای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند.

مطهری سرلیست ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم شد

رئیس ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم گفت: مطهری سرلیست ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم شد.
مطهری سرلیست ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم شدحجت الاسلام محمدزارع  فومنی رئیس ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:  بر اساس مصوبه پارلمان مشورتی ائتلاف بزرگ  مردمی جریان سوم، علی مطهری به عنوان سر لیست انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جریان سوم در  تهران تعیین شد.

رئیس ائتلاف بزرگ مردمی جریان سوم گفت:  همچنین مقرر شد طی روزهای آینده لیست سی نفره جریان سوم  در تهران و سایر استانها اعلام شود.

تعیین لیست سی نفره تهران در جلسه اصلاح‌طلبان

یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به خبر نگار ایلنا گفت: بعد از آنکه بسیاری از شخصیت‌های موثر و شناخته شده و فعالان حزبی و صنفی و شخصیت‌های مرجع و شناخته شده رد صلاحیت شدند فراخوان‌هایی برای تعیین سی نفره اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها منتشر شد که بعد از آن جمع زیادی از افراد متخصص، استادان دانشگاه و مدیران بخش خصوصی به ستادهای اصلاح‌طلبان مراجعه کردند و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با توجه به فرصت کم باقی مانده با آنان مصاحبه کردند.

حدود سیصدنفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده در این مدت به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مراجعه کردند که در ‌‌نهایت بعد از چند مرحله پالایش هفتاد نفر از آن‌ها برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند که بر اساس معیارهایی امتیاز دهی شدند و ارزیابی اولیه از آنان صورت گرفت که در ‌‌نهایت امروز از ساعت سه آخرین جلسه برای انتخاب سی نفر نهایی از میان این هفتاد نفر برگزار خواهد شد.

برای ارائه لیست نهایی منتظر آخرین وضعیت تأیید صلاحیت‌ها هستیم

به گزارش «تابناک یزد»، محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری اصلاحات برای ارائه لیست نهایی خود در انتخابات منتظر آخرین وضعیت تأیید صلاحیت‌هاست و ممکن است این لیست با چند روز تأخیر نسبت به اصولگرایان لیست خود را ارائه کند.وی در خصوص چگونگی انتشار لیست اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان لیستی خواهند داد تا مردم با خیال راحت بتوانند به همه آن لیست رأی دهند و تا چند روز آینده با توجه به اینکه اعلام شده ممکن است تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا کند لیست خود را ارائه خواهیم کرد و چگونگی انتشار لیست و اجماع احتمالی با سایر جریان‌ها بماند برای زمانی که لیست اعلام عمومی شد.

بخش نظردهی بسته شده است..