قنات زارچ و حسن آباد مهریز در آستانه جهانی شدن:

طولانی ترین قنات جهان در یزد نورپردازی شد

10دسترسی شامل پایاب و آسیاب در مسیر قنات زارچ ساماندهی و نورپردازی شده تا فرصت بازدید از این جاذبه‌ تاریخی و زیبا برای گردشگران فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) قنات زارچ به طول ۹۰ کیلومتر، طولانی‌ترین قنات جهان است؛ از این رو اداره کل میراث فرهنگی استان برای معرفی این قنات به گردشگران، به ساماندهی دسترسی‌ها و نورپردازی آن اقدام کرده است.
این قنات که به دلیل طول بسیار و دسترسی‌های متعدد، در راه جهانی شدن است، به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان مورد توجه گردشگران قرار دارد و دسترسی‌های آن در بافت تاریخی، برای تقویت گردشگری ساماندهی شده است.
این قنات ۲۸ دسترسی به شکل پایاب و آسیاب دارد که بسیاری از آنها در گذر زمان، تخریب شده بود اما با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان، ۱۰ دسترسی آن احیا و نورپردازی و ۳۰‌متر از طول قنات نیز برای حضور گردشگران در مجرای عبور آب، ساماندهی شده است.

تلاش برای ساماندهی همه دسترسی‌های قنات
مدیر پایگاه جهانی قنات زارچ با اشاره به شاخص‌های این قنات از جمله طول بسیار و دسترسی‌های متعدد، از تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان برای احیای دسترسی‌ها به‌منظور تقویت گردشگری خبر داد.
«ابراهیم کاظم نژند» افزود: این قنات از فهرج آغاز می‌شود و بعد از ورود به شهر یزد به دو شاخه آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شود که شاخه آب شیرین خشک و شاخه آب شور، دارای آب است.
وی ادامه داد: این قنات دارای ۲۸ دسترسی به شکل پایاب و آسیاب است که به ساماندهی و نورپردازی ۱۰‌دسترسی محلی آن اقدام شده است.
این مسئول به تلاش‌های گسترده برای خالی کردن این دسترسی‌ها از خاک اشاره کرد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان در طول ۶ ماه گذشته با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان برای احیای این قنات وارد عمل شده است.
کاظم نژند اظهار کرد: از جمله پایاب‌های ساماندهی شده می‌توان به پایاب‌های کوشک‌نو، حاج‌عباس، میر، عسکرشاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب‌الدین طراز، مدرسه کمالیه و مسجد جامع و آسیاب وزیر اشاره کرد.
وی گفت: یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان، فراهم کردن فرصت حضور گردشگران در مجرای عبور آب از داخل قنات است که به این منظور، ۳۰ متر از طول قنات از آسیاب وزیر تا پایاب کوشک‌نو، ساماندهی و نورپردازی شده است.
مدیر پایگاه جهانی قنات زارچ گفت: ۱۴۰‌رمپ دسترسی به آسیاب وزیر نیز ساماندهی و نورپردازی شده است تا جذابیت‌های لازم را برای جذب گردشگران پیدا کند.
وی گفت: یکی از برنامه‌های جدی اداره کل میراث فرهنگی استان به ویژه در شرایطی که پرونده ثبت جهانی این قنات قرار است تیرماه سال آینده در یونسکو بررسی شود، احیا و مسیریابی این قنات است.
کاظم‌ نژند اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان، تمام توان خود را برای احیا و مسیریابی این قنات قدیمی به کار گرفته است تا مسیر جهانی شدن آن به خوبی طی شود.
به گفته وی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدام برای احیای این قنات قدیمی، لایروبی آن است که با جدیت دنبال می‌شود.

تعیین ۷۰۰ متر مسیر گردشگری قنات
مدیر پایگاه جهانی قنات زارچ از تعیین مسیر گردشگری برای قنات زارچ خبر داد و افزود: ۷۰۰‌متر از طول قنات از پایاب مسجد جامع تا آسیاب وزیر به عنوان طول مناسب گردشگری قنات زارچ انتخاب شده و در حال ساماندهی است.
کاظم‌نژند ادامه داد: تکمیل نورپردازی پایاب مسجد جامع، همسطح‌سازی گذر، بدنه‌سازی و کف‌سازی و تخلیه زباله آب انبار مسیر از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری قنات زارچ است. وی ادامه داد: وضعیت این قنات و دسترسی‌های آن با اقدامات انجام شده به مراتب ارتقا یافته و فرصت مناسبی برای رونق گردشگری فراهم شده است.
کاظم‌نژند تاکید کرد: قنات زارچ با طولی بالغ‌بر ۹۰ کیلومتر، طولانی‌ترین قنات دنیاست و به عنوان اثری ماندگار از گذشتگان به شمار می‌رود که می‌تواند در جذب گردشگر نیز بسیار موثر باشد و انتخاب آن به عنوان یکی از قنات‌های مطرح کشور، موید جایگاه مهم آن است.
وی با اشاره به تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی استان برای احیای این قنات، اظهار کرد: ۱۱ قنات کشور برای ثبت فناوری قنات ایرانی انتخاب و بعد از تکمیل پرونده به سازمان جهانی یونسکو معرفی شده‌اند.
این مسئول یکی از دلایل انتخاب قنات زارچ را طولانی‌بودن آن بیان کرد و گفت: قطعا اقدامات انجام شده روند ثبت جهانی فناوری قنات ایران را تسهیل خواهد کرد.
مدیر پایگاه جهانی قنات زارچ با بیان این‌که هدف اصلی احیای مسیرهای مهم قنات، احیای دوباره این سازه آبی است، ادامه داد: امیدواریم شاهد استقبال گردشگران از اقدامات انجام شده در طول مسیر و دسترسی‌های قنات زارچ باشیم.

مشخصات قنات زارچ
  قنات زارچ با ۳ هزار سال قدمت، طولانی‌ترین قنات دنیاست که در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
  قنات زارچ دارای ۲۸ دسترسی به شکل پایاب و آسیاب است که برخی از آنها در طول تاریخ، در خاک مدفون شده بود.
  قنات زارچ ۲۱۱۵ حلقه میله چاه دارد که برخی از میله‌های چاه آن به رسم آن دوران به صورت مربع حفر شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..