واکنش قاطع اصلاح‌طلبان در برابر جوسازی افراطیون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طی روزهای اخیر با اعلام خبر صلاحیت‌ها، دو جناح بزرگ و قدیمی کشور با ارایه تحلیل‌ها و ارجاع دادن تحلیل‌هایشان به میزان ردصلاحیت‌ها مقابل یکدیگر عرض‌اندام کردند. حتی بخشی از جناح اصولگرا تحلیل‌هایش را تا آنجا پیش برد که  به‌دلیل گسترده بودن ردصلاحیت اصلاح‌طلبان قصد حضور در انتخابات را ندارند. هرچند این تحلیل خوشامد شمار زیادی از اصولگرایان بوده و هست اما اصلاح‌طلبان از همان ساعات اولیه اعلام اخبار صلاحیت‌ها، این تحلیل را رد کردند. هرچند که بیانیه اعتراضی برخی اصلاح‌طلبان به موضوع ردصلاحیت‌ها همچنان باعث تقویت این تحلیل میان اصولگرایان شد اما محمدرضا عارف، به‌عنوان رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری همان روزهای ابتدایی اعلام کرد که اصلاح‌طلبان کوتاه نمی‌آیند و با جدیت به کار خود ادامه می‌دهند.

 
در همین راستا محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» از جدیت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم می‌گوید. او معتقد است که تحریم خطی است که اصولگرایان دوست دارند به‌عنوان وصله به جریان اصلاح‌طلب بچسبانند. حق‌شناس درتوضیح این مطلب می‌گوید: «اصلاح‌طلبان یک باور دارند و آن هم اصلاح امور از طریق صندوق‌های رأی است. لذا نه به‌دنبال تحریم و نه اعتراض هستند و دوست دارند که در فضای منطقی و درست بتوانند با لابی و گفت‌وگو زمینه بازگشت افراد ردصلاحیت شده را فراهم کنند. در صورتی هم که این روند تصحیح نشد قاعدتا سعی می‌کنند که براساس وضع موجود در قاعده عمل کنند. قاعده‌ای که در مسیر اصلاح‌طلبی باشد.» او معتقد است که اصولگرایان در شرایط فعلی به وحدت نرسیده‌اند و بیش از آنکه بر جناح اصلاح‌طلب معطوف باشند باید روی رسیدن به وحدت در جناح خود توجه کنند. حق‌شناس با ارایه این تحلیل که برخی اصولگرایان توهم عدم‌حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را دارند، می‌گوید: «عدم‌حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعا به نفع جناح اصولگرا خواهد بود. اما اصلاح‌طلبان قصد کناره‌گیری ندارند و به مجلسی کارآمد فکر می‌کنند. باتوجه به وحدتی هم که اکنون در جناح اصلاح‌طلب و یکدلی که میان اصلاح‌طلبان وجود دارد، به‌نظر می‌رسد که این امر محقق شود.»
 
همچنین جواد اطاعت درباره تشویق اصلاح طلبان برای حضور مردم به پای صندوق های رأی گفت: ما معتقدیم همه باید در انتخابات شرکت کنند، رد صلاحیت دلیل بر عدم حضور مردم نمی شود، همه باید بیایند و رأی خودشان را به صندوق بریزند ، مشارکت های مردمی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد در فرآیند و شکل گیری انتخاباتی سالمی را رقم بزنند.
 
او درباره رد صلاحیت شدگان نیز گفت: ما معتقدیم شورای نگهبان و هیات های تجدیدنظر باید حداقل به گونه ای  عمل کنند و تایید صلاحیت ها را به نحوی انجام دهند که تمامی طیف ها، گروها و احزاب در این انتخابات شرکت داشته باشند، تاییدها باید با دقت بیشتری صورت بگیرد و از ایجاد بسیاری از جریان ها و  مسایل جلوگیری شود.
 
 از سوی دیگر، غلامحسین کرباسچی نیز در راستای تحلیل حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که در هیچ شرایطی حتی اگر نیروهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، در مقابل ناملایمتی‌ها نباید قهر کرده و انتخابات را‌‌ رها کرد. تنها ابزار حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های درون‌کشور، انتخابات است و اگر آن را حذف کنیم معنی آن این است که اختلاف سلیقه‌ها باید با روش‌های غیردموکراتیک حل شود. عضو حزب کارگزاران با اشاره به اینکه ردصلاحیت‌ها همواره در طول این سال‌ها وجود داشته و معمولا تجدیدنظرهایی نسبت به بررسی‌های اولیه صورت می‌گرفته است، گفت: البته ردصلاحیت‌ها هیچ‌گاه به گستردگی این‌بار نبود. ثبت‌نام‌کننده‌ها نیز در این دوره تعدادشان زیاد بود که بخش عظیمی از آنها عدم احراز صلاحیت شدند که امیدوارم این مساله فقط درمورد یک جناح خاص نباشد، البته بنابر آنچه که خودشان اعلام کردند فرصت کافی برای بررسی احراز صلاحیت‌ها نداشته‌اند.
 
او گفت: باید دلایل ردصلاحیت‌ها برای افکار عمومی روشن شود، گاهی فردی تخلف کرده و از صلاحیت افتاده است که این عجیب نیست، اشکال این است که آنچه دلیل ردصلاحیت‌ها عنوان می‌شود برای مردم و خود کاندیدا‌ها توجیه نمی‌شود مثل آقای مطهری که نسبت به وی و خانواده‌اش کوچک‌ترین شبهه‌ای وجود ندارد.
 
 دعوت اصلاح‌طلبان از مردم
 
در عین حال روز گذشته محمدرضا عارف، رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی نامه‌ای از جوانان درخواست کرد که در انتخابات شرکت کنند. او در نامه خود خطاب به جوانان نوشت :«از جوانان عزیز و متعهد و پرتلاش انتظار دارم با امید و آرامش از حداکثر توان خود برای برگزاری انتخاباتی هر چه باشکوه‌تر و با مشارکت حداکثری مردم عزیز کشورمان استفاده کنند. »همچنین حزب ندای ایرانیان نیز طی بیانیه‌ای جداگانه از جریان‌های سیاسی و مردم خواستار حضور جدی پای صندوق‌های رأی شد و در بخشی از بیانیه خود نوشت که حزب ندای ایرانیان در جست‌وجوی راه‌حلی برای مشکلات کنونی کشور است و با قدرت کامل تلاش و تکاپوی جدی می‌کند تا راه ورود جوانان به مجلس هموار شود و از همه امکانات موجود بهره خواهد گرفت تا مشکلات پیش روی انتخابات با مذاکره و گفت‌وگو حل‌وفصل شود.
 
با این رویکرد به نظر می‌رسد موضع سرسخت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس آینده، تا حد زیادی کار را برای اصولگرایان سخت می‌کند. اصولگرایانی که اکنون تحلیل‌هایشان با موضع اصلاح‌طلبان هیچ تطابقی ندارد و بیشتر شبیه رویایی دست‌نیافتنی است.
روزنو

بخش نظردهی بسته شده است..