سنگین بودن مالیات بر ارزش افزوده:

اختلاف طلاسازان یزدی با اداره امور مالیاتی یزد بالا گرفت/ تاثیر مصوبه بر بازار و زرگران استان

نایب رئیس اتحادیه طلافروشان استان در حالی از حذف شدن مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان و آب شده فروشان طلا و همچنین بازگشایی کارگاه‌های تعطیل شده خبر می‌دهد که رئیس مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی استان برداشت این اتحادیه از جلسه مشترک با آنها را نادرست می‌داند.

به گزارش یزدی نیوززرگرهای یزدی همواره از دریافت مالیات‌برارزش افزوده از فعالان صنف طلا در چند مرحله و کاهش تقاضا برای خرید طلا به همین دلیل، گلایه داشتند و این گلایه‌ها حتی به تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی استان هم منجر شد.
۲۶ آبان‌ماه امسال، جلسه مشترکی برای حل مشکل زرگران و اعتراضات آنها به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد که نتیجه آن، بر اساس گفته اتحادیه طلافروشان استان  ، مصوبه‌ای مبنی بر معافیت آب شده فروشان و تولیدکنندگان طلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود حال آنکه رئیس مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی استان این برداشت از جلسه مشترک را نادرست می‌داند.
در عین حال «سیدحسین دشتی» مدیر کل امور اقتصادی استانداری یزد مصوبات این جلسه را نتیجه نشست مشترکی می‌داند که صورتجلسه آن به امضای همه اعضای شرکت کننده از جمله نمایندگان اداره کل امور مالیاتی استان نیز رسیده است. وی با تایید این‌که مالیات بر ارزش افزوده طلا باید تنها از اجرت دریافت شود، ادامه می‌دهد: این درحالی است که اداره کل دارایی استان با توجه به این‌که ملاک تشخیص مالیات بر ارزش افزوده از اجرت مشخص نیست، مبنای تعیین مالیات را ارزش طلا قرار داده است.
دشتی اظهار می‌کند: تاکنون جلسات متعددی برای حل مشکلات زرگران و اعتراضات آنها به نحوه تعیین مالیات بر ارزش افزوده برگزار و به مصوباتی نیز ختم شده است اما مسئولان اداره کل امور مالیاتی استان بعد از جلسه و بررسی راهکارهای قانونی، مصوبات را با قوانین مالیاتی مغایر دیده و از قبول مصوبات سرباز زده‌اند. وی ادامه می‌دهد: هنوز اصلاحیه‌ای بابت صورتجلسه اخیر به اداره کل امور مالیاتی استان ارسال نشده است هر چند به صورت شفاهی اعلام شده که این صورتجلسه نیاز به اصلاحیه دارد.
مدیر کل امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری می‌افزاید: هر چند مصوبات استانی نقض کننده قانون نیست اما می‌توانیم در چارچوب این قوانین، تعامل برقرار کنیم و می‌توان در قالب تعاملات استانی برخی مسائل را برطرف کرد.

سنگین بودن مالیات بر ارزش افزوده
نایب رئیس اتحادیه طلافروشان استان نیز می‌گوید: مصوبات جلسه مشترک بین دستگاه‌های مسئول و صنف زرگر استان در استانداری به حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آب شده فروشان و تولیدکنندگان طلا منجر شد. «محمدحسین منتظری» می‌افزاید: تولیدکنندگان و آب شده فروشان طلا که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را از کسی دریافت نمی‌کنند، پس نباید آن را پرداخت کنند. به گفته او، این روال در کشور هم اجرا نمی‌شود اما در یزد اجرا می‌شد که خوشبختانه اصلاح شد. وی ادامه می‌دهد: حدود ۲۰ نفر آب شده فروش دربازار استان فعال هستند که طلای دست دوم را می‌خرند، استاندارد سازی کرده و عیار آن را می‌سنجند و به ازای هر مثقال ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند. چطور می‌توان انتظار داشت که به ازای هر مثقال ۴۶ هزار تومان مالیات‌برارزش افزوده پرداخت کنند.  منتظری با اشاره به رکود شدید در بازار طلای استان اعلام می‌کند: امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان هم اصلاح شود تا از رکود بازار طلا بکاهد.

