برنامه اصلاح طلبان برای جذب رای‌های خاکستری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) با شروع روند بررسی احراز صلاحیت‌ها محسن رهامی، رییس کارگروه تعامل و رایزنی شورای عالی سیاستگذاری خبر از تشدید اقدامات تعاملی میان کارگروه تعامل شورای عالی و نهادهای اجرایی و نظارتی می‌دهد. او با اشاره به اینکه پس از ابلاغ صلاحیت کاندیداها در زمان مقرر شده برای اعتراض‌ها، کارگروه تعامل مسائل را پیگیری خواهد کرد، عنوان می‌کند که تاکنون نیز از روند تعاملات راضی هستند. این عضو شورای عالی سیاستگذاری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که باید امید و نشاط انتخاباتی برای حضور حداکثری مردم ایجاد شود و شایعاتی که این روزها مبنی بر عدم احراز صلاحیت برخی افراد منتشر می‌شود را عامل از بین برنده امید مردم می‌داند.

 
  حرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این جریان تاکنون با توجه به زمان‌بندی مقرر پیش رفته یا خیر؟
از ابتدا تمهیداتی در شورای هماهنگی جریان اصلاحات برای انتخابات اندیشیده شد. کم‌کم هماهنگی‌ها توسعه پیدا کرد و درقالب کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاستگذاری به کار خود ادامه داد. سیاست‌های کلان از همان ابتدا تعیین شد و پس از آن به تبیین جزییات سازوکار لازم برای انتخابات پرداخته شد. تاکنون بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی مقرر شده برای انتخابات مجلس پیش رفته‌ایم. به طور مشخص در کار گروه تعامل و رایزنی‌های حقوقی تلاش شد تا مطابق با زمانبندی با نهادهای اجرایی و نظارتی تعامل داشته باشیم. تعامل‌هایی با نهادهای نظارتی و اجرایی باید انجام می‌شد که شد و با اعضای شورای نگهبان دیدارهایی انجام شد. تقسیم بندی‌هایی در این رابطه برای استان‌ها و شهرستان‌ها پیش‌بینی شد تا کار با سرعت بیشتری ادامه یابد. اکنون نیز تا جای قابل قبولی جلو رفته است. در استان‌ها باید افراد را تشویق به ثبت‌نام در انتخابات می‌کردیم. این کار در سفرهای استانی در کارگروه تعامل تا حد مطلوبی پیگیری شد. کسانی که پیش‌بینی می‌شد تایید صلاحیت شوند به میدان آمدند. کسانی که تمایلی به ثبت‌نام نداشتند، توسط احزاب و تشکل‌ها برای حضور در انتخابات دعوت شدند. کار‌ها به صورت موردی انجام شده و هر جا هم که مشکلی پیش آمده وارد شده‌ایم. بنابراین به لحاظ زمان‌بندی حرف مجموعه دوستان اصلاح‌طلب مناسب و در چار چوب زمانبندی بوده است.
  روند احراز صلاحیت‌ها آغاز شده است. با توجه به تعاملاتی که کارگروه تعامل و رایزنی شورای عالی سیاستگذاری داشته است، این روند را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا نتیجه تعاملاتی که داشتید را این روزها می‌بینید؟
تعاملاتی در دو سال اخیر برای انتخابات داشتیم. جلساتی که آیت‌الله یزدی و دیگر اعضای شورای نگهبان، وزارت کشور و وزارت اطلاعات داشتیم، موثر بوده است. در این مرحله از احراز صلاحیت‌ها که مربوط به هیات‌های اجرایی می‌شود، امیدواریم بخش زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان احراز صلاحیت شوند و این روند در هیات‌های نظارتی هم ادامه پیدا کند. اگر هم مواردی در هیات‌های اجرایی و نظارتی مشکلی پیش بیاید، اسامی آنها را تهیه کرده و تعاملاتی در این راستا را پیگیری خواهیم کرد. احراز صلاحیت‌ها در شهرستان‌ها با امضای فرماندار هر حوزه ابلاغ خواهد شد. پس از آن اعتراضات را از طریق کارگروه رایزنی و تعامل پیگیری خواهیم کرد.
