سحنرانی جالب وزیر سابق دولت روحانی در یزد:

فراوانی کپی مقالات در کشور /خودکفا نبودن کنفرانس‌های علمی درکشور

دبیر کمیته علمی بیست و دومین «کنفرانس اپتیک و فوتونیک» و «هشتمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران» از کپی کردن مقالات انتقاد کرد و آن را زیبنده کشور ندانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دکتر "رضا فرجی‌دانا" در مراسم شروع به کار این دو کنفرانس علمی که از امروز ششم بهمن‌ماه و به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه یزد گشایش یافته است، از این دانشگاه به خاطر برگزاری کنفرانس در شرایطی که دانشگاه‌ها به لحاظ مالی در مضیقه هستند، تشکر کرد.

وی با اشاره به مشکل خودکفا نبودن کنفرانس‌های علمی کشورمان همانند بسیاری از کشورهای دنیا، علت شکل نگرفتن این خودکفایی را سیاست برگزارکنندگان کنفرانس‌ها در کشور دانست؛ به نحوی که معمولاً این برنامه‌ها باید با یارانه دولتی و در شرایطی که در تامین این اعتبارات نیز مشکل وجود دارد، برگزار شوند.

فرجی دانا در ادامه به مقایسه تعداد مقالات واصل شده به دبیرخانه کنفرانس‌های سال‌های گذشته با امسال به عنوان یک معیار برای مقبولیت یک کنفرانس اشاره و اعلام کرد: در کنفرانس بیستم در شیراز ۷۲۴ مقاله و در کنفرانس بیست و یکم در دانشگاه شهید بهشتی ۷۳۰ مقاله دریافت شد ولی با توجه به رویکرد و سیاست جدید هیات مدیره انجمن مبنی بر دریافت بخشی از هزینه‌های ثبت‌نام در کنفرانس و ارسال مقاله که البته منجر به مشارکت مقالات با کیفیت‌تری شد که از شانس بالای انتخاب از سوی کمیته علمی برخوردار باشند، در کنفرانس دانشگاه یزد شاهد کاهش مقالات یعنی ۳۷۷ مقاله بودیم.

وی اصرار بر تداوم این رویکرد برای کیفی‌تر شدن مقالات ارسالی به کنفرانس تاکید کرد وادامه داد: پس از ارزیابی کمیته داوران متشکل از ۲۵۰ داور به سرگروهی ۲۰ نفر که منجر به متوسط ۳.۵ داوری برای هر مقاله شد، ۲۷۲ مقاله برای ارائه در کنفرانس بیست و دوم پذیرفته شد.

فرجی‌دانا با اشاره به رشد پذیرش مقالات در کنفرانس یزد به ۷۲ درصد، تصریح کرد: این در حالی است که در کنفرانس‌های گذشته حدود ۶۰ درصد مقالات برای ارائه پذیرش می‌شد.

وی افزود: در جریان سه روز برگزاری این کنفرانس ۷۲ مقاله به صورت شفاهی در قالب ۱۷ نشست ارائه خواهد شد و ۲۰۰ مقاله نیز به دلیل عدم برخورداری از ماهیت عرضه‌ی شفاهی، به شکل پوستر ارائه می‌شوند.

وی از عمده تفاوت‌های این کنفرانس در مقایسه با دوره‌های گذشته به انتخاب یک سخنران مدعو برای هر نشست ارائه مقاله و نیز دریافت گواهی اصالت مقاله همانند بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی در راستای اخلاق‌مداری در عرصه علمی اشاره کرد.

به گفته‌ی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری متاسفانه در جغرافیای دنیا، کشور ایران به لحاظ مسئله کپی مقالات، نزدیک به فراوانی بالا شده که این زیبنده کشور اسلامی ما نیست.

فرجی دانا در پایان نیز با اشاره به همزمانی برگزاری این کنفرانس با هشتمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران، از برگزاری نشست صنعتی برای طرح توانمندی‌ها و نیازهای صنعت اپتیک و فوتونیک کشورمان برای اولین بار خبر داد.ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..