ادعای عجیب یک مسئول:

گروه‌های فشار مانع اعمال قانون عرضه قلیان در یزد می‌شوند

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: گروه‌های فشار مانع اعمال قانون ممنوعیت عرضه قلیان در سطح استان می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدحسن لطفی اظهار داشت: بخشی از آلاینده‌هایی که در مورد یزد و مردم یزد مطرح می‌شود به محیط‌هایی مرتبط است که بیش از صنایع آلودگی دارند.

وی به خبرگزاری فارس ادامه داده است: آلاینده‌های محیطی به ویژه دخانیات در سطح زندگی مردم به وفور دیده می‌شود و با وجود تلاش‌هایی که وزارت بهداشت و مجموعه آن در سطح استان داریم نتوانسته‌ایم مراکز ارائه مواد دخانی سیگار و قلیان را جمع کنیم.

این مسئول اضافه کرد: گروه‌های فشار که منافعی در عرضه قلیان و قهوه‌خانه‌ها دارند مانع اعمال قانون ممنوعیت عرضه قلیان در سطح استان هستند.

وی بیان داشت: اعتراضات مردمی در این زمینه زیاد است و بسیاری با ما تماس می‌گیرند و یا مکاتبه دارند تا با این مراکزی که قلیان را عرضه می‌کنند و قانون را زیرپا می‌گذارند برخورد کنیم.

لطفی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی قادر به اعمال قانون نیست و باید اصناف و نیروی انتظامی و مسئولان نیز حمایت کنند تا بتوانیم به خواست مردم توجه کنیم.

وی افزود: برخی به کافی‌شاپ و قهوه‌خانه‌ها و عرضه قلیان در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها به مقوله اشتغال نگاه می‌کنند و جلوگیری از این کار را باعث بیکاری می‌دانند.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه در اصناف بحث تداخل صنوف مطرح است که یک واحدی با فعالیت صنفی بهداشتی، ارائه قلیان را که مربوط به صنف دیگری است در کنار خدمات خود دارد که این مسئله برای ما معضل شده است.

وی با تاکید بر همراهی و همکاری اصناف با دانشگاه علوم پزشکی برای برخورد با عرضه قلیان و اعمال قانون ممنوعیت گفت: رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها سود خود را در عرضه قلیان به مشتریان می‌دانند و معتقدند فروش و رونق کسب در عرضه قلیان است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: اینکه برخی در استان درآمد میلیونی با عرضه قلیان در سطح اماکن عمومی و کافی‌شاپ‌ها دارند آیا متوجه نیستند که درآمد آن‌ها به واسطه متضرر شدن بسیاری از جوانان و آسیب‌های بعدی آن است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه قوانین و جرایم ما در این زمینه بازدارنده است اما خالی از عیب و نقص نیست ضمن اینکه این موضوع باید در شورای سلامت استان با جدیت دنبال شود تا تلاش ما در اعمال قانون نیز نتیجه داشته باشد.

لطفی اضافه کرد: لابی‌گری‌ها و فشارهایی که با دیدگاه درآمد محور و رونق کسب و کار وجود دارد موجب شده تا فعالیت همکاران ما در مجموعه بهداشت و درمان در این حوزه روی زمین بماند که دلزدگی و سردی ادامه کار را منجر می‌شود.

وی بیان داشت: اقدامات سلبی در این زمینه جواب نمی‌دهد و مجموعه فعالیت‌های ایجابی هم زمان زیادی را لازم دارد تا به نتیجه برسد ضمن اینکه خود خانواده‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی سالم باید به شدت در این زمینه همراهی کنند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بهترین راهکار در برخورد با مصرف قلیان را آگاهی خانواده‌ها و سطح جامعه دانست و گفت: باید با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم  نسبت به مضرات استفاده از مواد دخانی به ویژه قلیان از ترویج دخانیات در بین خانواده‌ها و به ویژه نسل جوان جلوگیری به عمل آورد.

۱ دیدگاه

  • میثم

    برخی مسئولان خودشون خیلی پایه هستند
    شب نشینی و قلیون و … خدا بداد مردم برسه