  بنابراین روند تعامل در این روزها ادامه دارد؟
بله. در فرصت زمانی احراز صلاحیت‌ها سنگین‌تر هم می‌شود. تعامل با شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی وزارت کشور همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین تعاملات با احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها نیز به عهده کارگروه تعامل است و تمام وقت تلاش می‌شود تا این بخش از فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان به خوبی پیش رود.
  تعامل با رسانه‌ها و احزاب در چه رابطه‌ای است؟
ارتباط با احزاب به این خاطر است که اصلاح‌طلبان لیست واحدی در سراسر کشور داشته باشند. همچنین تلاش می‌شود تا در بین مجموعه اصلاح‌طلبان جدایی ایجاد نشود. با احزاب میانه و مستقل تعامل صورت گرفت تا احزابی که به اصلاح‌طلبان نزدیک هستند، لیست جداگانه‌ای ندهند. تلاش شده تا اخلاق حرفه‌ای و برادری حزبی در انتخابات رعایت شود و همچنین با احزاب اصولگرا تعاملاتی داشته باشیم تا قواعد اخلاقی در جریان رقابت انتخاباتی حفظ شود.
     با کدام‌یک از احزاب اصولگرا تعامل داشتید؟
با اکثر احزاب اصولگرا به ترتیب اهمیت تعاملاتی صورت گرفت. لیستی از احزاب را تهیه کرده و تقسیم کار شد. همه دوستان در لیست هستند. به ترتیب اهمیت با اصولگرایان نیز دیدار خواهیم داشت.
    احزاب معتدل اصولگرا؟
بیشتر احزاب معتدل این جریان به ترتیب اولویت‌ها و تاثیرگذاری این کار را انجام می‌شود.
     آیا از احزاب اصولگرا برای رایزنی با نهادهای نظارتی کمک می‌گیرید؟
خیر. این تعاملات بیشتر در جهت برگزاری انتخاباتی رقابتی است و تلاش می‌شود تا فضای آرام سیاسی کشور حفظ شود. در جهت اینکه فضای اعتدالی که در سال ٩٢ در کشور ایجاد شد در این انتخابات نیز حفظ شود و از بروز اختلافات جلوگیری کنیم.
     تعاملاتی که در استان‌ها بوده چه روندی را طی می‌کند؟
هماهنگی با استان‌ها را بیشتر از طریق شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان استان سعی در پیگیری داریم. تهران دخالت چندانی در امور آنان نخواهد داشت. مگر اینکه در مواردی مشکلات در استان حل نشود و مجبور به ورود باشیم. تا به حال نیز روند استان‌ها نتیجه خوبی داشته است.
     واگذاری تصمیم‌گیری‌ها به اصلاح‌طلبان استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا تا به حال در استان‌ها نتیجه مطلوبی داشته یا خیر؟
این روش باعث می‌شود که اصلاح‌طلبان استان‌ها احساس تحقیر، توهین و اجباری از بالادست بر خود احساس نکنند و تصمیم‌گیرندگان اصلی در مورد لیست حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب همان مکان باشد. اگر مساله و مشکلی در حوزه انتخابیه حل نشد به سطح استان می‌آید و اگر آنجا نیز حل نشد به مرکز منتقل خواهد شد. در هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری با همکاری کارگروه تعامل این شورا مشکلات حل می‌شود. در واقع مرکز در نهایت ممکن است دخالتی داشته باشند.
     بنا بود که آیین‌نامه‌ای از مرکز برای استان‌ها ابلاغ شود. این آیین‌نامه‌ها در چه رابطه‌ای بودند؟
تمام آیین‌نامه‌ها در رابطه با سیاست‌هایی که در استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده و درباره اولویت‌بندی کاندیداها، اخلاق انتخاباتی، روش‌های حل اختلافات در شورای عالی به تصویب رسید و مورد به مورد به استان‌ها و شهرستان‌ها و احزاب و تشکل‌های عضو شورای عالی سیاستگذاری ابلاغ شده است.
     در مورد ویژگی‌های کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز مواردی در آیین‌نامه‌ها ذکر شده است؟
بله. ویژگی‌ها و اولویت‌بندی‌های مجلس در یک جلسه به تفصیل در شورای عالی سیاستگذاری تصویب نهایی شد و به استان‌ها ابلاغ شد.
