افزایش دوربین‌های نظارت تصویری:

نقش موثر دوربین‌ها در کاهش تصادفات یزد/ آغاز صدور قبض‌های جریمه

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد، در سال جاری نزدیک به 40 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در شهر نصب کرد تا از سرعت حرکت خودروها در شهر بکاهد و از نیمه دیماه نیز بهره‌برداری آزمایشی از این دوربین‌ها به پایان رسید و قبض‌های جریمه در انتظار متخلفانی است که با سرعت مجاز در معابر شهر تردد نکنند.

به گزارش یزدی نیوزسرعت رانندگی در استان یزد، ۵ درصد از استان‌های دیگر بالاتر است و همین سرعت بالا باعث شده است که این استان حائز رتبه اول کشته‌های عابر پیاده هم باشد.

نقش موثر دوربین‌ها در کاهش تصادفات
نصب دوربین‌های ترافیکی با رویکرد بازدارندگی و کاهش سرعت رانندگی در شهرهای استان به ویژه شهر یزد، در دستور کار مدیران استان قرار گرفت و شهرداری یزد برای همراهی با این رویکرد، نصب دوربین‌های کنترل سرعت را در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.
اگرچه در بسیاری از استان‌های کشور تلفات معابر برون شهری به مراتب بیشتر از معابر درون شهری است اما نسبت تلفات درون شهری در استان نسبت به کل تلفات ۴۲ درصد است یعنی ۴۲ درصد از کشته‌شدگان در معابر شهری جان خود را از دست داده‌اند.
نصب تابلوهای حداکثر سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر در معابر شهر برای مدیریت سرعت ترافیک و سپس نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، به نظام‌مند‌کردن رانندگی در شهر یزد کمک کرده و این طرح در سایر شهرهای استان هم در دستور کار قرار گرفته است.
بسیاری عقیده دارند که با نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، سرعت رانندگان، تصادفات و به دنبال آن تلفات معابر شهر یزد به مراتب کاهش یافته است و برخی نیز این دوربین‌ها را ناکارآمد می‌دانند.
عده‌ای عقیده دارند که با رعایت نکردن سرعت مجاز، هرگز جریمه نشده‌اند این در حالی است که جز دوربین‌هایی که برای شروع طرح در زیرگذر میدان امام حسین(ع)، بلوار فقیه خراسانی در ورودی شمالی و بلوار جانباز در ورودی غربی شهر نصب شد، بقیه دوربین‌های ثبت تخلف سرعت تاکنون به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

آغاز صدور قبض‌های جریمه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد از پایان بهره‌برداری آزمایشی از دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در شهر یزد خبر داد و افزود: متخلفان منتظر دریافت قبض‌های جریمه برای رعایت نکردن سرعت مجاز باشند. «محمدرضا شفیعی» افزود: دوربین‌هایی که در ورودی‌های شمالی و غربی شهر و زیرگذر میدان امام‌حسین(ع) نصب شده است از ابتدای بهره‌برداری، به ثبت تخلف اقدام کردند و برای متخلفان قبض جریمه صادر شده است.
وی با بیان این‌که نزدیک به۴۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در شهر نصب شده است، ادامه داد: سایر دوربین‌های ثبت تخلف سرعت که در مراحل بعدی در شهر نصب شده تا نیمه دیماه به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و هیچ قبض جریمه‌ای برای متخلفان صادر نشده است. این مسئول حداکثر سرعت مجاز رانندگی در معابر شهر را ۶۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: رانندگانی که از نیمه دیماه با سرعت مجاز در شهر رانندگی نکرده باشند، جریمه می‌شوند.
شفیعی با بیان این‌که این دوربین‌ها به صورت خودکار تخلفات سرعت را ثبت می‌کنند، افزود: دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، همه معابر شهر را تحت نظارت دارند تا با شناسایی تخلفات رانندگان، جلوی بروز تصادفات را بگیرند و از آمار تلفات معابر شهری بکاهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد اظهار کرد: ترافیک تمام تقاطع‌های شهر با دوربین‌های نظارتی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری کنترل می‌شود و نیروهای راهور مستقر در مرکز کنترل ترافیک به‌صورت شبانه‌روزی تخلفات رانندگی را رصد می‌کنند.
وی با بیان این‌که سرعت غیرمجاز به صورت اتوماتیک در دوربین‌های ثبت تخلف سرعت ثبت می‌شود، از آشکارسازی محل نصب این دوربین‌ها برای اطلاع رانندگان خبر داد.
شفیعی ادامه داد: این دوربین‌ها در معابر پرترافیک و پرسرعت شهر از جمله بلوارهای شهید دشتی، امام‌جعفر صادق(ع)، شهید پاکنژاد، شهید دهقان، آیت‌الله مدرس، دهه فجر، دانشگاه، جمهوری، آزادگان، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی، کوثر، استقلال و ۱۷شهریور نصب شده است.

افزایش دوربین‌های نظارت تصویری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد همچنین با اشاره به نصب نزدیک به ۴۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در تقاطع‌ها و میادین شهر اعلام کرد: قرار است تا پایان بهمن‌ماه ۲۲ دستگاه دوربین نظارت تصویری در معابر شهر نصب شود.
به گفته وی جدیدترین دوربین‌های نظارتی شهر به‌تازگی در میدان شهید باهنر، میدان مهدیه و میدان طلائیه شهر نصب شده است تا نظارت تصویری بر میادین و تقاطع‌های شهر کامل شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..