غیرقانونی خواندن مصوبه
اما معاون ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی استان برداشت از مصوبه جلسه مشترک را نادرست و چنین مصوبه‌ای را غیرقانونی می‌خواند.
«مسعود اعتماد مقدم» می‌گوید: طلا فروشان یزدی راهکارها برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده آب شده فروشان در کمیته استانی در سال۹۰ را نپذیرفتند و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از این فعالان بر اساس مصوبات قانونی ادامه دارد. وی می‌افزاید: دریافت مالیات از این افراد قانون است و تا زمانی که قانون اصلاح نشود، مصوبات استانی، قانون را نقض نخواهند کرد. این مسئول ادامه می‌دهد: زرگران یزدی عقیده دارند که مالیات بر ارزش افزوده نباید از ارزش طلا دریافت شود در حالی که بر اساس قانون، میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ارزش طلا و دستمزد تعیین می‌شود. اعتماد‌مقدم در پاسخ به مستنداتی که در این خصوص به روزنامه همشهری ارائه شده است، می‌گوید: به استانداری اعلام کردیم که این برداشت از موضوع جلسه مشترک، صحیح نیست و نمی‌توان برای اصلاح این قانون در استان تصمیم گیری کرد.

تاثیر مصوبه بر بازار و زرگران استان
علی‌رغم تکذیب اداره امور مالیاتی استان، فعالان حوزه طلا از این مصوبه ابراز خوشحالی می‌کنند و به نظر می‌رسد که توجهی به گفته‌های مسئولان امور مالیاتی ندارند و معتقدند که از آنجا که این موضوع در جلسه مشترک مصوب شده است، پس اجرایی خواهد شد. یکی از زرگران یزدی می‌گوید: تعیین مالیات‌برارزش افزوده بر‌ای بر طلا، بدون هماهنگی با صنف طلافروشان، باعث کسادی بازار طلا شده و به مردم هم ضرر رسانده است.
«رضا سمسار» می‌افزاید: این در حالی است که مالیات‌برارزش افزوده باید از اجرت گرفته شود اما تعیین آن برای تولیدکنندگان و آب شده فروشان‌ باعث تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های طلاسازی شد و کارگران بسیاری را بیکار کرد. وی ادامه می‌دهد: اعتراض اتحادیه طلا‌فروشان و زرگران به اداره دارایی فایده نداشت. این زرگر یزدی با اشاره به مصوب شدن دریافت‌نشدن مالیات‌برارزش افزوده از تولیدکنندگان، اظهار می‌کند: این مصوبه که در استان به تصویب رسیده، روح تازه‌ای به کارگاه‌های زرگری دمیده و در حال احیای آنهاست.

متضرر شدن زرگرها
یکی دیگر از زرگرهای استان نیز عقیده دارد که به دلیل تعیین مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف تولید طلا، بازار فروش به شدت افت کرده است و مشتری برای خرید طلا مراجعه نمی‌کند.
«قاسم آماده» می‌افزاید: من اطلاعی از قانون جدید ندارم. ظاهرا تصویب نشده است و من هنوز طبق قانون قدیم فعالیت می‌کنم. وی عقیده دارد با توجه به این‌که دید مردم استان به طلا، دید سرمایه‌ای است و با توجه به این‌که نزدیک به ۱۶‌درصد از قیمت طلا، مالیات‌برارزش افزوده است، تقاضایی برای خرید در مردم مشاهده نمی‌شود.

یزد پیشتاز اجرای قانون جدید
یکی دیگر از طلاسازان یزدی می‌گوید: قانون مالیات‌برارزش افزوده ۹ درصد باعث کسادی بازار طلا شد به طوری که ۴۰ درصد از فعالان این صنف، حرفه خود را رها و مغازه‌ها را تعطیل کردند. «ابوالفضل ابوالفتحی» می‌افزاید: با اعتراض زرگران و پیگیری اتحادیه صنف زرگران یزدی، همچنین پیگیری نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان استانداری در اجرای این قانون تجدید نظر شد.
وی با اشاره به رضایت زرگران یزدی از قانون جدید، ادامه می‌دهد: اکنون مالیات‌برارزش افزوده تنها از اجرت طلا گرفته می‌شود و مغازه‌های سازنده و آب شده فروشان از اجرای این قانون معاف شده‌اند.

مستندات قانونی
  بر اساس مستنداتی که به امضای «سیدحسین دشتی» مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان رسیده و در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته است، سازنده‌های طلا و جواهر استان – غیر از دارندگان پروانه تولید صنعتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان- از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند.
  بر اساس همین صورتجلسه، برای رفع اختلاف بین اتحادیه صنف زرگر و اداره امور مالیاتی استان برای دریافت مالیات ارزش افزوده نیز مصوب شد که آب شده فروشان همه مستندات و فاکتورهای کارهای انجام شده در سال مالی را که مورد قبول اداره کل امور مالیاتی استان است پس از تائید اتحادیه، برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این اداره کل تحویل دهند. به این ترتیب آن بخش از کارها که به صورت امانی انجام شده با ارائه فاکتور معتبر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.
   مالیات بر ارزش افزوده این رشته طبق مالیات بر عملکرد سال مالی پس از کسر فروش سکه و بر مبنای دریافت سود هر مثقال ساخت کار، با نظر کارشناسی اتحادیه محاسبه و دریافت می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..