     این اولویت‌ها دقیقا چه بوده است؟
آیین‌نامه‌ها مفصل هستند. مشخصا بر اساس نیازهای مجلس دهم، تخصصی که مجلس آینده به آن نیاز دارد؛ دیگر صلاحیت‌های فردی لازم از جمله توانایی‌های علمی و فردی اشخاص همچنین سوابق تجربی و مدیریتی و تعادلی که باید بین اقشار جنسیتی و صنفی رعایت شود؛ همه از مواردی است که در آیین‌نامه‌ها به طور مشخص ابلاغ شده است. جوانان و زنان در مجلس آینده نقش موثری خواهند داشت. براساس آیین‌نامه‌هایی که در شورای عالی سیاستگذاری تبیین شده بر اساس موقعیت و شرایط خاص زمان کنونی برنامه‌ها را تبیین می‌شود. باید دید که هریک از آیین‌نامه‌ها و برنامه‌ها چقدر در استان‌ها و شهرستان‌ها عملی است. با توجه به شرایط هر مکان ممکن است این سیاست‌ها به طور خاص مورد توجه قرار گیرد. ممکن است فردی که از نظر ما صلاحیت خوبی داشته باشد در حوزه مربوطه مقبولیت بالایی نداشته باشد. به هر حال تشخیص نهایی نیز با شورای اصلاح‌طلبان هر استان است.
      نظرتان درباره برنامه‌هایی که نامزدهای انتخاباتی باید به مردم اعلام کنند و شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟
شعارها بعد از انتخاب به اصلاح‌طلبان استان ابلاغ می‌شود و بومی کردن شعارها به عهده شورای اصلاح‌طلبان هر استان خواهد بود.
     در مورد برنامه‌های جامع‌تری که اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی احتمالی و گرفتن اکثریت مجلس آینده پیش می‌گیرند نیز جلساتی بوده است؟
با این فرض که در مجلس آینده دست بالا را داشته باشیم، سرفصل برنامه‌ها بررسی شده است. البته برنامه‌های ما عمدتا در راستای اجرای برنامه‌های ششم توسعه است و در جهت اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلی نظام خواهد بود. ما بخش‌هایی را طراحی کرده‌ایم. همکاری با دولت و همکاری با مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوباتی را برای مجلس آینده در نظر گرفته‌ایم.
     برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و حضور حداکثری مردم در انتخابات چه کارهایی باید انجام شود؟
تلاش می‌شود در تهران و استان‌ها مردم به آینده انتخابات امیدوار شوند تا همه مردم بتوانند در تعیین سرنوشت کشور موثر باشند. برای جذب رای‌های خاکستری تلاش خواهیم کرد. با حضور بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی، سید حسن خمینی و دیگر بزرگان اصلاحات در ایجاد فضای امید در کشور و جلوگیری از یأس مردم می‌کوشیم. این روزها دیده می‌شود که برخی با پخش شایعاتی مبنی رد صلاحیت‌های بزرگان اصلاحات و افراد موثر تلاش می‌کنند تا فضایی از یأس و ناامیدی ایجاد کنند. برخی سایت‌ها اخباری مبنی بر رد صلاحیت برخی اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند. در حالی که هیچ یک از آن درست نبوده است. این فضاسازی‌ها برای ایجاد یأس و ناامیدی و تشتت است. وظیفه ما در این رابطه ایجاد روحیه امید و نشاط انتخاباتی در مردم است. باید از هر اقدامی که موجب تشتت در بین اصلاح‌طلبان می‌شود، جلوگیری کنیم. اکنون وظیفه شورای عالی سیاستگذاری وظیفه‌ای سنگین است. در کمیته تعامل و رایزنی برای حل این مشکلات تلاش می‌شود، دیده شده درباره اعضای شورای عالی سیاستگذاری انتخابات نیز شایعاتی پخش می‌شود. آنها تلاش می‌کنند که بگویند در تهران تفرقه وجود دارد. باید از این مساله جلوگیری کنیم تا توجه به شایعات نباشد و خبرهای واقعی را از هیات رییسه و اعضای شورای عالی سیاستگذاری منتشر کنیم. باید کمک کنیم تا فضای نشاط و پرشور انتخاباتی از بین نرود.

بخش نظردهی بسته شده است..