خیز زنان ایران برای کسب کرسی های بیشتر در پارلمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) نه زن و ۲۸۱ مرد. این ترکیب کرسی های مجلس شورای اسلامی ایران از نظر جنسیتی بوده است. فعالان حقوق زنان باور دارند که این عدم توازن جنسیتی در حضور نمایندگان یکی از دلایلی است که سبب شده تا در موارد بسیاری قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در مجلس تصویب شده اند.

سایت تحلیلی المانیتور" با انتشار گزارشی درباره تلاش نامزدهای زن برای پیروزی در انتخابات پیش روی مجلس و کسب کرسی های بیش تر می نویسد:"در این راستا کمپینی برای کاستن از چهره مردانه مجلس از سوی فعالان زن ایجاد شده است. اکنون تنها سه درصد از نمایندگان مجلس ایران زن هستند اما تلاش زنان ایرانی برای تغییر توازن جنسیتی ناعادلانه کنونی ادامه دارد. آنان به طور سازماندهی شده و در قالب کمپین و البته در چارچوب قوانین ایران در انتخابات حضور خواهند یافت".

این سایت در ادامه می افزاید:"تلاش آنان دسترسی به حداقل ۵۰ کرسی برای زنان است. برای رسیدن به این هدف اعضای کمپین مذکور کمیته ای را برای دادن کارت قرمز به نامزدهای ضد زن تشکیل داده اند".

این سایت در ادامه اشاره می کند که امسال تعداد نامزدهای زن ثبت نام کننده برای شرکت در رقابت انتخابات سه برابر بیش از تعداد ثبت نام کنندگان در سال ۲۰۱۲ میلادی بوده است. با این حال، مشخص نیست که چه تعداد از ۱.۲۳۴ نامزد ثبت نام کننده از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد. علاوه بر این در اقدامی بی سابقه بیش از ۱۶ زن نیز برای شرکت در رقابت انتخابات محلس خبرگان ثبت نام کرده اند.

این سایت در ادامه اشاره می کند که در انتخابات مجلس سال ۱۹۸۰ تنها چهار کرسی به نامزدهای زن رسید و آنان در کنار ۳۲۴ همتای مرد خود خدمت کردند. این سایت می افزاید:"به استثنای مجلس پنجم در سال ۱۹۹۶ میلادی درهیچ دوره ای از مجالس دیگر درصد حضور زنان در مجلس بیش از ۶ درصد نبوده است و اکنون نیز زنان تنها ۳ درصد از کرسی ها را در اختیار دارند".

المانیتور در ادامه به نقل از یکی از نمایندگان زن پیشین مجلس می نویسد:"حضور زنان در پارلمان ضروری است. برای مثال، زمانی که لایحه ای به مجلس ارائه می شد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می شد و ما اشاره می کنیم که آن لایحه مغایر با حقوق زنان است. پس از آن اعضای مختلف کمیسیون ها با یکدیگر مشورت می کردند اما از آنجایی که تعداد نمایندگان زن در مقایسه با مردان اندک بود ما فکر می کردیم که احتمالا نمی توانیم جلوی تصویب لایحه را بگیریم. در نتیجه، مجبور می شدیم که به لایحه رای مثبت دهیم و امید به تغییر در آینده را داشته باشیم".

این سایت در ادامه اشاره می کند که نکته مهم کارزار کنونی آن است که زنان عضو آن "برابری طلب" هستند و در این باره می افزاید:"بسیاری از نمایندگان فعلی در مجلس نشان داده اند که به برابری حقوق زن و مرد باوری ندارند".

این سایت در ادامه اشاره می کند که اعضای این کارزار اعلام کرده اند که قصد تصدی مناصب سیاسی را ندارند بلکه به عنوان افراد شرکت کننده در کارزار از برخی چهره های سیاسی خاص حمایت می کنند.

المانیتور در ادامه اشاره می کند که راهی طولانی برای کسب ۵۰ کرسی پیش روی زنان قرار دارد و در این باره می نویسد:"بیش از ۱.۲۰۰ زن برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کرده اند این در حالیست که تعداد نامزدهای مرد بیش از ۱۰ هزار نفر بوده است. به احتمال زیاد نیز اعضای شورای نگهبان بسیاری از زنان را رد صلاحیت خواهند کرد چرا که اکثر اعضای آن نگاهی محافظه کارانه دارند".

بخش نظردهی بسته شده است..