مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی:

آبرسانی سیار به ۶۵ هزار روستایی استان یزد/ساخت ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی در استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به این که در حال حاضر قریب 65 هزار نفر در 310 روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، از مطالعه و شروع به ساخت 30 مجتمع آبرسانی روستایی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "محمدرضا حاتمی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، با اشاره به خشکسالی‌های اخیر استان و خشکی بسیار از منابع آبی روستاهای استان، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۴هزار و ۸۹۰ نفر از ساکنان ۳۱۰ روستا در شهرستان‌های اردکان، اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز و میبد تحت پوشش آب‌رسانی سیار هستند.

وی یکی از مهمترین اقدامات دو سال اخیر آبفار یزد را مطالعه و شروع به ساخت ۳۰ مجتمع آب‌رسانی روستایی در سطح روستاهای استان به منظور توزیع عادلانه و پایدار آب شرب سالم در ۳۶۸روستا با جمعیتی معادل ۱۲۰ هزار و ۸۰۵ نفر با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

حاتمی در این خصوص یادآور شد: هم‌اکنون ۱۵ مجتمع آبرسانی روستایی از این تعداد، در استان شروع شده که با هزینه‌ی اعتباری در حدود ۲۸۰ میلیارد ریال تاکنون بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی در ادامه با بیان این که ۲۰۰ روستای استان از طریق ۱۷ مجتمع آب‌رسانی تامین آب می‌شوند، ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی مجتمع‌های آبرسانی روستایی در حال ساخت استان، بخشی از روستاهای دچار مشکل آب تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز ۶۰ روستای استان که از طریق آب انتقالی آب‌رسانی می‌شوند، آب دیگر روستاهای استان از طریق ۳۰۶ حلقه چاه، ۲۷ دهنه چشمه و ۴۷ رشته قنات تأمین می‌شود.

وی در مورد طرح‌های آماده افتتاح آب و فاضلاب روستایی ایتان در ایام الله دهه فجر نیز اعلام کرد: ۱۵ طرح‌ در روستاهای شهرستان‌های اشکذر، اردکان، میبد، تفت، خاتم، اشکذر، بافق و ابرکوه با سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیارد و ۶۶۷میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی برای دهه فجر آماده بهره‌برداری شده است.

حاتمی در تشریح اقدامات و فعالیت‌های انجام شده آبفار در سال جاری نیز تصریح کرد: شرکت آبفار یزد با هدف انتقال آب شرب سالم و بهداشتی به روستاهای استان از ابتدای امسال تاکنون اقدام به واگذاری دو هزار و ۲۰۰ فقره انشعاب آب به روستاییان، ایجاد ۳۱ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب، اصلاح و بازسازی ۲۲ کیلومتر شبکه داخلی، حفر ۱۶ حلقه چاه و  بهسازی ۲۲ حلقه چاه، لایه‌روبی و پیشکار چهار رشته قنات، ایجاد چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب مخزن زمینی و هوایی، کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با تلاش و پیگیری‌های واحد کنترل کیفیت این شرکت در راستای ارتقای کیفیت آب روستاها، در حال حاضر آب مورد استفاده روستاییان استان با مطلوبیت میکروبی ۹۹.۳۸ و مطلوبیت کلی سنجی ۹۸.۰۱،  از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی در این باره افزود: کنترل کیفیت منابع آّب موجود در روستاهای استان توسط ۳۴ دستگاه کلرزن گازی، ۹۵دستگاه کلرزن دستی، ۱۰دستگاه هیدروکلریناتور و ۶۴دستگاه کلرزن برقی انجام می‌شود.

حاتمی در پایان نیز توسعه و اصلاح و بازسازی بیش از ۴۳ کیلومتر خطوط انتقال، توسعه و اصلاح و بازسازی بیش از ۷۹ کیلومتر شبکه توزیع آب، ایجاد ۱۲مخزن ذخیره آب با حجمی معادل ۱۰ هزار مترمکعب، حفر و بهسازی بیش از ۷۲ منبع تأمین آب در سطح روستاها، ارتقای بیش از ۶۵مورد از سامانه‌های گندزدایی در استان، مدیریت تولید و مصرف آب روستاهای استان با نصب کنتورهای حجمی و سیستم‌های تله‌متری و کنترل از راه دور، ساخت مجتمع آب بسته‌بندی کوثر شهرستان اشکذر و استفاده از انرژی‌های نو جهت تأمین برق تاسیسات آب‌رسانی روستایی را از اهم اقدامات شرکت و فاضلاب روستایی استان در دو سال اخیر ذکر کرد.

۱ دیدگاه

  • الیاس

    بنا بود از اوایل دی باروری صورت بگیره پس کو.چندتا سامانه بارشی آمد اینها هم…
    بررسی کنید ببینید چی بوده مشکل؟