یک مقام مسئول وزارت نیرو اعلام کرد:

۳ استان رکورددار بحران آب/ ۳۵۰ دشت ممنوعه شد/بازهم نامی از یزد نیست!

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه ۳۵۰ دشت از مجموع ۶۰۹ دشت آبی کشور ممنوعه شده است، گفت: خراسان رضوی، کرمان و اصفهان بالاترین میزان کسری ذخایر آب را دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) جهانگیر حبیبی گفت: در جلسه شورای عالی آب تصمیم گرفته شد با توجه به وضع بحرانی دشت‌های کشور از نظر منابع آبی زیرزمینی، طرح یا راهکاری برای نجات دشت‌ها تدوین شود که در این پیوند سال گذشته طرحی به نام طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی تصویب شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه طرح تعادل بخشی برای نجات ۹۱ دشت کشور اجرا می شود، اظهارداشت: مشابه چنین طرحی از سال ۸۴ نیز مطرح بود، با این وجود به آن طرح توجه چندانی نشد و اعتبار و برنامه مشخصی نیز نداشت.

وی با بیان اینکه احکام و تکلیف‌هایی برای دستگاه های مختلف اجرایی در این طرح پیش بینی شده است، افزود: علاوه بر این احکام، ۱۵ پروژه در آن تعریف شده که ۱۱ پروژه مربوط به وزارت نیرو، سه پروژه مربوط به جهاد کشاورزی و یک پروژه مربوط به سازمان زمین شناسی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حبیبی گفت: هدف از اجرای این پروژه ها این است که تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال ۹۹، اُفت سطح آب‌های زیرزمینی کنترل و ۵۸ میلیارد متر مکعب کسری مخزن سالانه مهار شود، همچنین مقرر است پس از برنامه ششم در برنامه ای ۱۵ تا ۲۰ ساله، کسری تجمعی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته یعنی یکصد میلیارد مترمکعب آب را به حالت اول برگردانیم.

وی با اشاره به اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی، اظهارداشت: اعتبار این طرح پارسال ۲۳۰ میلیارد ریال بود که امسال به ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده و تاکنون حدود ۴۳ درصد آن جذب شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ۵۷ درصد دشت های کشور در مرحله بحرانی است، گفت: از ۶۰۹ دشت کشور حدود ۳۵۰ دشت (۵۷ درصد) ممنوعه و در مرحله بحرانی است. بیشترین کسری مخزن آب را در خراسان رضوی، کرمان و اصفهان داریم.

حبیبی، دو برنامه مهم که باید در این دشت‌ها اجرا شود را بستن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند اعلام کرد و گفت: ما دو نوع چاه غیرمجاز داریم که دسته اول شامل چاه های قبل از سال ۸۵ است که باید تعیین تکلیف شوند. وی، تعداد این چاه ها را ۱۰۳ هزار حلقه اعلام و اضافه کرد: دسته دوم چاه‌هایی است که بعد از سال ۸۵ ایجاد شده است و درِ همه باید بسته شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، تعداد چاه‌های غیرمجاز بعد از سال ۸۵ را حدود ۲۰۰ هزار حلقه اعلام و تصریح کرد: امسال حدود ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور بسته شد که بیشتر آنها از دسته دوم هستند.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..